• Swing

Bröstförstoring 9

Gamla tråden stängd, här här den nya!

• Svar på tråden Bröstförstoring 9
  • Misha**

Björk00, förressten! Hade du inte ont i halsen bara några dagar innan op? Hade du en infektion i kroppen under op är det inte så konstigt att du har ont nu. Kolla upp det med läkaren.

• Abra

KalasAnnah: Klart vi får va "ego" här - jag "hör" gärna på dina berättelser!

Jag har upplevt mina "nya bröst" precis som du, t.ex. jättesvullna och t.o.m. glansiga de första dygnen och så. Jag har heller inte märkt av nån sk "sälmage", utan ser ut som jag "alltid" gjort i kroppen i övrigt. Men ajg tror att jag har mkt hjälp av att jag är så vältränad och alltså har bra fysik som gör att jag inte haft särskilt ont efter op, och att det bara ömmat i brösten och ingen annanstans. Nu har jag köpt pilates DVD:er från TV-shop (flera olika bra och billiga att variera med) samt en billig och (ska vara) bra Aero-pilates DVD, som tydligen ska va väldigt roligt och fettförbrännande. Så om 1,5 v. unjefär ska jag börja träna lite smått vissa övningar, och även börja träna igen nåt lugnare pass på "mitt" träningsställe. ser sååå fram emot det - jag är liksom inte "mej själv" om jag inte får träna - blir så rastlös!!

Björk00: Va det på VK du op dej på, eller?...
    Låter inte alls rätt att du ska ha så ont! Stå på dej och ring och kräv att de skriver ut starkare smärtstillande!! Och kom ihåg att de första dagarna är allra värst, sen bli du mycket bättre för varje dag som går - jag lovar!

Misha**: Ok, men hoppas att den tejpen funkar bättre på dej nu då! Jobbigt för dej gumman... Vad är muskeln gluteus-maximus för nån??... Och vilken maskin är det?...

((Kram))

• Tjolahopp

Nu blev jag förvånad! Trodde man fick riktigt bra smärtstillande att ta dagarna efter op. Har ju förstått att det kommer göra fruktansvärt ont men alla verkar klarat sig ganska bra annars med tabletter?

Björk00: Håller med de andra här i tråden, ring och kräv starkare mediciner!
    Stackare!!! Hoppas det känns bättre imorgon!! Krya på dig kram...

• Misha**

Gluteus-maximus = stora rumpmuskeln = rumpmaskin (dvs. liggande el sittande bakåtvänd benspark alt. benpress maskin)

• Abra

Tjolahopp: Vill bara säga att _alla_ upplever det jätteolika hur pass ont de har efter en bröstop!!

Det är delvis därför det är bra att ligga över natten på kliniken, för då kan de ge en extra starka smärtstillande vid behov - och första natten ÄR verkligen "den värsta", men inte värre än att man överlever iaf! Och bara man rör sej låmngsamt och försiktigt så går det bra - ont gör det ju bara när man gör en "fel" rörelse för bröstmuskeln, men det lär man sej snart, och det mildras mkt och går oxå över efter några dagar.

Sen känns det ju såklart mer om man lagt implantatet bakom br.muskeln med.

För mej va det ingen direkt smärta - utan mer som en "konstig", obehaglig och ovan, ömmande känsla som kom "inifrån" - särskilt då om man utförde "felaktiga" rörelser. På en 10-gradig skala skulle jag väl uppskatta smärtan till typ.... 4. Inte mer faktiskt - för det va mer en "ömmande/huggande" känsla liksom, och inte alltid utan vid vissa rörelser.

Och varför vissa får ont i även andra delar av kroppen är antagligen för att då man inte kan använda bröstmuskeln så mycket, så får man hitta på andra "rörelsesätt", och då belastas andra muskler mer istället - för att liksom "kompensera" bröstmuskelns kraft.

Är man då t.ex. inte så värst stark i t.ex. ben, mage, rygg, axlar, armar... ja, i hela övriga kroppen - ja, då får man ju ont där pga den högre belastningen. Det är min "lilla teori" iaf.

