• Svar på tråden Bilder från vårt bröllop
  • @-}-----

Åh, vilka underbara bilder! Härliga färger :)
    Va roligt med lite franskt....själv är jag halv ;)

• spöket laban

Hej tjejer det var längesen, jag har ju inte datorn hemma så ofta då min m2b jobbar i stort sett varje kväll...håller på med mina bröllopsplaner som vanligt samtidigt som jag planerar våran förlovningsfest för 50pers planerar jag bröllopet för 500 gäster...sen ska jag välja smycken för en massa pengar som jag ska få från föräldrar och svärföräldrar...kan man ha mer angenäma problem? Gemma du som har så bra förslag har du några tips? ska man köpa små örhängen och ett halsband+armband i samma serie nåt klassiskt eller ska man satsa på nåt kul typ designsmycken?

• Gemma

Spöket Laban, så trevligt att du är tillbaka! Du har varit saknad. Bland annat var en tjej härinne och behövde Hervétips och jag rekommenderade såklart dig.
    Jaaaaa, angenäma problem! Grattis! Och femhundra gäster... wow, helt sanslöst. Och så rätt, för det är ju bara en gång i livet.
    När det gäller smycken är jag personligen ingen vän av matchning, förutom att man såklart brukar välja antingen vitt eller rött guld. Pärlor funkar ihop med det mesta.
    Sen har jag en personlig dragning åt små, snirkliga smycken med mycket detaljer men där är man såklart olika. Många gillar ju motsatsen - stilrena, strama smycken i skandinaviskt "modernistisk" stil.
    "Lägga till en sak i taget" är väl en bra regel, tycker jag.
    Sen vill jag passa på och slå ett slag för antika smycken, de är ofta mycket mer gracila, välgjorda och prisvärda! Har du någon antikaffär i stan som säljer armbandsur och liknande? I så fall har de säkert örhängen et cetera. Annars kan du kolla www.kaplans.se (klicka på "butik" och sen på auktionsvaror alt. kommissionsvaror) för lite inspiration. De har en fin butik på Biblioteksgatan här i Stockholm. (Där köpte jag f ö mina rubin/diamant/vitguldörhängen som jag hade på bröllopet).
    Sist men inte minst är jag förtjust i Yvonne christa, och hade jag en massa massa pix över skulle jag köpa lyngaardsmycken (www.olelynggaard.dk). Men i nuläget nöjer jag mig med att drömma och glädjas med dig.
    En annan grej: Har du tänkt ha nån handväska? Jag hade en liten skojig broderad i siden med svarowskikristaller som jag köpte i Kina. Den kom väl till pass i kyrkan, hade bl a mobilen (avstängd!!) och programmet i den.

Kram, G

• Lapinette

Hej spöket laban! Så du har hittat in igen. Du får berätta hur det går med bröllopsplanerna. Kommer inte riktigt ihåg när ni skulle gifta er men det var väl någon gång i sommar?

Som sagt, det är angenäma problem man har här inne på BT. Min klänning har nu börjat ta form. Provade i söndags och det kändes väldigt maffigt att stå där i vitt siden.

Själv ska jag ha väldigt klassiska smycken och behöver inte inhandla något. Har ett pärhalsband som jag fått av min släkt i Japan som jag alltid sagt att jag ska använda när jag gifter mig. Har sedan lånat ett par pärlörhängen (som hänger lite) av mamma. Det får räcka.

• Gemma

Lapinette, jag har ju mitt roliga bakom mig så att säga, men klänningen har jag kvar. Blev inspirerad av din spetsjakt så jag kollade upp lite info om materialet (har även skrivit om det i annan tråd).
    Vad blev det för din del - venetianskt? Vet ju att du var i Italien och kollade runt. Min egen klänning är tydligen gjord helt i Alencon-spets, över siden. På ville d'Alencons hemsida (www.ville-alencon.fr/dentelle) står bland annat följande att läsa: Det tar 15-25 arbetstimmar att framställa en bit spets, stor som ett frimärke! Har också kollat upp skillnaden mellan chantilly, alencon, samt guipure (gepyr) som ju du själv var inne på! Kul när en hel hantverksvärld öppnar sig. Du har antagligen fått med dig sånt här med modersmjölken, själv hade jag ingen aning! Kram, G

• Lapinette

Gemma, du har ju ditt roliga och spännande framför dig - Shanghai!

Jag ska villigt erkänna att jag inte kan mycket om spets mer än att många vackra tillverkas i norra Frankrike varav namnen från städer som ligger där. Klänningen som vi kopierar har Alencon spets (samma som i din underbara klänning) men på Siden Carlsson visste dem inte vad det var så jag tittade på spets i allmänhet när jag var där. Har fortfarande inte köpt min spets (mamma jobbar än så länge med grunden (foder och siden) men tror att det blir en dyr variant utan namn från Siden Carlsson. Tur att jag bara behöver 60 cm!

• Gemma

Hej Lapinette! Blev verkligen fascinerad av hantverket, såååå mycket man inte vet. Min man är helt fixerad vid skor, han har två par från JM. Weston, ett par från Berluti och nu drömmer han om John Lobb. Han är den mest osnobbiga person jag vet, men han är bara så betagen av detaljerna.
    Sånt är mysigt. Nu ska jag gå och klippa mig och få en hett efterlängtad skalpmassage! Men innan jag ger mig ut i kylan ska jag värma upp med Ed Harcourt's "We're moving to Shanghai" på höööög volym!

Kram, G

• Lapinette

Gemma, har precis själv kommit tillbaka efter lite toppning av håret. Min frissa ska inte göra min bruduppsättning men har massor med idéer och åsikter samt en förkärlek att klippa upp mitt hår...så det ska bli intressant och se om det räcker till en brudfrisyr. Ska dock ha en mycket enkel uppsättning med hängande hår.

Börjar bli trött på detta gråa väder och all snö som hela tiden insisterar på att falla från skyn. På lördag drar jag till Cannes igen!

Så vilket datum drar du? Känns det pirrigt?!!!

• spöket laban

Gemma Jag har oxå kollat lyyngard smycken de är underbara men jag tror diamanter och pärlor är mer tidlösa om jag ska ha det som minne för resten av livet?! Ska ut och kolla lite i morgon och på lördag ska jag och min m2b köpa vigselringen :) :)

Lapinette vad kul att klänningen börjar ta form ska bli kul att se hur du ser ut i den sen, du måste visa bilder :) Jag längtar till jag får ha min klänning på mig och framför allt till min elvis får se mig i den..

• Gemma

Lapinette, det känns lite pirrigt för jag kom på (inatt) att jag kommer att DÖ av tristess inom typ två dagar om jag inte får jobba. Så nu raggar jag frilansjobb istället för fasta. Hittar säkert en massa saker att göra när jag väl är på plats, men det känns vettigt att suga tag i mina gamla kollegor på olika tidningar redan nu, så att jag har en grund. Åker dock bara över för en månad första vändan eftersom jag har en lägenhet att sälja. Och sen kommer jag att hänga här en del i sommar. Så på sätt och vis kommer jag också att ha dubbla hemvister. Så du är på väg till Cannes igen..? Var helgen bra förresten?

Laban: Jag fick ett midjelångt pärlhalsband i 25-årspresent och jag använder det i alla upptänkliga partysammanhang. Suveränt. Hur blev ringen förresten? Kram!

Svar på tråden Bilder från vårt bröllop