• Limegrön

BT:s nya regler annonsering m.m.

Nu har det ju blivit nya hårdare regler på BT om vad man t.ex. får skriva på sin presentationssida. Man får tydligen inte länka till sin egen hemsida längre...
    (Det ploppade upp en ruta med nya regler när jag loggade in, men nu hittar jag inte den...)
    Jag länkar till min hemsida där det bl a finns tips om korttillverkning och en vägledning i kalligrafi m.m.
    Måste jag ta bort den länken?

Sen om jag förstår rätt så får man inte länka till sina hemsidor i trådarna heller... Det tycker jag är lite konstigt, då jag fått hur mycket hjälp som helst via andras länkar!

Och sen ska man ange fotografen till bilderna man lagt upp i galleriet. Efter bröllopet samlade vi in alla digitalfoton från vänner och släkt och sorterade upp alla i mappar. Men jag har ingen aning om VEM som tagit VILKEN bild. Dessutom vet jag inte om de vill skylta med sitt namn här på BT. (Ingen av dem är yrkesfotograf). MÅSTE jag ange fotograf på alla bilder, så tar jag hellre bort hela galleriet, och då försvinner ju liksom meningen med att ha gallerier...

Jag förstår att det måste tas krafttag mot annonsering via forumet, jag irriterar mig ockå på det ibland. Men är inte det här att gå lite för långt?

• Svar på tråden BT:s nya regler annonsering m.m.
  • Ickaflicka

Jag vill inte bråka, men jag tycker inte att informera om reglerna är att vara nitisk. Jag uppskattar att det finns yrkesfolk här, och om BT skulle börja slänga ut yrkespersoner för att de ger råd, så tycker jag också att det är nitiskt. Men det är fortfarande skillnad på råd (tips) och reklam. Om en yrkesperson ger råd gratis på denna sida så får väl de bjuda på det...

• Pumpkin

Tråkigt att så många reagerar negativt på regler som i stort sett har funnits hela tiden, men som förtydligats och byggts ut lite. Reklam har alltid varit förbjudet i forumet.

• Tajci78

En gång till ska jag skriva i Bildbeskrivningen eller ska jag klistra fast namnet på bilden

• Pumpkin

Förlåt, missade din fråga. Bildbeskrivningen är svaret, det duger gott.

Tajci78 skrev 2007-11-12 21:08:53 följande:
    En gång till ska jag skriva i Bildbeskrivningen eller ska jag klistra fast namnet på bilden
  • sparkling star
    Ickaflicka skrev 2007-11-12 21:05:53 följande:
    Jag vill inte bråka, men jag tycker inte att informera om reglerna är att vara nitisk. Jag uppskattar att det finns yrkesfolk här, och om BT skulle börja slänga ut yrkespersoner för att de ger råd, så tycker jag också att det är nitiskt. Men det är fortfarande skillnad på råd (tips) och reklam. Om en yrkesperson ger råd gratis på denna sida så får väl de bjuda på det...
    Jag vet om att det finns många yrkesfolk som gör just och det är tydligen inte ok. DET tycker jag är tråkigt. För som lekman värdesätter jag de råden och tipsen. Man gör inte reklam för sig själv om man informera om priser, tyger, uppsättningr utifrån sitt perspektiv. Men härinne så är tydligen definitionen av reklam just så.

Jag vill inte heller bråka men jag vill motivera mina åsikter.

Pumpkin: jag är medveten om reglerna.
  • Pumpkin

Då har du varit medveten om dem hela tiden? Om du är här som privatperson utan något ekonomiskt intresse så har ju inte spelreglerna ändrats för dig överhuvudtaget. Tips får fortfarande ges, så länge som det inte kan härledas till egen verksamhet.

sparkling star skrev 2007-11-12 21:11:14 följande:
    Jag vet om att det finns många yrkesfolk som gör just och det är tydligen inte ok. DET tycker jag är tråkigt. För som lekman värdesätter jag de råden och tipsen. Man gör inte reklam för sig själv om man informera om priser, tyger, uppsättningr utifrån sitt perspektiv. Men härinne så är tydligen definitionen av reklam just så.Jag vill inte heller bråka men jag vill motivera mina åsikter.Pumpkin: jag är medveten om reglerna.
  • sparkling star

Det är en ren principsak. Jag har fått tillsägelser för att jag tipsat om en del saker samt gett råd inför fotograferingar. Då har det genast varit en del som skrikit REKLAM trots att jag inte har något intresse eller ekonomiskt vinstintresse.

Är jag bagare, får jag inte då kommentera priser? Är jag fotograf får jag då inte ge konkreta råd och tips inför fototillfällen? Är jag sömmerska får jag då inte ge tips på tyger? För att det kan härledas till yrkeslivet?

Det är bra med ett förtydligande för det verkar studom har varit svårt med definitionen samt hur man bedömer varningar/tillsägelser.

• GME76   080802

Ok. Nu har jag skrivit i bildgalleriet på de 2 bilder som jag hittat på företagssidor som inspiration vart de kommer ifrån (vet ju inte fotografen). Är det så jag ska göra eller ta bort dem helt???

• charmed

mmm...jag har också varit med om det det är svårt att veta,innan jag hade eget så fick jag inga varningar men så fort ryktet gick så blev jag anmäld flera ggr medans jag gjorde exakt samma sak innan det egna. Gav exakt samma råd osv

sparkling star skrev 2007-11-12 21:16:28 följande:

Det är en ren principsak. Jag har fått tillsägelser för att jag tipsat om en del saker samt gett råd inför fotograferingar. Då har det genast varit en del som skrikit REKLAM trots att jag inte har något intresse eller ekonomiskt vinstintresse.Är jag bagare, får jag inte då kommentera priser? Är jag fotograf får jag då inte ge konkreta råd och tips inför fototillfällen? Är jag sömmerska får jag då inte ge tips på tyger? För att det kan härledas till yrkeslivet? Det är bra med ett förtydligande för det verkar studom har varit svårt med definitionen samt hur man bedömer varningar/tillsägelser.
  • Pumpkin

Återigen - deltar du som privatperson i forumet så är det OK. Uppsåtet är det viktiga här som sagt.

sparkling star skrev 2007-11-12 21:16:28 följande:
    Det är en ren principsak. Jag har fått tillsägelser för att jag tipsat om en del saker samt gett råd inför fotograferingar. Då har det genast varit en del som skrikit REKLAM trots att jag inte har något intresse eller ekonomiskt vinstintresse.Är jag bagare, får jag inte då kommentera priser? Är jag fotograf får jag då inte ge konkreta råd och tips inför fototillfällen? Är jag sömmerska får jag då inte ge tips på tyger? För att det kan härledas till yrkeslivet? Det är bra med ett förtydligande för det verkar studom har varit svårt med definitionen samt hur man bedömer varningar/tillsägelser.
Svar på tråden BT:s nya regler annonsering m.m.