• Akvavit

Dalabrudar 2008, del 2

Helt plötsligt har det gått tre månader sen jag startade förra tråden!! Tiden går så fort ju...

Så här är de nya tråden för oss som gifter oss i Dalarna under 2008, välkomna hit!!

Länken till förra tråden är www.brollopstorget.se/Forum-1-22/m2477727.html

• Svar på tråden Dalabrudar 2008, del 2
  • SusanneLee

Hejsan!
    P.g.a. att det är VÄLDIGT ont om boende i Leksandstrakten kring den 26 juli 2008, var vi tvungna att byta datum... :( När vi tittade runt på boenden fick vi reda på att det är en GO-kongress (något brädspel från Asien) i Leksand i två veckors tid, börjar kring den 26 juli. Det är 5000 pers som ska dit, så verkligen ALLT var uppbokat! Petar in vårt nya datum, som blev den 12 juli, i listan.

080216, frussan, Gagnef
    080223, akvavit, Falun
    080503, foffia, Falun
    080510, Hannafia, Stora Skedvi
    080607, SanSa, Dalarna
    080628, Mickesbrud, Särna
    080705, Brud080705, Svärdsjö
    080705 el. 080712, Cesse, Falun
    080712, SusanneLee, Leksand
    080726, bomsan, Gagnef (fest i Falun)
    08-sommar, Melvira, Ore
    08-sommar, mijja, Dalarna
    080802, Dalatös (fd Iamia), Torsång
    080802, 080802, Stora Tuna
    080802, moonstruck, Borlänge
    080802, Miss MP, Ore
    080830, Asaonthehill, Furudal
    080915, mimmisen, Rättvik
    08xxxx, JLoow, Norra Dalarna?
    08xxxx, Fröken Figo

• bomsan

hej allihopa =)
    har visst inte varit här inne på ett tag...
    tack för kakburkslänken Akvavit!
    känns lite som att för närvarande har ja de mesta under kontroll, de e skönt med tanke på att de först blir bebis i april o sen bröllop i juli =)

hoppas de går bra för er andra me planeringen oxå!

• asaonthehill

3 månader och redan ny tråd...Pust!! Hänger inte riktigt med, vi har blivit föräldrar för andra gången, och jag är verkligen glad att vi planerade och beställde så mycket innan bebben kom, för nu hinner jag knappt sätta mig framför datorn och kolla mailen!!!
    Väntar på att gravid-magen ska försvinna (och tyvärr vet jag att tuttarna oxå kommer att göra det...Varför kan inte de förbli stora??? he,he...), så att jag kan börja med min klänning! Ska låta sy upp min drömstass hos en sömmerska, och en kompis som är designer ska rita den med hjälp av bilder jag plockat ihop av olika klänningar jag gillar. Visst låter det som att det kan bli bra?
    Furudals bruk, (för fest i två dagar, och boende för alla) och kyrkan är bokade, och jag vet ungefär hur buketten ska se ut, men väntar lite med det för att den ska passa till klänningen. Vi ska ha rosa, svart, silver och vitt som färgtema. Har kollat med guldsmeden som gjorde våra förlovningsringar, och han hade olika brudkronor att låna ut, så jag ska dit och titta om det är något som faller mig i smaken.
    Cateringfirma är bokad, men vi har inte bestämt meny än, vill dock ha bufeé med många olika rätter och kak/bakelse-bufeé efteråt med en liten symbolisk tårta till mig och mannen. Inbjudningarna,placeringskort är klippta och förberedda, gör dem själv, vi ska bara spika text och typsnitt. Tänkte skicka dem så att de hamnar i lådorna till Alla hjärtans dag, som en liten extra touch...
    Har lite mer huvudbry när det gäller fästmannens kläder... Vi vill ha en s.k. Nehru-kostym, men det verkar som de är svåra att få tag på. Hade helst velat köpa en, men de jag tittat på är jättedyra, så vi försöker hålla ögonen öppna för begagnat.
    Återstår att boka florist och frisör.
    Så ligger vi till!

• Akvavit

asaonthehill,
    Grattis till bebben!!
    Blev det en liten mini-asaonthehill eller en mini-m2b?

Är fortfarande lite avis på alla er som ska vara på Furudals bruk. Även om vårt bröllop kommer bli jättehärligt så hade furudals varit något extra tror jag...
    Spännande med klänningen!! Kul att få designa själv, hoppas den blir precis som du tänker dig. Vad har du för inspiration till den? *nyfiken*

• 080802

Miss MP: har inget förslag på konditori, men Fricks brukar vara mycket bra på övriga bakverk i alla fall.

