• chiqitita

tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..

Är det någon som vet någon bra hemsida för utlandssvenskar där man kan få råd angående det jag går igenom just nu. Jag bor nämligen utomlands sedan många år tillbaka men har nu varit hemma på besök tre år i rad. Det har fått mig att tveka´om jag verkligen trivs utomlands längre. Det är bara så otroligt svårt och jobbigt att komma hem och bli omhuldad av familj, släkt och barndosmvänner och uppleva sina gamla rötter igen. Och sen åka tillbaka till ett land där man inte har det. Ska det verkligen räcka med att ha en man och ska man kunna lämna sina rötter som man har gjort. Kan människan verkligen nöja sig med att bara åka hem på ett par veckors semester och vara ok med det. Jag vet inte om det räcker för mig längre. För det kommer upp så otroligt många känslor för mig för var gång jag kommer hem nu. Jag uppskattar saker som jag kanske aldrig uppskattade förr när man var yngre. Men som att ligga på bryggan och höra vågornas kluckande eller bara höra fåglarnas kvittrande på morngnarna. Vad jag saknar mest är naturen,familj och vänner. Att bara kunna åka över och fika hos släkt är så speciellt. Men jag vet ju inte hur jag skulle känna att bo här en vinter igen eftersom där jag bor är det ständigt soligt. Så även om jag tror att jag saknar årstiderna så vet jag inte om jag verkligen menar det. Men min fråga är hur mycket man ska offra av sig själv för kärleken och om ni vet några andra utlandssvenskar och hur dom har klarat det.
    Jag känner bara att det blir svårare och svårare ju äldre man blir. Att inte ha sin familj, släkt och gamla vänner omkring sig.
    Visst, idealet vore ju att ha båda länder och kunna bo halva tiden i ena landet och resten av året i det andra. Men det är ju en dröm eftersom man inte är någon miljonär. Så hur beslutar man sig om ett sånt här stort steg......

• Svar på tråden tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..
  • Mrs. Simon

Jag har bott utomlands sedan '96 och har pa senaste tiden "landat". Jag vill ej flytta hem for jag har anpassat mig for mycket har i Italien. Tycker det ar underbart att vara i Sverige pa sommaren och pa jul men det for racka. Jag hade ett ar da jag bodde hemma (ar 2000) och holl pa att bli galen pa vissa sakeri Sverige. Det aret var verkligen viktigt for mig da jag insag hur bra jag egentligen trivs i mitt nya hemland. Nu bor jag dock i Europa sa det ar ej sa langt hem och manga kompisar kommer mer an garna och halsar pa. Visst ar det manga saker jag kan sakna och jag hangde en period upp mig pa att jag vet ej hur skolor, dagis osv fungerar... At andra siden vad vet jag om hur de fungerar i Sverige.. Det var 12 ar sedan jag tod studenten och allt fran betygsattningen har andras....Det enda som ar lite jobbigt utomlands ar att man alltid ar "utlandskan" hur bra man an ar pa spraket...
    Jag ar allergisk mot de svenska foreningarna utomlands. Tycker det ar jattelojligt att fira midsommar utomlands (det ar en jattefin sed men jag foredrar fira den i Sverige annars blir det anda sa FEL). Sedan sa fattar jag ej varfor man ska ga sa bra overens med andra svenskar utomlands. Nar man pratat klart om de saker man langtar efter i Sverige, jul och vissa saker man stor sig pa utomlands finns det ej sa mycket mer. Jag har manga italienska kompisar och det har underlattat manga saker har. Om man bara omgas med svenskar kanns det som man nastan lever "utanfor" samhallet. Oj det har inlagget blev langre an jag tankte...
    Holly Golightly vad kul att bo i Japan! Jag var dar som utbytesstudent i gymnasiet och det skulle vara sa kul att fa komma tillbaks

• Mrs. Simon

Glomde tillaga att jag bodde i Italien i 6 ar innan jag traffade min man sa jag hade ett ?liv? har innan. Jag tror det blir svarare om man traffar sin man och sedan flyttar till hans land for hans skull eller vice versa. Jag hade redan valt Italien och kan ej direct anklaga min man for att ha overtalat mig att flytta hit eller begrara att vi ska flytta till Sverige (aven onm det ej ar aktuellt for tillfallet). Mitt tips att prova innan man flyttar tillbaks ar att verkligen verkligen anstranga sig med att trivas i sitt nya hemland och gora det basta av situationen

• mellabella

Mrs. Simon ha ha ha jag vet vad du menar med att folk vill fösa ihop en men andra svanskar bara för att man är svensk....

