• Hammerman

Polygami

Fortsätt polygamidiskussionen här.

• Svar på tråden Polygami
  • chokladflingan
    Celeste97 skrev 2008-12-11 12:45:56 följande:
    "Usch" och "BLÄ" är antagligen folks spontana (och kanske inte helt politiskt korrekta) reaktion. Här på BT är det nog inte så många som skulle skriva så om de visste någon annan medlem blev ledsen av att höra det om sin polygama relation!Däremot kan jag bli tokig på inlägg av typen "jag är väl konservativ, men det är jag stolt över". Okej, exakt vad är det du är stolt över? Något du har presterar och åstadkommit? Att du har värderingen att allt är bra som det är och inget bör ändras (t.ex. att kvinnor ska föda med smärta)?Eller för den delen inlägg som låter alltför mycket som "jag har fått en kristen uppfostran och behöver därför inte ta ställning själv". Som om alla kristna har samma värderingar!?

Antar att du syftar på mig där i slutet. Då skulle jag vilja säga att jag aldrig sagt att jag inte behöver ta ställning själv, jag svarade på frågan om varför jag tycker som jag gör. Just det, varför JAG tycker som jag gör. Jag har inte sagt att alla andra kristna tycker som jag. Sluta lägga ord i munnen på mig!

Och försök inte påstå att våran uppfostran inte har betydelse för vad man tycker sedan när man blir vuxen. Det är nog inte jag ensam om. Sedan tycker jag inte samma som mina föräldrar i alla frågor, jag tycker som jag gör och det står jag för.
  • chokladflingan

Ja, nu har jag gjort det igen... det är bara första stycket på ovanstående inlägg som ska vara ett citat, resten har jag skrivit.

• Miss Biii

Förstod det... håller med dig i mkt!!

chokladflingan skrev 2008-12-11 12:57:51 följande:
    Ja, nu har jag gjort det igen... det är bara första stycket på ovanstående inlägg som ska vara ett citat, resten har jag skrivit.
  • anne på grönkulla

Väldigt intressant aspekt.

Men kan också konstatera att även om det inte är lagligt att vara gift med fler i Sverige så lägegr sig staten inte i om du är skriven på samma adress som en eller flera andra vuxna (dvs vem du lever ihop med) och om du försörjer dem. Så de facto kan folk leva i andra konstellationer rätt ostörda av myndigheter - men aspekterna du tar upp med juridik/arv är intressanta.

Nancy Drew skrev 2008-12-11 11:47:15 följande:

Jag hade inte heller tänkt ge mig in här men jag känner mig manad av samma skäl som du. Jag instämmer i vad du skriver ovan. Det är patriarkala strukturer som ger polygami obehagliga konnotaioner, inte levnadssättet i sig. Polyamorösa relationer är inget för mig, men jag kan ju inte på den grundvalen säga att deras känslor inte är lika mycket värda som mina.På en punkt håller jag emellertid inte med, och det är konsekvenserna för de invadrarfamiljer som kommer från länder där polygami är tillåtet. På lång sikt har du helt rätt, Sverige ska inte sanktionera den kvinnosyn som bruket att ha flera fruar står för. Men på kort sikt borde det hjälpa de kvinnor som är andra- och tredjefruar, eftersom de då får arvsrätt, kan anhöriginvandra och så vidare.... Vilket också är anledningen till att jag i princip tycker att polygami ska vara tillåtet i Sverige, de som lever i sådana relationer borde ha rätt till samma juridiska skydd som monogama.
  • Miss Biii

Ja och det är väl tragiskt att folk inte vågar det... man ska väl våga stå för vad man tycker?
    Då jag vet hur man kan bli påhoppad här så ska jag understryka att jag tycker INTE "ush" och "blää" om samkönade äktenskap! (bara så vi rätt ut det)

Stardusty skrev 2008-12-11 12:50:00 följande:
    Ja precis, ingen skulle våga skriva så om samkönade relationer tex.
  • Nancy Drew

Chokladflingan: Du svarar på frågan var dina åsikter kommer ifrån. Det är faktiskt inte speciellt intressant i sammanhanget. Jag är mer intresserad av dina ARGUMENT.

• chokladflingan

Nancy Drew skrev 2008-12-11 13:04:12 följande:

Chokladflingan: Du svarar på frågan var dina åsikter kommer ifrån. Det är faktiskt inte speciellt intressant i sammanhanget. Jag är mer intresserad av dina ARGUMENT.
    Jag svarade på frågan för att jag fick den frågan förut. Inte för att jag tycker att jag är så himla intressant i sammanhanget.
  • feministbrud
    chokladflingan skrev 2008-12-11 13:06:42 följande:
    Nancy Drew skrev 2008-12-11 13:04:12 följande:
    Jag svarade på frågan för att jag fick den frågan förut. Inte för att jag tycker att jag är så himla intressant i sammanhanget.
    Det var jag som ställde frågan. Jag undrar varför du tycker som du gör, men är inte så intresserad av din uppfostran. Se mitt svar ovan varför jag inte är rasist. Jag skulle kunnat svara "för att jag är liberal och har fått en liberal uppfostran" men det säver ju inte så mycket om varför egentligen. Eller hur?
  • chokladflingan

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, någonstans har man väl alltid en magkänsla för vad man tycker.

Rasism är ju fel för att ingen ska diskrimineras, varför, för att alla är lika mycket värda, men varför tycker man så?

För mig är det bara en självklarhet.

• Stardusty

För att tycka något måste man veta varför man tycker så. Inte bara vifta bort det som rätt eller fel. För rätt och fel är inget gemene man tycker lika i. Därför är det enligt mig en argumentfråga, dvs. att du tycker att det är fel för att ____.

chokladflingan skrev 2008-12-11 13:37:54 följande:
    Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, någonstans har man väl alltid en magkänsla för vad man tycker.Rasism är ju fel för att ingen ska diskrimineras, varför, för att alla är lika mycket värda, men varför tycker man så?För mig är det bara en självklarhet.
Svar på tråden Polygami