• chiqitita

tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..

Är det någon som vet någon bra hemsida för utlandssvenskar där man kan få råd angående det jag går igenom just nu. Jag bor nämligen utomlands sedan många år tillbaka men har nu varit hemma på besök tre år i rad. Det har fått mig att tveka´om jag verkligen trivs utomlands längre. Det är bara så otroligt svårt och jobbigt att komma hem och bli omhuldad av familj, släkt och barndosmvänner och uppleva sina gamla rötter igen. Och sen åka tillbaka till ett land där man inte har det. Ska det verkligen räcka med att ha en man och ska man kunna lämna sina rötter som man har gjort. Kan människan verkligen nöja sig med att bara åka hem på ett par veckors semester och vara ok med det. Jag vet inte om det räcker för mig längre. För det kommer upp så otroligt många känslor för mig för var gång jag kommer hem nu. Jag uppskattar saker som jag kanske aldrig uppskattade förr när man var yngre. Men som att ligga på bryggan och höra vågornas kluckande eller bara höra fåglarnas kvittrande på morngnarna. Vad jag saknar mest är naturen,familj och vänner. Att bara kunna åka över och fika hos släkt är så speciellt. Men jag vet ju inte hur jag skulle känna att bo här en vinter igen eftersom där jag bor är det ständigt soligt. Så även om jag tror att jag saknar årstiderna så vet jag inte om jag verkligen menar det. Men min fråga är hur mycket man ska offra av sig själv för kärleken och om ni vet några andra utlandssvenskar och hur dom har klarat det.
    Jag känner bara att det blir svårare och svårare ju äldre man blir. Att inte ha sin familj, släkt och gamla vänner omkring sig.
    Visst, idealet vore ju att ha båda länder och kunna bo halva tiden i ena landet och resten av året i det andra. Men det är ju en dröm eftersom man inte är någon miljonär. Så hur beslutar man sig om ett sånt här stort steg......

• Svar på tråden tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..
  • Zozo

Tja, och sedan är fragan om man verkligen skulle trivas i Sverige (Jo, att ha nära till familjen vore underbart..) Det var mycket som retade gallfeber pa mig när jag bodde i Sverige. Nu bor jag i Frankrike och jag ser för- och nackdelar med bada länderna...
    TS.. Har du funderat pa att flytta inom landet där du bor, eller är det en liten ö där det inte gör nagon skillnad?
    Jag VILL ha arstider (och det har vi ju här) men jag behöver mer natur än i Parisregionen.. sa nu ska vi äntligen flytta inom ett ar...!! Jag tror att bara det - att hitta en plats där man kan ga ut och lägga sig i gräset, gör det hela bättre.
    Jag vill ju leva med min m2b och han skulle endast med stor svarighet kunna bo i Sverige, medans jag relativt enkelt kan bo i Frankrike..
    Skulle jag nu flytta hem till Sverige skulle jag sakna alla mina vänner här! Det blir liksom aldrig 100% rätt..

• Tokmaja

Ohh bor du i Paris..jag fullkomligt älskar Paris o skulle vilja bo där ett par år men min sambo kan inte franska o vill inte dit :(

• Gemma

zozo - jag är nyfiken: Varför skulle det vara svårt för din make att bo i Sverige?

• Gemma

Själv har jag då bott i Skåne, Stockholm, Australien, London och så nu i Shanghai. Min make som är fransman bodde tio år i Sverige (Stockholm + skåne) innan vi flyttade till Kina.

Tycker ärligt talat inte det är så förfärligt stor skillnad mellan länderna, det var jobbigt att flyga upp till 30 timmar till Brisbane men nu tar det bara 11 timmar och liksom, vad är det i ett liv?

Håller med om att man saknar det spontana i att kunna knalla över till vissa väninnor på en kopp kaffe. Å andra sidan har väl många andra släktingar och vänner själva flyttat utomlands eller till svenska avkrokar. Den där tiden när alla man kände bodde på samma ställe är helt klart förbi. I gengäld kan man ha nästan exakt samma typ av liv i varenda likartat civiliserad stad på jorden. Resa snabbt, lätt och billigt mellan världsdelarna, samt kommunicera billigt via mail eller telefon.

• Mopedvin

Intressant tråd! Bor inte utomlands men dock 50 min från min familj så jag vet ungefär vad det handlar om. I min nya stad har det varit svårt att få vänner och man har ju inga barndomsvänner eller bekanta på det sättet. Man saknar att känna igen folk på stan, kunna sticka hem till mamma och fika etc Vi har dock varit ute och rest en hel del och jag har fått lite perspektiv på saker och ting. Sherloks lista är intressant, men de sakerna hon räknar upp uppskattar man mest när man inte har dem. Ibland älskar jag Sverige men ibland hatar jag verkligen sverige och många svenskars attityd och trångsynthet.