Varför skulle jag ha något gemensamt ihop med någon bara för att vi råkar vara födda i samma land (fast det kan vara lit emysigt att prata svemnska ibland). Jag gillar väl inte alla som bor i Stockholm bara för att jag också kommer därifrån?

• Zozo

Haller helt med er! Och i regel har jag i princip INGET gemensamt med dem som haller till pa Svenska Klubben eller Cercle suédois och allt vad det kan heta!

• Gemma

Jag tyckte som ni tidigare, när jag bodde i Australien och England, d v s länder som är rätt lika Sverige. Såg ner på alla som klumpade ihop sig eller ens umgicks med sina landsmän.

Men i Kina känner jag ett behov av att prata mitt eget språk, äta min egen mat och träffa folk som kommer från mitt land. Kulturskillnaden är så himla stor mellan svenskar och kineser. Historien, det politiska systemet, samhällsstrukturen, maten, umgängesformerna - ja allt. Sen är det ju inte självklart att man trivs i alla svenskgrupper, bara för att det är svenskar. Har dock hittat några små gäng där vi passar in väl. Och gemensamt har vi bland annat att vi åtminstone försöker prata språket och lever lite mer integrerat än många andra expats.

Trivs man tillsammans så varför inte fira midsommar? Eller gå på 14 juli-partaj med makens landsmän? Alla skäl att få festa och vara glad är väl goda.

Personligen tycker jag att det blir mycket roligare att anpassa mig till Kina om jag samtidigt bejakar min bakgrund. Varför välja det ena eller det andra?

• Mrs. Simon

Nar jag bodde i Japan tyckte jag ej det var sa viktigt att umgas med just sveskar men daremot"vasterlanningar".
    Nar det galler midsommar sa kan man enligt mig istallet ha en trevlig fest men kopa sill fran ikea osv blir aldrig "ratt" anda da brodet ar fel eller den svenska sommaren saknas...Jag kanner dock under sommaren en langtan att sitta pa Avenyn och fika med kompisar!!!!!!!!!!

• Zozo

Gemma.. da har du hittat trevligare och öppnare personligheter än vad jag gjort här! Här är det BARA en massa tjat om hur mycket bättre allt är i Sverige och annat. Jag menar visst, jag tycker ocksa att vissa saker är bättre i Sverige men om nu ALLT är bättre där varför bor de da här?? Äh, jag kan inte riktigt förklara men det är oftast, i motsvarighet till din erfarenhet, folk som BARA rör sig i svenska cirklar och knappt känner en fransman.

• Mrs. Simon

Zozo sa ar det i Italien med.. Jag tycker det ar lite trakigt for de verkar inte intresserade av landet de bor i!!! De flesta ar gifta med italienare med de umgas i par med varandra och deras man har val blivit helt forsvenskade. Nej jag ar ej ANTI Sverige men tycker att har man valt att flytta till ett land ar det synd att ej fa ut nagot av det. Jag farstar dock Gemma. Nar man bor i ett land som ar sa annorlunda som Kina har man behov av att traffa svenskar /vasterlanningar.

• Lapinette

Varför inte umgås med de som är trevliga oavsett om de är svenskar eller utlänningar? Vi umgås mest med fransmän här nere i Cannes men våra bästa vänner som bodde här förut hade samma mix som oss fransman + svenska. Även om hon och jag inte känner varandra från förr och det är ca 8 års mellanskillnad så är det så himla lätt att umgås med någon i samma situation och från samma land. Som sagt, fransyskorna är inte så lätta att få kontakt med...igår lyckades jag åtminstone prata med en av tjejerna på gymet annars är det bara männen som vågar närma sig.

• Gemma

Jag inbillar mig att det kanske är lättare att träffa roliga svenskar i Kina än på andra ställen. En hel del av mina nya kinasvenska kompisar är lite lika oss, gillar kaos och nya saker, kände sig lite udda i Sverige och är nu lättade över att få vara fria och sig själva.

Men det är ofta folk som är unga - yngre än jag själv.

Svar på tråden tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..