Sen tror jag det hjälper om man innan har lärt sej olika avslappningstekniker, som t.ex. att ta andningen till hjälp för att lösa upp muskelvärk och spänningar - för om man går och konstant spänner sej så får man säkerligen mer ont oxå, som t.ex. i axlarna och benen. Kroppsmedvetenhet gör nog oxå att man fortare känner sej bättre efter op - om man lärt sej skonsamma rörelsesätt och att definiera vart i kroppen man är spänd etc.

Sen gör naturligtvis alla olika starka smärtstillande, resterverkan efter narkosen i krooppen, samt om man äter penicillin - att man känner sej slö, dåsig, yr och sej dagarna efter op. Det är ju ett stort ingrepp för kroppen, och den behöver all energi den kan få till att återhämta sej och läka.

Men jag är i full beundran över hur min kropp har fixat läkningen så bra hittills redan - den är allt ett underverk i sej själv eg.! Tack min kära kropp för att du varit så "duktig" trots allt jag låtit dej genomgå!

Misha**: OK, på det viset. Snygg häck du kommer att få då - inte fel va?!
    Jag har oxå funderat på att gymträna lite med sen framöver, iaf de muskler där inte br.muskeln är så involverad. För det är ju lättare att träna isolerade muskelgrupper på gym än på ett "Body Pump"-pass t.ex. Men jag brukar inte gymträna, så jag får se om jag får nån lust. Får ju hem träningsfilmerna jag beställt snart oxå, så det blir nog pilates hemmaträning iaf, till at börja med.

Imorn (lör.) ska jag och sambon till Ikea och köpa lite grejer till vår nya bostad - ska bli kul att komma iväg lite (fast han får ju "dra det tyngsta lasset", om man säger så), och sen vankas det grillfest i glada vänners lag. Ser jag fram emot!

Hoppas ni oxå får en - efter omständigheterna - bra helg allihop! Sköt om er!

((Kram))

• Abra

Sen en annan sak som jag glömde nämna - det är viktigt att äta ganska mkt och rätt (=varierat och nyttigt, som frukt och grönt, långsamma kolhydrater och protein) efter op - och dricka mkt vatten - för att kroppen ska få tillräcklig energi för återhämtning och uppbyggelse! Det snabbar på läkningsprocessen och tillfrisknandet - gör att man får krafterna tillbaks fortare! Fast det visste ni iofs säkert redan... Bara mest som en "oskyldig liten påminnelse"!

((Kram kram))

• KalasAnnah

Björk00 Hur går det för dig? Hoppas att du mår bättre idag och slipper ha ont. *tänker på dig*

Abra- vet inte riktigt om jag håller med dig om att kroppen återhämtar sig snabbare och att man har mindre smärta för att man är vältränad. Jag är inte speciellt vältränad men har återhämtat mig väldigt bra och knappt haft ont alls, så jag tror helt enkelt att allt är så otroligt olika från individ till individ. och beroende på hus pass stort ingrepp man har gjort.

Men självklart gör det säkert mer ont om man måste använda hela kroppen på ett sätt som man inte är van vid och om man går o spänner sig får man säkert mer smärta också. Men som sagt det är ju min lilla teori.

Ska också ha lite grillparty, fast i morgon. tror nog att de flesta kommer kolla in brösten innan de kollar mig i ögonen :) men som jag har sagt innan så tror jag att de blir förvånade att det inte är två silikonbomber som kommer o öppnar dörren :) Utan hade de inte vetat så hade de högst troligt inte märkt någon skillnad.

har ett litet problem idag, ska på 50 års kalas, släkting som fyller år, så då blir det en hel del kramar, är fortfarande öm när någon trycker sig emot mig. Dessutom så brukar jag alltid vara den som hjälper till att duka, bära, fylla diskmaskinen etc, men det är sånt som jag känner att jag inte klarar av riktigt som jag brukar. så jag hoppas att de inte tycker att jag är lat ikväll. men men vi får väl se hur det går, de vet inte om op så jag tänkte att så ska det förbli.
    ja det var väl egentligen ingen fråga eller så utan jag var bara tvungen att skriva av mig lite.

