• Akvavit

Dalabrudar 2008, del 2

Helt plötsligt har det gått tre månader sen jag startade förra tråden!! Tiden går så fort ju...

Så här är de nya tråden för oss som gifter oss i Dalarna under 2008, välkomna hit!!

Länken till förra tråden är www.brollopstorget.se/Forum-1-22/m2477727.html

• Svar på tråden Dalabrudar 2008, del 2
  • Trana

Hej,

Man kanske inte är välkommen som brudgum här? :) Nej, skojade bara, mest för att det bara verkar vara brudar här.

Hur som helst, jag och tjejen ska gifta oss i Toftbyn augusti 2008 och det jag egentligen vill är att komma i kontakt med Brud080705 eftersom hon ska ha festen i bystugan där vilket vi också funderar på. Så läser du, Brud080705 fortfarande här eller finns det någon annan som möjligtvis vet hur man kan komma i kontakt med henne?

Tacksam för svar!

• Akvavit

Trana,
    Du som brudgum är naturligtvis EXTRA välkommen här!
    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med kontakten, så vi hoppas att Brud080705 fortfarande är med oss. Skicka ett meddelande till henne eller lgg ett inlägg i hennes gästbok så hon inte missar dig, annars om det kommer många inlägg här är det lätt att missa något enstaka när man läser ikapp.
    Lycka till, hur långt har ni kommit i övrigt?

• Trana

Hmm, tror hon avregistrerat sig.

Jaja, det löser sig. Tack för tipset hur som helst!

Vi har väl egentligen inte kommit så långt med bröllopet i Toftbyn, mycket pga av att vårat "riktiga" bröllop kommer vara i Australien och vi (läs min tjej) lagt all energi på det. Det vi ska ha i Toftbyn är egentligen bara en simpel ceremoni med middag efteråt för de i min familj som inte kan komma till Australien.

Men jag har redan fått flera tips och ideer från att läst din och de övrigas diskussion angående blommor, dekorationer osv.

Funkar det inte med bystugan i Toftbyn blir det nog Björkans i Enviken alternativt Trollnäs eller Höganäs i Svärdsjö. Hyttstugan i Sundborn är tydligen helt uppbokat för Augusti 2008.

Lycka till själv! :)

• Akvavit

Trana,
    Kul, bor ni i Australien, eller åker ni dit för bröllopet? Din tjej kanske kommer därifrån? Var i Oz bor ni i så fall?
    Så det blir du i första hand som får planera ert bröllop här då

Du får säga till om du undrar något mer eller om du behöver någon hjälp på hemmaplan...

• mijja

cesse: Vet inte riktigt hur många som får plats i Staberg, men vi tänkte ha sisådär 60 gäster och det var inga problem. Det skulle gå bra att ha fler än så också! Vi har inte riktigt bestämt oss var vi ska ha vigseln. Det är ju jättefint utanför, men det finns kanske inget helt naturligt ställe om man ska samla alla. Funderar...

akvavit: Har inte varit i Vika kyrka, men jag vet att det finns väldigt många fina kyrkor här i Dalarna. Vi är dock inställda på en borgerlig vigsel utomhus, även om det blir lite mer komplicerat, särskilt med tanke på det ostadiga vädret i juni... Vet du om det finns någon fin plats i Vika, kanske vid vattnet, som passar bra för vigsel?

• augusti2008

Akvavit.
    Köper ni allt i Tallin, både vin, öl och sprit? Vi funderar på att åka dit alternativt Riga men vet inte om det kanske är onödigt att köpa vinet där. Fördelen med systemet är ju att man får lämna tillbaka. Har du något tips på butik i Tallin?
    Hoppas förresten ni hade det mysigt i tallin.

• asaonthehill

Vi ska oxå inhandla alkohol så småningom och har läst i några av trådarna om Tyskland... Vad är billigast, nån som har koll - Balt-länderna eller Tyskland?