Här kommer min lilla lista, bara mina åsikter, irriterande? Provocerande? Kanske.

- 30-åriga par (kompisar..?) som flyttat till hus och skaffat barn och börjat umgås med andra småbarnsfamiljer på gatan för att "det är enklast"

- all smygrasism

- människor vars mål i livet är att åka till cypern på semester och dricka sig apfulla på billigt bag in box-vin på altanen med grannarna

- dåliga restauranter med paradrätter som: fläsknoisette med bea och pommes frites

- gå "på krogen" , (samma krogar finns överallt, lättklädda bimbos och killar med urringade t-shirts och förra säsongens hockeyfrilla)

- inga "vuxna" människor går ut och umgås på restaurant eller har några som helst kulturella intressen (grovt genraliserande men gäller i alla fall i många småstäder)

- alla klär sig lika dant

- rädsla för det okända, otrygga

Nä, nu ska jag sluta. Men man kan se på detta på väldigt många olika sätt.

• Lena+Mattias=sant

Har inget med utlandet att göra men jag kan istämma.

kattkatt:
    Det är samma sak jag känner för småstäder, därför vill jag inte flytta från Göteborg där jag inte upplever de flesta av de nackdelarna

• sherlock

kattkatts lista kan nog stämma men England också. Många engelsmän är lika trånsynta som svenskarna, smygrasister och tjejerna ute på krogen ser ut som horor i korta kjolar och små toppar.

Blir galen på "cypern svenskar" som i england är "spanien engelskmän" som åker till Malaga och dricker billig sprit, äter fish and chips, kollar på "Delboy" och liknande. Min blivandes syster (som är brittisk och har 4 års universitets utbilding, allstå akademiker) men åker helst till cypern och äter "curry", fish and chips och kinesmat, har ALDRIG ens prövat en mossaka eller retsina vin!

Kolla in länkara för steriotypsik Stockholm vs Newcastle

Stockhol.pps
    699K Download

toon.pps
    271K Download

Håller med om att min tidigare lista är något nostalgisk men jag saknar verkligen de saker jag listat.

• sherlock

Länkarna funkar inte, någon som vet hur man lägger in en powerpoint till sitt inlägg???

• mellabella

Jag sällar mig till skaran som har fruktansvärd hemlängtan till Sverige ibland och en vansinnigt romantisk bild i huvudet a la sherlocks inlägg ovan.... klippor, hav, solnedgångar och jordgubbar.... varje dag.

Min man (som är svensk) har bott ute ur sverige längre än vad jag har har en mycket mer sansad och balanserad/blandad bild av hemlandet. Nu bor vi i Europa igen och åker till Stockholm förmodligen i genomsnitt minst varannan månad.

Jag säger: Föräldrarpengen i Sverige är så himla bra!
    Han säger: Här tjänar vi ca 3 ggr mer efter skatt än vad vi gjord i Sverige och klarar oss bättre på en lön under en period än på två löner i Sverige (då är vi ändå båda akademiker med bra jobb inom finasbranchen)!

Jag säger: Åhhhh den svenska sommaren är så underbara och ljus.
    Han säger: Då sätter vi oss på ett flyg i helgen stumpan och åker över en sväng. Kom ihåg att hela Maj, September och Oktober är T-shirt varma kvällar och BBQ här.

o.s.v ni ser bilden framför er
    Tur att han kan ta ner mig på jorden och ge mig en lite mer balanserad bild ibland.

• Azacia

Jag ska antligen flytta hem nu i Augusti efter 6 ar i Reading och England.

Kan nog saga att om jag bott nagon annastans an just England, sa skulle jag nog inte haft samma hemlangtan, men just Reading ar sa oerhort fult, plus jag personligen skulle aldrig vilja uppfostra barn har i England.

Min engelska h2b ser fram emot att skaffa sig ett hus nara en sjo och skog och alskar svensk mat, sa det gar nog bra!

Sverige har ju sina bra och daliga sidor, arbetslosheten ar nagonting som skrammer mig oerhort eftersom jag alltid haft det enkelt att hitta jobb har i England utan att jag har nagon som helst akademisk utbildning, men det hoppas jag kunna hoppa over genom att plugga till Jurist!

Lycka till alla som funderar pa att flytta hem igen!
    Jag hoppas jag inte ar for englesk till sattet nu, var trots allt 19 nar jag flyttade fran Sverige!

Svar på tråden tror jag vill flytta hem efter tio år utomlands..