Men nu kommer en fråga till er som redan är op:ade. när har de sagt att ni kan använda bygel-BH. till mig har de sagt att det går bra redan 1 månad efter op, men att jag ska vara tejpad i 3 månader. skriv gärna o berätta.

ha en trevlig helg

kram kram

• Björk00

Hej

Jag mår betydligt bättre idag:) har varit ute och gått och inte ätit smärtstillande sen kl 4 i morse och jag e hur duktig som helst att göra mina övningar och massage:). Jag har fått 2 olika smärtstillande och antibiotika så jag tror inte de hjälpte mig igår och förrgår. Jag fick även smärtstillande till första natten på kliniken i benet och den funkade hur bra som helst tog bort allt ont:). Men sen kom den ännu värre:). Tror att hela allmäntillståndet var helt konstigt hade verkligen ont överallt och mådde så dåligt tror att narkosen har sin orsak. Trodde som du att en mer vältränad skulle klara detta bättre men jag har helt gått ifrån den tron jag har varit elitidrottare i många år och har stenkoll på min kropp men aj va fel man kunde ha:(.

KalasAnnah: till mig har de sagt ingen bygel bh på 6 månader och även tejpning 6 månader samt fått någon super kräm/serum som ska göra att ärren blir fina:) och de vill man ju:)

Till er som e lite före mig: hade ni en liten "bulle" på ovan sidan av bröstet ibörjan? sjunker den ner? mina är ju fortfarande så svullna:)

Och till slut till sälmagen: den har absolut hittat till mig och beter sig precis som du berättade "kluckande" vätska som började under bysten men nu vandrat ner ca 5 cm;) galet!

Tror jag orkar gå ut en sväng och ta lite frisk luft i eftermiddag efter lite mat och massage:)

Åh va glad jag e att ni e här finns ju ingen annan man kan prata med:)

Ni hör att jag e piggare idag va:)

Kram

• KalasAnnah

Björk00 Hej vad kul att du mår bättre. du "hörs" piggare :)
    Lite frisk luft är ju aldrig fel och röra sig lite i sin egen tackt tror jag är ett tecken på att allt går åt rätt håll.
    Bullen som du pratar om har jag ingen erfarenhet av, men som sagt är det ju bara några dagar sen op o du är svullen, så det lägger sig säkert. Tror att det är som Abra sa innan viktigt att äta ordentligt även om man känner sig lite seg och mår illa, det blev alltid bättre efter jag hade ätit, men bara för att det funkar för mig, betyder ju inte det att det funkar för dig.

Jag känner att jag verkligen har ätit, massor, så jag får nog hålla koll på läget nu så inte vikten skenar iväg.fast riktigt så illa är det inte. det är väl en kombination av för lite motion och alldeles för stort mat/skräp mat intag. Men som sagt vill man må bättre så får man ju stoppa i sig godis,chips, glass man måste lyssna på sin kropp ;)

Så du fattar nu vad jag menar med sälmage :):)

sitter o väntar på att klockan ska gå så att vi kan åka iväg på kalas, mannen är så duktig att han målar taket i vardagsrummet så TV:n är helt inpackad så jag får väl hänga här i brist på annat, men det finns alltid massa skoj att läsa.

konstigt att jag ska kunna ha bygel-bh redan om några veckor men att du ska vänta 6 månader, vill gärna höra hur ni andra har fått råd om.
    Ha det bra så länge

kram

• kanelbulle

Hej allihop grattis till er med nya behag

Nu har det snart gått 3 veckor för mig sen op på VK stygna är tagna och allt ser kanon bra ut Vad fort man vänjer sig kan inte lägre minnas mig själv i spegelbilden längre med utammade bröst nu är detta jag. Konstigt men skönt.

Har följt era diskussioner om bh storlekar om sidor som man kan kolla sin storlek på mm. Hahaha. enligt dom skall jag ha 75 a det trots att jag började med den storleken och har stoppat in 350 cc. Tro mig jag har varken a eller b kupa.

Dessutom är jag inte någon tränings människa men har verkligen inte haft några problem med hemsk smärta efter. Så den teorin håller inte.

Hursom angående bh användande så måste jag inte ha någon bh alls och efter 6 veckor kan jag ha bygelbh om man vill i undantagsfall redan nu. Inge måste med sport bh mm.

Kram

Svar på tråden Bröstförstoring 9