• 080802

Det här är svårt. Jag har ingen aning om var det är billigast. Har dock funderat en del på hur mycket man ska beräkna att det går åt? Champagne (el dyl), vin/öl samt avec + ev. bar??? Har någon koll på hur mycket som behövs och vad det kan bli för kostnad på ca 100 pers. (om man handlar i Tyskland)? Jag förstår ju att det beror på vilka som är bjudna, hur vädret är osv men uppskattningsvis...?

• Akvavit

Jaha, då var alkoholshoppingen avklarad, så här kommer mina tips

För att beräkna åtgången använde vi oss av systembolagets förslag:www.systembolaget.se/MatochDryck/Hurmycketdryckgardetattillfesten.htm

Tror jag känns lagom. Sen tog vi nog i lite väl för efterfesten, men blir det över så går det nog åt under våren sen...

Detta köpte vi till vår fest för 65-70 pers. Då ska vi ha en varm fördrink, typ gluwein, och kör bubbel till förrätten istället.

3 boxar vitt vin & 2 liter vodka till den varma fördrinken
    17 flaskor mousserande till förrätten
    36 flaskor rött till huvudrätten
    3 liter whisky, 2 liter Baileys samt 2 liter Xanté till avec

Till festen har vi dessutom
    6 plattor öl
    3 plattor alkoläsk
    1 platta torr cider
    5 boxar rött vin
    4 boxar vitt vin
    2 flaskor whisky
    6 flaskor mousserande vin

Allt detta kostade ca 9000 kr att handla i Tallin samt på båten. När vi jämfördeganska noggrant när vi kom hem med systembolaget räknade vi ut att vi tjänat över 500 kr på att åka dit. trots att vi tog bilen med oss.

Resan kostade oss drygt 2000 kr, då ingick en 2-bädds hytt, bilen och julbord med två glas öl eller vin per person..

Vi gjorde en noggrann shoppinglista innan vi åkte och bestämde vinsorter och så innan genom att kolla på Tallinks taxfreebutik på båten, tax5.tallink.com/t2.htm samt Winestore i Tallin, www.winestore.ee
    Winestore ligger i ett litet shoppingcenter bara några 100 meter från hamnen, så det är lätt att hitta dit. I samma shoppingcenter ligger även en stor Rimi-butik som även säljer alkohol, så när vi kom dit så tog vi bilen till deras parkering och gick in med vår shoppinglista och jämförde lite mer, Winestore och Rimi. Winestore har även en hel del som inte ligger ute på nätet, bla det rödvin vi hade bestämt oss för att köpa på båten.

Om man planerar att köpa större mängder av vin eller något annat just på båten som inte är öl eller cider så kan det kanske vara bra att kolla om man kan förboka, det rödvin vi ville ha fanns typ 33 flaskor av, vi ville ha 36. Winestore och Rimi har nog tillräckliga mängder av det mesta, men på Winestore kan man lägga in en beställning så kan man bara plocka upp den när man kommer dit, om man vill.

I alla fall så gick vi sen runt på stan hela dagen, sen gick vi tillbaka och handlade, lastade bilen (det kostade ca 80 kr att stå vid shoppingcentret hela dagen) och körde på båten. På väg ombord hittade vi en till liten alkoholbutik som var väldigt billig, men inte så stort utbud, men vodka, vissa ölsorter och cider var jättebilligt där.

Jag tror generellt sett att det är billigare i Tyskland, och större utbud, men för oss var det mer värt att inte köra i sporrsträck dit och tillbaka, dessutom blir det ju en hel del i bensinkostnad och bro/färjeavgift, så hur mycket billigare vet jag inte.

Och ska man inte ha så mycket så kanske det räcker att man tar varsin pirra på båten och lämnar bilen hemma, då blir ju resan väldigt billig till Tallin. Och åk inte en fredag, då är det som dyrast.

Långt inlägg, tror jag svarade på alla frågor. Någonsom undrar nåt mer?

• Akvavit

Hmmm....vi räknade ut att vi tjänat över 5000 kr på att åka till Tallin ska det ju stå! 500 kr hade ju knappast varit värt det

Svar på tråden Dalabrudar 2008, del 2