• Akvavit

Så, nu så har vi äntligen träffat catering-mannen som har hand om maten på Bergalid.
    Han verkar jättetrevlig och flexibel och öppen för nya förslag, inte alls så väldigt bunden till listan med mat som vi fick.

Däremot blir det dyrare än vi tänkt... Vi hade ju fått infon att maten låg mellan 450 kr för en billig buffé till 690 kr för den finaste tre-rättersmenyn. Vi hade nog funderat på att en två-rätters med den inte allra dyraste maten skulle kosta 500-550 kr, men så var d et inte.
    Enligt honom spelar det inte så himla stor roll, efter som de ofta subventionerar efterrätten, och dessutom ingår all personal som serverar samt kock och ev någon till som är där i princip hela kvällen och ska ha betalt. Och den kostnaden får man ju oavsett om man har två- eller tre-rätters.

Så, slutsatsen var att vill man komma billigt undan får man välja buffé.

För en något billigare två-rätters med i princip valfri förrätt samt en huvudrätt med tex kyckling eller fläskfilé skulle det kosta ca 595 kr. Med en dyrare huvudrätt skulle det kosta 645 kr tror jag det var, och då tre-rätters går på 690 kr.

Visst får man oklanderlig servering och så, och det känns ju som att i den pampiga lokalen måste det ju vara såna detaljer, och då ingår korv & bröd som vickning samt personal hela kvällen som serverar er medtagna alkohol, så visst, i slutänden så....men det känns mycket.
    Nu har ju vi bestämt oss för lokalen och vill ju vara där, så då väljer vi nog ett dyrare menyalternativ - känns som i slutänden gör några få tusen hit eller dit mindre skillnad i det stora hela, och så får man en riktigt lyxig middag...

• Akvavit

Matförslaget som vi lutar åt är i alla fall detta:

* Varmrökt rödingsmousse på kavring med dillpesto och sikrom.

* Helstekt reninnanlår (tror jag) med gräddkokta trattkantareller, glaserade rotfrukter och potatiskroketter

* tårta

• asaonthehill

Akvavit; det här med maten känns som en djungel... När man börjar räkna så blir ju inte skillnaderna så stora mellan de olika förslagen, men det beror ju på hur många gäster man ska ha... Hur många bjuder ni? Vi har 100 gäster och det känns som jag måste räkna varenda krona...Hur många bjuder ni andra?

Det blev en liten tös, så nu har vi en av varje sort! De blir så klart brudnäbbar- gossen får dra lillsyrran i skrinda nedför altargången!
    Klänningsinspirationen kommer från alla möjliga urklipp som jag gjort ett collage av till min väninna. Nu ska vi plocka godbitarna från varje så att det blir till "min" klänning. Den är klart inspirerad av Divina Sposa´s klänningar, Garamaj och Maggie Sottero. Jag LÄÄÄNGTAAAR!

• Pelika

hej, läste lite här i tråden och kände att jag fick lov att lägga mej i. Gifter mej i Dalarna, dock innan 2007 är slut.

Ville bara svara på Miss MP's fråga ang tårtor. Siljans Konditori i Leksand har lite nyare och modernare tårtor om det är det du är på jakt efter. Alltså typ mousse-tårtor. Ligger ju bara 2 mil från Rättvik, och dom kanske levererar? Annars har det öppnat ett nytt kondis i Rättvik som heter Sockerbagaren (ligger mitt emot bion, på Knihgsgatan) , har dock ingen erfarenhet av tårtor där.

Sen kommer jag inte ihåg vem det var som skulle gifta sig på Classic-veckan. Men om du inte bokat boende redan så är det nog kört för dina gäster att bo i Rättvik då. Folk hyr ut allt som finns då, det finns dom som hyr ut sin gräsmatta för folk att ställa husvgnen på till och med! Helt galet mycket folk!

Lycka till!

• augusti2008

Hej. Vi ska gifta oss i Furudal 2/8 2008.
    Vet att det är clssic car week den helgen och har börjat fundera på om det är bättre att åka till Mora för att ordna frisyr och smink. Vill ju inte riskera att komma för sent till min egen vigsel. Är boende i Sthlm så jag har ingen koll på frisörer i Mora/Rättvik. Vad tror ni som har lite bättre koll...Måste iofs även ordna blommorna i Mora också då... hmmm

Svar på tråden Dalabrudar 2008, del 2