• chiqitita

tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..

Är det någon som vet någon bra hemsida för utlandssvenskar där man kan få råd angående det jag går igenom just nu. Jag bor nämligen utomlands sedan många år tillbaka men har nu varit hemma på besök tre år i rad. Det har fått mig att tveka´om jag verkligen trivs utomlands längre. Det är bara så otroligt svårt och jobbigt att komma hem och bli omhuldad av familj, släkt och barndosmvänner och uppleva sina gamla rötter igen. Och sen åka tillbaka till ett land där man inte har det. Ska det verkligen räcka med att ha en man och ska man kunna lämna sina rötter som man har gjort. Kan människan verkligen nöja sig med att bara åka hem på ett par veckors semester och vara ok med det. Jag vet inte om det räcker för mig längre. För det kommer upp så otroligt många känslor för mig för var gång jag kommer hem nu. Jag uppskattar saker som jag kanske aldrig uppskattade förr när man var yngre. Men som att ligga på bryggan och höra vågornas kluckande eller bara höra fåglarnas kvittrande på morngnarna. Vad jag saknar mest är naturen,familj och vänner. Att bara kunna åka över och fika hos släkt är så speciellt. Men jag vet ju inte hur jag skulle känna att bo här en vinter igen eftersom där jag bor är det ständigt soligt. Så även om jag tror att jag saknar årstiderna så vet jag inte om jag verkligen menar det. Men min fråga är hur mycket man ska offra av sig själv för kärleken och om ni vet några andra utlandssvenskar och hur dom har klarat det.
    Jag känner bara att det blir svårare och svårare ju äldre man blir. Att inte ha sin familj, släkt och gamla vänner omkring sig.
    Visst, idealet vore ju att ha båda länder och kunna bo halva tiden i ena landet och resten av året i det andra. Men det är ju en dröm eftersom man inte är någon miljonär. Så hur beslutar man sig om ett sånt här stort steg......

• Svar på tråden tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..
  • Gemma

Anakin: har aldrig varit i Peking men jag har forstatt att det ar mycket mer hardcore an Shanghai. Shanghai ar, tycker jag, en glad o venlig stad om an kaotisk. Jag ar journalist i botten men har utbildat mig till copywriter. Jobbar nu pa frilansbasis med en kombination av bada dessa yrken. Pluggar ocksa kinesiska, privat nu o pa universitetet f o m september. Vad jobbar dina kinesiska vanner med?

• Nonika

Jag skulle inte klara av det.
    Jag har 2 kusiner som är systrar. Den ena bor i Usa sen ca 20 år tillbaka. Hon flyttade hem till Sverige med sin dotter och bodda här i ca 4 år, sen flyttade hon tillbaka igen. Hennes man vill inte flytta till Sverige.
    Den andra kusinen har bott i Italien i ca 10-15 år, men nu (för 4 dagar sen) flyttade hon hem till Sverige igen, med sina 2 barn. Det är meningen att hennes amn ska flytta till Sverige också, så småningom.

Jag tror att det är svårt att bryta med sitt land, sina rötter och traditioner, om man inte absolut måste.

Om du vill kan jag höra om du kan få kontakta min kusin som precis flytat hem (vet inte om hon har någon dator än), så kan ni utbyta lite tankar.

• Lapinette

chiqitita - jag hoppas det inte blev allt för tungt att lämna Sverige.

