• Hammerman

Polygami

Fortsätt polygamidiskussionen här.

• Svar på tråden Polygami
  • JPerlestam

O, ja, jag gifte mig i kyrkan, är en av de flummiga svenskar som tror på Gud men anser att man ska vara källkritiskt till Bibeln precis som till alla andra böcker! (För att undvika kommentarer angående mitt val av vigselplats)

• Undertecknad

Jag anser att det inte är vi själva som skapar liv. Konsekvensen av att jag tror detta är att jag även tror att vi inte har rätten att ta liv. Och vilket liv än barnet får är det inte min sak att avsluta det. Jag kommer aldrig ändra mig på den punkten. Skulle ha väldigt svårt för att ha ihjäl en uteliggare bara för att jag anser att han har ett skitliv. Tycker det är lite samma sak.
    Och jag menar inte att döma dem som genomgått en abort. Det är inte min uppgift eller min ambition.

Stardusty skrev 2008-12-11 21:14:50 följande:
    Haha, jag hade inte hört denna förut, den var ju hur bra som helst! *asg*Till undertecknad - du skrev att du är emot abort eftersom man berövar en människa livet. Jag frågar mig om det är moraliskt rätt att tex. tvinga en våldtagen 13-åring att behålla ett barn som hon inte har råd eller kunskap nog att uppfostra? Vilket "liv" får det barnet? Och allra viktigast - vems kärlek?
  • Stardusty

Nej, men jag antar att du liksom övriga abortmotståndare inte tycker att kvinnor ska ha rätt att göra aborter?

Att jämföra att abortera ett ofött barn som blivit till under sådana hemska förhållanden som jag beskrev med att ha ihjäl en vuxen människa som lever ett skitliv är enligt mig obegripligt. Var finns likheterna? Så om du blev våldtagen och gravid så skulle du behålla barnet för att Gud vill det?
    Helt galet hur du tänker tjejen.

Undertecknad skrev 2008-12-11 21:53:12 följande:
    Jag anser att det inte är vi själva som skapar liv. Konsekvensen av att jag tror detta är att jag även tror att vi inte har rätten att ta liv. Och vilket liv än barnet får är det inte min sak att avsluta det. Jag kommer aldrig ändra mig på den punkten. Skulle ha väldigt svårt för att ha ihjäl en uteliggare bara för att jag anser att han har ett skitliv. Tycker det är lite samma sak.Och jag menar inte att döma dem som genomgått en abort. Det är inte min uppgift eller min ambition.
  • MulleNuh

Oj vilken märklig jämförelse!!

Jag anser att det inte är vi själva som skapar liv. Konsekvensen av att jag tror detta är att jag även tror att vi inte har rätten att ta liv. Och vilket liv än barnet får är det inte min sak att avsluta det. Jag kommer aldrig ändra mig på den punkten. Skulle ha väldigt svårt för att ha ihjäl en uteliggare bara för att jag anser att han har ett skitliv. Tycker det är lite samma sak.Och jag menar inte att döma dem som genomgått en abort. Det är inte min uppgift eller min ambition.
  • feministbrud
    Nu blir detta väldigt OT, men jag måste ändå fråga. Jag ska inte ge mig in i debatt om abort är rätt eller fel för jag tror dig när du säger att du inte ändrar dig på den punkten. Det jag undrar är om du anser det någon skillnad på mammans och fostrets liv i vems som är viktigast att rädda. Vad jag är ute efter är om man skulle kunna göra abort när det helt uppenbart är fara för mammans liv eller om fostret då har mer rätt att leva. För mig är svaret självklart, men det skulle vara kul att höra hur du resonerar kring det.
  • Undertecknad

Ja, det var en bra fråga. Jag vet faktiskt inte.

feministbrud skrev 2008-12-11 22:05:45 följande:
    Nu blir detta väldigt OT, men jag måste ändå fråga. Jag ska inte ge mig in i debatt om abort är rätt eller fel för jag tror dig när du säger att du inte ändrar dig på den punkten. Det jag undrar är om du anser det någon skillnad på mammans och fostrets liv i vems som är viktigast att rädda. Vad jag är ute efter är om man skulle kunna göra abort när det helt uppenbart är fara för mammans liv eller om fostret då har mer rätt att leva. För mig är svaret självklart, men det skulle vara kul att höra hur du resonerar kring det.
  • Undertecknad

Japp, jag skulle behålla det. Definitivt. Du tycker att jag tänker galet, och jag tycker att du tänker galet. Så är det bara. Jag skulle inte kunna förmå mig att avsluta en annan människas liv. (Om jag nu inte blev "påhoppad" och reagerade rent instinktivt. Fast man vet ju inte hur man reagerar i sådana situationer, och det hör kanske ändå inte till ämnet).

Stardusty skrev 2008-12-11 22:02:15 följande:
    Så om du blev våldtagen och gravid så skulle du behålla barnet för att Gud vill det?Helt galet hur du tänker tjejen.
  • Undertecknad

Mmm, jag vet. Men om man tänker efter... ? Och nu pratar vi ju om människor (foster) som är våra egna barn...

MulleNuh skrev 2008-12-11 22:04:01 följande:
    Oj vilken märklig jämförelse!!
  • MulleNuh

Fast ett EMBRYO som det heter i tidig graviditet är ingen människa.

Undertecknad skrev 2008-12-11 22:17:05 följande:
    Mmm, jag vet. Men om man tänker efter... ? Och nu pratar vi ju om människor (foster) som är våra egna barn...
  • Undertecknad

Mjooo... det tycker jag nog att det är. Om man låter det växa så blir det ju onekligen en människa, och även ett embryo måste väl ha DNA? Och liv.

MulleNuh skrev 2008-12-11 22:18:09 följande:
    Fast ett EMBRYO som det heter i tidig graviditet är ingen människa.
Svar på tråden Polygami