• Swing

Bröstförstoring 9

Gamla tråden stängd, här här den nya!

• Svar på tråden Bröstförstoring 9
  • Björk00

Tror jag kan förtydliga mig lite ang "bullen", tror det är implantaten som sitter lite högt upp och bullar ut lite... men jag tror att de sjunker ner med tiden eller va tror ni?

• Kendra

Hej tjejer!

Var ett tag sen jag skrev här. Men jag har varit så pigg på sistonde att jag knappt vart hemma.

Sover fortfarande i soffan, men nu kan jag ligga lite lätt på sidan om jag vill. Det är inte superbekvämt, men skönt att variera sig lite.

Höger bröst gör fortfarande ont. Idag har jag extremt ont. Ansträngde mig väl för mycket igår. Körde bil och växlade fast det va lite obehagligt.

Börjar bli lite orolig. Det har snart gått två veckor o höger bröst är fortfarande större än det vänstra. Tycker inte att det är så svullet längre. O så gör det ont. Vad tror ni? Kommer det bli bättre? Eller måste man göra om operationen? O måste man i så fall lägga ut pengar själv? Det ligger 20g mer i det högra plus att jag gjorde lyft.

kram på er!

• Abra

"Missförstå mej rätt" - jag menade inte att man måste va typ "elitidrottare" för att inte ha skitont efter op! Som jag skrivit tidigare så säger ju alla som "vet" att det är otroligt individuellt hur man mår och hur ont man har, beror på ens smärttröskel etc. Vad jag menade va väl mer kortfattat att om man har en bättre allmänhälsa och är stark och frisk innan op - så tror jag att man återhämtar sej bättre, beroende på en mängd faktorer som jag nämde. That´s my kind of theory anyhow!

Ja ja ja..... Tjöööta va?!

KalasAnnah: Hur gick det med kramandet och så på 50-årsfesten - höll boobisarna? Själv va jag ju som sagt på Ikea idag, och det va ju inte mkt mer jag kunde göra än typ peka på det vi skulle ha, så fick min sambo bära det - tur att han har bra fysik nu iaf! Jg hade t.ex. jättesvårt att dra vagnarna, de måste man ju parera i sidled liksom, med armarna och br.muskeln, så det gick inte. Sen på grillfesten så va jag oxå väldigt försiktig med kramar, det blev lite "återhållsamma" och "ljumna" nåna . Sen spelade vi kubb flera omgångar, och det va inte alls bra kände jag. Men som tur va va pinnarna jättelätta (av budgetsklass), så det gick OK iaf. Men jag kastade riktigt dåliga "kärringkast" och fick inte ner en enda - men jag va glad åt att bara ta mej igenom det hela på ett någorlunda hyfsat sätt - har nämligen inte berätat för nån av de vi umgicks med om min op - tycker att de faktiskt inte har med det att göra och att det är min ensak. De andra fick sej dock ett par goda skratt pga mina urusla kast! Men det kan jag gärna bjuda på! Mitt lag vann ju iaf överlägset!

Björk00: Jättekul att du mår bättre så snart - och gud va tidigt du slutat med alla värktabletterna då! Får jag fråga varför? Mådde du inte bra av dem, eller har du inte så ont längre helt enkelt? Vart är det du op dej nu igen? Va det inte på VK, eller minns jag fel?...
    Blir ju sååå nyfiken - vad är det för nåt serum du fått, som ska göra att ärren blir extra fin??! Vill ju jag oxå ha!
    Hur fick du tag i det, och vad heter det?? Vad för typ av implantat har du? Det kanske är en modell som är mer bullig upptill, liksom? Mina är iaf såna, börjar rätt högt upp, men de sjunker ju mer och mer sen längre fram då brösten mjuknar och får sin "slutgiltiga" konsistens och form efter op.

KalasAnnah (igen): Mina rekommendationer från VK ang. bh är - en mjuk bh 3 v. efter op., och 8 v. efter kan jag börja ha bygelbh vid vissa tillfällen om jag vill - men då gärna ha en extra liten mjuk kompress under bh:n för att skydda ärret från onödigt skavande - iaf ett tag framöver, sen räcker det med bara tejpen över som skydd. Sen ska jag för övrigt tejpa ärren i 6 mån.

Kanelbulle: Kul att höra!! Tog du stygnen själv eller på VK/Vårdc.? Hur kändes det? Och hur ser ärren ut nu - hur långa är de unjefär?... Storlekarna kanske inte stämmer för vissa då enligt tabellerna, men för mej stämde de iaf tror jag.