• chiqitita

Hej allihopa. Tack Anakin för dina fina ord. Jag kan inte fatta att jag var i Sverige för bara två dagar sedan. Nu känns allt så overkligt och konstigt. Det har bara gått två dagar och det känns så länge sedan på något konstigt sätt.Jag är liksom rädd att bara komma in i mina rutiner här nu och att man glömmer vad som gjorde mig så lycklig där hemma. Att man bara går in i sina vardagliga sysslor bara för att man ska. Det största misstaget jag gjorde var att inte förlänga biljetten som jag hade velat. Det kändes som att jag behövde åtminstone en vecka till, kanske två. För jag hade en barndomsväninna som jag inte hann träffa och jag hade så gärna velat gå på Gröna Lund och även sett min mormor en gång till. Men det var samvetet som tyckte att mannen där hemma tyckte att fem veckor var nog och att man inte bara kan släppa ansvaret sådär. Men nu sitter man här och ångrar det så....Det var absolut hemskt att lämna Sverige. Jag sov inte en blund natten innan. Det var så ljust ute och vart aldrig riktigt mörkt. Jag satt ute på balkongen och försökte att ta allt in. Och tänkte på hur jag hade njutit av dom minsta sakerna i Sverige. Som att gå på grusgångar och höra gruset knastra under skorna, mata änderna i vattnet, promenera med mamma och se henne plocka blommor, upptäcka hur vackert Djurgården är, höra svalorna om kvällarna, gå ut och springa i litet duggregn, vara omringad av alla vackra björkar och ekar, lukten av havet....Det var så mycket sådana småsaker som jag njöt av och upptäckte att jag vill ha omkring mig! Att naturen kan betyda så mycket. Men även att spendera tid med mamma. Sitta uppe sent med henne om kvällarna och titta på tv, ha mamma som lär en brodera och sedan kan hjälpa en när man fastnar, hyra film med mamma som även hon vill se den, åka och hälsa på släkt tillsammans om en bara för en fika, göra små dagsutflykte i vår underbart vackra storstad eller bara åka tjugo minuter utåt och man är på rena landet! Men allra mest av allt detta så saknar jag familj, släkt och kompis nätet man har omkring sig. Man kanske inte träffas så mycket som jag inbillar mig. Men känslan av att bara ha det omkring sig. Att dom finns så nära omkring känns så tryggt och jag saknar det. Att dom ringer varandra på namnsdagar, födelsedagar, jul, påsk och alla sådana helgdagar saknar jag med. Jag försökte att inte visa mamma hur ledsen jag var när jag åkte men det kändes som om hjärtat slets ut. Jag grät hela vägen tillbaka och hade sån ångest av att det kändes så fel. Jag saknade inte mitt hus, stället vi bor på, amerikansk mat..blä! det ständiga heta vädret, dom stora vägarna och avstånden till allt. När jag satt och tittade ner på den stora flygplatsen och såg hur stort och opersonligt allt såg ut, så kände jag ännu mer hur jag kanske inte längre hör hemma här. Jag saknar allt i Sverige som är mindre och mer personligt och gulligt. Sådant som jag brukade skratta lite åt det första året jag kom hem och undra varför man betalar för sin påse i affären och får packa själv. Nu har jag helt kommit in i den rutinen.
    Visst är det kul att se sin man igen. Men det är med blandade känslor. För jag har lämnat så mycket och så många där hemma och så tittar jag på honom och undrar om det verkligen är värt det. Nästan som om jag anklagar honom för att jag nu sitter i den här situationen eftersom han är oflyttbar. Visst, nu hörde jag att han haft lite tid och tänka och inte är helt kompromisslös. Han kan ju tänka sig att lyssna med sitt jobb om han kan jobba eller ta tre månader ledigt och spendera sommaren i Sverige eller någon annanstans bara för att komma bort från där vi bor. Men jag vet inte om är nöjd med det. Varför ska man bo på ett ställe där man inte trivs och bara försöka komma bort tre månader av tiden?! Jag vill bo där jag trivs och njuter av livet. Livet är för kort för att bara stå ut med vart man bor, tycker jag. Men jag är som sagt fortfarande väldigt rädd att jag idealiserar och fantiserar om Sverige på ett visst sätt. Min mamma skrev ett email när jag hade åkt och det lät inte som att hon tycker jag borde flytta hem alls. Hon skrev att livet är inte som när man är på semester och man kommer även in i en rutin efter ett tag där. Det låter som att hon tycker jag borde stanna där jag är. Men alltså, jag vet ju allt det. Fast jag tycker ju att jag verkar uppskatta saker där hemma som alltid finns där, semester eller inte semester! Vad tycker ni?! Anakin, tack för filmtipsen! Det blir filmer som mamma får leta upp och skicka över. Jag skäms att säga det, men jag har aldrig riktigt tyckt om svensk musik. Nu kan jag inte vänta tills jag kan sätta in cdn med Marie Fredrikssons "Så skimrande var aldrig havet"....Så vacker...Alltså, hur lämnar man ett sånt vackert land som Sverige är på sommaren?! Min kompis som även hon bor utomlands, Asien. Hon har bara två veckors semester och är nu hemma. Hon verkar helt ok med det och bara njuter av dom här två veckorna. Hur gör man och är glad åt det lilla man får?!

• Lena+Mattias=sant

chiqitita:

Om du saknar klimatet och naturen men han inte kan tänka sig flytta från USA kanske ni skulle kunna flytta till norra USA istället. Naturen där är ju ganska lik den svenska.

