• Svar på tråden Bilder från vårt bröllop
  • Brud_juni2007

Hej igen! Nattugla som jag är kan jag inte låta bli att sitta framför datorn sent på kvällen...
    Jag minns precis hur det var när min kille sökte jobb i sverige. Det var tvärstopp. Sen tog han risken och sa upp sig på sitt jobb i Paris och sökte in på en utbildning i Stockholm. Han kom in och fick jobb jättesnabbt (han inte skriva klart sin d-uppsats före han började jobba). Han trivs bra här, men livet är inte alltid så enkelt när man flyttar till ett nytt land. Nu pratar han jättebra svenska och har flera nya vänner. men det är ändå inte samma sak. Mina föräldrar är också invandrare och har bott i Sverige i 35 år, men känner sig fortfarande inte helt hemma. de skulle ändå aldrig vilja flytta härifrån. Min mamma säger att hon på sätt och vis både vunnit ett nytt land men förlorat sin hemhörighet i sitt gamla.
    Jag antar att det alltid kommer att vara någon eller båda av oss som inte känner sig 100% hemma. Jag kan mycket väl tänka mig att bo i Frankrike. Jag pratar språket och kommer lätt att få jobb (sjuksköterska). Jag är nog ganska formbar och har lätt att lära känna folk. Jag tror nog att vi kör på samma linje som ni. Att skaffa barn i Sverige och få föräldraledigheten härifrån. Fransk mammaledighet är ett skämt! Jag har svårt att tänka mig att lämna bort ett barn till dagis man fortfarande ammar! Vi väntar hursom helst till efter bröllopet med barn. Jag är fortfarande rätt ung (25).
    Förresten, nej visst kan man aldrig riktigt planera en graviditet men man kan ändå göra sitt bästa (ägglossningstest mm). Jag pratade med en barnmorska en gång om hur lätt/svårt det är att bli gravid. Hon sa att många par som försöker undrar varför det inte blir nåt och då sa hon att hon brukar påminna dem om att de måste älska regelbundet. Hon sa att de ofta blir rätt förvånade och någon månad senare kommer de tillbaka gravida! Haha! Kanske inte aktuellt i ert fall, rolig historia bara!
    Oj ,nu blev det ett långt inlägg igen. Får man skriva så här mycket?
    Kram och gonatt!

• Lapinette

Gemma - din bröllopstråd har helt plötsligt blivit "svenska med fransman tråd". Har du återhämtat dig från Resumé-galan och kundpresentationen?

Brud_juni2007 - min blivande har bott i Stockholm, det var då jag träffade honom. Problemet är att han inte alls känner för att studera då han redan har gjort det i många år, är civiling, samt att han har ett superbra jobb här i Frankrike. Om vi ska titta karriärsmässigt och lönemässigt så är det snällt jag som får flytta. Samtidigt är det jag som har byggt upp ett hem (han har flyttat så mycket genom åren), har alla mina vänner och släkt (mitt liv!) i Stockholm medan vi har ingetdera här i Cannes.

Som sagt, vi får se vart vi hamnar. Att jag kan jobba på distans gör ju att vi åtminstone löst den värsta distansen och har en temporär lösning.

På söndag åker jag tillbaka till Stockholm (ca 11 dgr)...då blir det absolut mindre häng här på BT.

• Brud_juni2007

Lapinette, lustigt hur många gemensamma nämnare: vi träffades också i Sthlm när min kille jobbade här. Han är också civiling. i botten! Han har också flyttat runt mycket medan jag mest bott i stockholm.
    Just nu skulle jag hellre vara i Cannes än här. Det är -10 och toksnöar. Brr...

• Lapinette

Brud_juni2007 - här skiner solen och vi har ätit en härlig lunch på terassen. Känner inte alls för att åka hem till snöstorm och stambyte (har inget badrum i Sthlm för tillfället).

Ha det så härligt i snöyran!

• Gemma

Hej Wilda! Jag tror att det var kallor i min bukett, sen var det en hel del fantastiskt doftande rosor, kanske eucalyptus men mer vet jag inte. Sa till floristen att jag ville ha "une joli bordel", ett vackert kaos med stora vilda trädgårdsrosor och absolut inte en tuktad form nertill. Det skulle spreta. Han hade lindrig prestationsångest (jag hittade ingen bild att utgå från) men jag blev väldigt nöjd.

Du som undrade om ringarna: Det är en george jensen Fusion. På bilden består den av två delar, nu är det ett pussel av vitt, gult och rött guld (vi satte på mittendelen under vigseln.

• Gemma

Hej igen och kram! Lapinette och en del andra - guess what, min man är civilingenjör... Galan var OK, lite stiff kanske, till skilland från dig är reklamare inte så dansbenägna. Fast Leif Pagrotsky höll som vanligt stilen, limmade tungt och ville plåta mig och min kompis, med min kamera. Kan bero på att jag hade festens minsta klänning, som hade den jobbiga egenheten att bli väldigt elektrisk och smeta sig mot kroppen...
    Kundpresentation kl. 8 dagen därpå kändes kanske inte helt humant.
    Vad ska du hitta på i Stockholm? Här är hur mycket snö som helst.
    Idag hade jag lektion på min gamla skola. De hade jättemycket ångest de små liven.
    Kram, G

• Gemma

Hej Brud Juni! Vi la en del jobb på att överbrygga kulturklyftor (shit vad pompöst det lät). Vi hade ca 40 svenska gäster, kanske 25 franska och resten engelskspråkiga. såhär gjorde vi:
    - I stadshuset lyckades vi få tag på en svensk kvinna som satt med i kommunfullmäktige som översatte.
    - I kyrkan pratade både jag och mannen en del, och så varvades svenska, engelska och franska av våra kompisar som läste. Kyrkobroschyrerna stod på franska och engelska.
    - Under middagen hade vi två toastmasters som pratade franska, engelska och svenska. De gjorde kort-korta sammanfattningar av alla tal och hade framförallt ett glatt humör. Bra är att utse nån till tolk som är GLAD för målet med alltihop är inte att det blir perfekt utan att skapa god stämning.
    - vid bordet hade vi en folder med meny samt presentation av samtliga gäster. Dessa skrev vi på 3 olika språk och så fick cateringen se till att lägga rätt språk vid rätt namn.

Det var urmycket jobb, men väl värt det. Stämningen blev verkligen kanon. Ta hjälp av vännerna, det är det bästa! Kram och lycka till, G

• Gemma

Just det, glömde - tärnan var jättejätteviktig. Hon var trespråkig och fungerade som kyrkovärdinna e tc. en sammanhållande kraft som kunde ta hand om gästerna och svara på frågor.

• Gemma

Junibrud en grej till - översätt inte ordagrant, kör små sammanfatttningar. Annars blir det outhärdligt långrandigt OCH arbetssamt för er / toastmastern. Be också folk att maila talen till toastmastern i god tid så blir arbetet lättare.

Nu ska datorn få sova på jobbet heeela helgen. Ha en jättebra helg och pussa på era män, ni som kan. Jättekram, g

• Brud_juni2007

Gemma: tack för tipsen! Gillade framför allt idén med presentationen av samtliga gäster! Låter som en rolig idé för att få folk att vilja prata med varandra! Vi har tyvärr bara en vän som pratar både svenska och franska... har ej frågat om han vill vara toastmaster än, men det är ju så lång tid kvar till vårt bröllop...
    Kram!

Svar på tråden Bilder från vårt bröllop