Kendra: Är ju jättesvårt att svara på för mej som lekman, och som inte ens sett dej... Men jag kan ju iaf säga att jag hört att brösten ska ses som 2 olika operationer, med 2 olika läkninsprocesser - och ibland kommer de mer "i ofas". Men försök ha tålamod och tänk på att det slutgiltiga resultatet syns först om upp till 1 år.

((Kram))

• Kendra

Jo, jag vet.. är bara så rädd att jag fått kapselbildning eller nått. eftersom det helt plötslig började göra ondare.
    O så har man massor att göra men kan inte göra nånting. allt känns bara bajs. tack för att ni finns!

Kram

• Misha**

Angående värktabletterna: I allmänhet ska man bara ta de starkare, ex. morfinbaserde tabletterna så länge man har ont och känner att man behöver. De vanliga värktabletterna, ex. Panodil, kan man däremot ta under en betydligt längre period, även fast man inte har ont. De är inflammationshämmande, dvs svullnaden på brösten kan gå ner snabbare. Sen gäller givetvis läkarens råd framför mina allmänna rekommendationer;)

Kendra: Att brösten ser väldigt olika ut efter två veckor är inget ovanligt. Mina bröst är fortfarande olika stora och i lite olika nivåer men det är mycket bättre nu (efter 7 veckor) än från början och blir bättre för varje dag som går. Att du har väldigt ont efter två veckor vet jag inte om det är normalt. Låter länge. Kolla upp med läkaren! Bums!

• Misha**

Ett till tips: Jag lärde mig använda en speciell teknik när det gällde kramar. Ställ er lite snett och tryck fram ena axeln om ni ska kramas. Funkade utmärkt för mig, brösten behövde inte vidröra den andra personen, ens vid hårdare kramar.

• KalasAnnah

Misha** Tack för tipset, skulle jag behövt igår på släkt kalaset. fick en del bamsekramar som verkligen kändes. Jag kom på efter första kramen att jag kunde lägga min arm mer runt den andre personens midja, eller hur jag nu ska beskriva det. För när jag försökte krama någon runt halsen så gjorde det ont, liksom spände. ja jag hoppas att ni förstår vad jag menar :)

Så igår på kalaset gick det hyfsat bra, men jag var "trött i brösten" när jag gick hem. Vi satt i partytält som var svinkalla, så jag tror att när man sitter o spänner sig så blir man mör i hela kroppen sen. Fast idag känns det som vanligt igen.
    Jag är fortfarande öm i brösten men de är inte så hårda längre.

jag trycker ihop mina bröst morgon o kväll. ska trycka ganska hårt mot mitten 3-4 gånger o hålla kvar en stund. Men hur hårt ska man trycka, sköterskan sa att det inte gjorde något om det gör lite ont. Jag är så rädd för att jag trycker för löst, men samtidigt rädd för att jag trycker för hårt. vill ju inte ha värsta mellanrummet, men sen vill jag inte trycka så de blir sneda eller så. Jobbigt jobbigt. ska nog skicka iväg ett mail o fråga igen.
    Men jag får nog vara medveten om att det kommer att vara ett mellanrum ändå för mina bröst hade det redan innan op. Nu menar inte jag att brösten kommer att sitta kloss till varandra bara för att jag trycker ihop dem, men de kommer ju att minska mellanrummet. denna övningen är för att det ska bli en snygg klyfta när man har en BH på sig och någon urringad tröja/klänning. Vill ju inte se ut som Tori Spelling gör.

Kendra kan du inte ringa kliniken där du gjort din op och höra vad de säger, du kanske kan får komma och "visa upp dig" kan vara skönt att höra vad de säger så slipper du tänka mer på det. Lycka till

Björk00 hur går det för dig? har smärtan gett med sig? är du nöjd med resultatet?

Jag har tänkt såhär angående bygel-BH. att jag ska börja använda den när det har gått 4 veckor efter op, men kanske inte regelbundet eller så kanske man kan ha någon kompress imellan. Vill ju inte belasta ärren. men jag får se, känns bara jobbigt att vara utan BH, inte min stil alls.

Nu ska jag ut i blåst o regn med vovven. känns som att jag årkar gå längre o längre varje dag. ser det som ett gott tecken.

ha det bra alla

kram

• KalasAnnah

Oj det var en del stav fel där, men som sagt ni fattar nog innebörden av det jag skrev ;)

• jadu ;)

hej alla!
    Någon som har opererat sig utomlnads? var? komplikationer? tips/förslag?

• gabbe

Hej.

Jag är helt ny här, har bara läst innan.
    Jag funderar på bröstförstorning, och jag undrar om det är någon som vet hur tidigt efter avslutad amning man kan göra en operation.

Svar på tråden Bröstförstoring 9