• chiqitita

Jag håller med dig och du har helt rätt. Men jag är mer inne på östkusten. Jag har sett bilder av ställen som ser precis ut som om det kunde vara Sverige om sommaren! Det har varit så många reportage om svenskar som bor på Cape Cod, Maine och New England. Det ser så vackert ut. Och det är ju inte många timmar från Sverige heller!! Men dit vill inte mannen flytta för han måste vara på västkusten nära sin familj....Men min då?!
    Han säger att han inte vill vara alltför långt borta från sina föräldrar nu när dom blir äldre. Men jag känner ju likadant med mina! Och dom behöver ju faktiskt mig mer för dom har bara mig. Han har iallafall en bror! Hur gör par i den här situationen?!
    En fråga förresten. Jag såg Jamie Olivers kokshow på tv nu i Sverige när han åker till Italien och lagar mat. Det var så underbar och jag skulle så gärna vilja ha den på dvd. Är det någon som vet om den ens finns på dvd i Sverige eller i USA?

• Lillloppan

Hejsan chiqitita!
    Jag e i samma sitts som dig. Har bott i New York de senaste 8 åren och känner precis som du gör. Hur kan man inte vilja leva i sverige när sommrarna är så UNDERBARA: Allt su skrivit har varit som om jag skrivit det själv.
    Det roligaste är att min mamma sade samma sak till mig förra sommaren när jag va hemma. Jag kom hem igen till jul och stannade ett tag. Vad som hända va att jag insåg att det inta va så himmla bra som jag trott. När folk går tillbaka till jobb och egna liv så e det himmla tråkigt, kallt och deprimerande. Nej i mitt fall har det blivit som så att jag kommer hem på sommaren och njuter när alla har semester och kan umgås tillsammans och resten av året och vartannan jul spenderar jag hemma i New York.
    Du kan ju förståss känna lite annorlunda än jag. Lyssna på din kära mor och ta in hennes råd och blanda med dina känslor och tankar. Mammor, dom e bra att ha!!
    Lycka till med allt!

• tattar-Emma

Du kanske kan åka några veckor snart igen, i oktober eller så? Då märker du hur du känner inför svensk höst, när det är kallare och alla inte är lediga. Du kanske älskar hösten också (jag gör det), kanske inte, men i vilket fall kan det kanske reda ut känslorna lite.

• viktualia

I början av tråden skrev jag om hur det är att bo i Sverige, fast på en ort som man inte valt och som rättvist nog råkar ligga mitt emellan respektive föräldrarhem.

Till dig TS vill jag säga: Be din man lyssna på vad han själv säger... tex att han vill bo nära sina föräldrar när de blir gamla. Fråga honom hur han har tänkt att lösa samma fråga för din del, vad gör han för att hjälpa dig när du hamnar i sitsen att dina föräldrar behöver hjälp??

Till mig själv och andra som är i sitsen att frågan om bostadsort/land är en dragkamp...tjaa.. livet är en stor kompromiss och kanske måste man leva med det. För vår del innebär det troligen att vi fastnar i den regionen där vi bor nu, eftersom det är rättvist och bra.

Jag befinner mig ju i Sverige och vet fortfarande allt om hur skoj det är med snöblandat regn i mars, hur bra restauranger i småstäder lägger ner och hur nära Svenssonlivet jag kommit utan att riktigt välja det. Alltså vill jag till nån större stad, där det inte är nån som tittar snett om man smuttar på ett glas vin en tisdag....

De flesta av mina vänner är mer eller mindre i den här sitsen också... de slits mellan respektive hemstäder och i något fall olika länder. Alla verkar lösa det olika. De fall där förhållandena håller är de, där paren kan prata om det och där BÅDA är beredda till kompromisser, uppoffringar och lagom obekväma lösningar.....

Så TS! Du MÅSTE prata med din man om hur du känner och tänker!!!

• Heidegger

Jag skulle också vilja inflika en sak här. Jag anser att vänner, familj och socialt umgänge är helt klart en av de viktigaste komponenterna i ett gott liv. Därmed inte sagt att jag inte vill göra karriär. Men en annan grej som kan påverka mycket upplevelsen av ett land etc är vilken levnadsstandard man har råd med. Det är klart lättare att leva i Kina om man kan bo fint, resa bort när man vill, äta ute och åtnjuta relativt hög status bland andra människor dvs slippa slava på ett underbetalt jobb och ha en hemsk chef som behandlar en illa.

På samma vis är det lättare och roligare att komma hem när man han pengar så att man kan ta bilen och köra på utflykter fast bensinpriset är fruktansvärt dyrt, hänga med sina kompisar ut och käka, shoppa lite, fika bort 100 spänn om dagen, betala inträden till konserter och andra saker som man gärna vill hitta på med sina semesterfirande kompisar, åka taxi, gå ut och dricka vin etc etc.

Själv har jag levt på båda sätten i olika länder och det har helt klart färgat min upplevelse av hur det var i det ena eller andra landet. Att komma hem och vara fattig när hela ens umgänge har en helt annan levnadsstandard är inte helt lätt heller. Fast att mamma kanske finns där och chippar in...

Svar på tråden tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..