• Hammerman

Polygami

Fortsätt polygamidiskussionen här.

• Svar på tråden Polygami
  • Undertecknad

För MIG räknas det.

Tooticki skrev 2008-12-11 11:02:29 följande:
    Det intressanta är att alla som besökt denna tråd och lämnat ett spår efter sig verkar ha väldigt starka känslor kring detta men ingen kan säga VAD det är de tycker är fel! Usch och Bläh räknas inte!
  • chokladflingan
    Tooticki skrev 2008-12-11 11:04:20 följande:
    För att du inte ger uttryck för någon åsikt utan slingrar dig med snack om rätt och fel.
    Mitt "slingrande" snack om rätt och fel handlar om att jag försökte säga att man aldrig kommer kunna komma fram något slutgiltigt om detta. För att vi alla tycker olika från grund och botten, alltså om vad som man tycker är rätt.
  • Duchess

Det är inte riktigt samma sak, men jag har ändå ett närliggande exempel. Jag har en god vän som är transsexuell. Han fick förresten sitt nya personnummer för en vecka sedan - hans "andra födelsedag"

Innan vi lärde känna varandra visste jag väldigt lite om transsexuella. Jag hade inte heller haft någon större anledning att ta reda på mer. Nu har jag fått chansen att lära mig mer om vad det innebär att vara transsexuell, både personligt och lagtekniskt (och allt däremellan). Vi är inte vänner pga att jag behöver ett studieobjekt, utan för att han är så ruskigt trevlig (och lagar god mat ), men det har varit en intressant bonus i vänskapen.

Hela den resan har lärt mig att ta reda på mer i en fråga innan jag dissar eller hissar. Polygami har jag ganska begränsade erfarenheter av, eftersom jag själv inte är polyamorös och inte har så många vänner som är polyamorösa. Därför väljer jag att hålla frågan öppen tills jag vet mer.

MulleNuh skrev 2008-12-11 11:02:45 följande:
    hahaha! Det var rätt roligt..Jo visst. Jag håller med dig helt.. Jag blir ju äcklad just för att det känns väldigt avlägset för just MIG. Jag vet ju inte alls hur de som vill ha flera partners fungerar eller hur dom känner/tänker.
  • feministbrud

Jag tänkte först inte ge mig in i den här detbatten eftersom det är så otroligt svår, men med argumenten som framkommit kan jag inte låta bli.

Anledningen till att jag tvekar är att många som efterfårgar folygami är människor från andra länder som kommit hit och där fruarna är tämligen förtryckta. Hjälper vi dessa med att tillåta det här också? I länderna där de kommer ifrån är det ett sort problem och många får det värre efter att ha blivit degraderad till andra eller tredjefru.

Men å andra sidan så tycker jag ju egentligen som Tooticki att det stör ju inte mig och alla ingår det av fri vilja. Jag vill nog se en ordentlig utrednign först och se vilka konsekvenser det skulle få innan jag bestämmer mig

Men det som gör mig lite arg är att denna debatt urartar till att se ner på andra människors kärlek och sätt att leva. Otrohet är att man gör något mot sin parner som man inte får lov till enligt överenskommelse. Jag vet gifta som får ligga med andra så länge deras parter är nr 1. I deras förhållande är otrohet inte sex. Mao kan man inte säga att polygami är otohet.

Och ni som tycker att det är äckligt, vill ni att äckelkänslor ska styra lagstiftningen? Isåfall håller mag med Duschess om att förbjuda Dansband (förutom Scotts för de är från Lidköping) och sedan borde vi också förbjuda gröt, kaffe och filtar på hotell.

• Undertecknad

Jag håller med. Trots att vissa kommer säga att det inte räknas. Hur man än vrider och vänder på saker och ting så finns det vissa saker man tycker är "rätt" och vissa man tycker är "fel".

chokladflingan skrev 2008-12-11 10:56:57 följande:
    Toticki: om diskriminering; det handlar återigen om vad som man faktiskt tycker om rätt och fel. Om man tycker det är ok men månggifte så tycker man det, men tycker man att det är fel, ja då vill man inte att det ska legaliseras.Vad är det som är så konstigt med mitt resonemang om rätt och fel? Ingen som håller med? För mig är det självklart, alla kan inte tycka lika.
  • chokladflingan
    Tooticki skrev 2008-12-11 11:04:20 följande:
    För att du inte ger uttryck för någon åsikt utan slingrar dig med snack om rätt och fel.
    Förresten vad menar du att jag inte ger uttryck för någon åsikt, jag har redan sagt att jag är emot månggifte.

Kan du kanske förklara varför just du är emot rasism?
    (för det antar jag att du är)
  • Duchess

Ja, folk lyssnar ju på Arvingarna och Christer Sjögren utan att ta hänsyn till mig

När det gäller samlevnadsformer tycker jag inte att det är statens uppgift att diskriminera medborgare pga deras sexuella läggning och relationspreferenser. Tycker du det?

chokladflingan skrev 2008-12-11 11:04:43 följande:
    Nej men allvarligt! Det är väl stor skillnad på polygami och dansbandsmusik? Menar du att alla ska få göra precis hur de vill då alltså?
  • MulleNuh

haha.. Nej men jag kände nog äckelkänslor bara för man börjar tänka sig in i det som att min darling helt plötsligt ska få för sig att ta sig en till fru!

Men ser man till de som verkligen lever med detta så kanske man bör gå in i det lite djupare än jag och vissa andra här inne har gjort.

feministbrud skrev 2008-12-11 11:11:00 följande:
    Jag tänkte först inte ge mig in i den här detbatten eftersom det är så otroligt svår, men med argumenten som framkommit kan jag inte låta bli.Anledningen till att jag tvekar är att många som efterfårgar folygami är människor från andra länder som kommit hit och där fruarna är tämligen förtryckta. Hjälper vi dessa med att tillåta det här också? I länderna där de kommer ifrån är det ett sort problem och många får det värre efter att ha blivit degraderad till andra eller tredjefru.Men å andra sidan så tycker jag ju egentligen som Tooticki att det stör ju inte mig och alla ingår det av fri vilja. Jag vill nog se en ordentlig utrednign först och se vilka konsekvenser det skulle få innan jag bestämmer mig Men det som gör mig lite arg är att denna debatt urartar till att se ner på andra människors kärlek och sätt att leva. Otrohet är att man gör något mot sin parner som man inte får lov till enligt överenskommelse. Jag vet gifta som får ligga med andra så länge deras parter är nr 1. I deras förhållande är otrohet inte sex. Mao kan man inte säga att polygami är otohet.Och ni som tycker att det är äckligt, vill ni att äckelkänslor ska styra lagstiftningen? Isåfall håller mag med Duschess om att förbjuda Dansband (förutom Scotts för de är från Lidköping) och sedan borde vi också förbjuda gröt, kaffe och filtar på hotell.
  • MulleNuh

Kan man älska nån på aaaavståååånd..

Duchess skrev 2008-12-11 11:12:19 följande:
    Ja, folk lyssnar ju på Arvingarna och Christer Sjögren utan att ta hänsyn till mig När det gäller samlevnadsformer tycker jag inte att det är statens uppgift att diskriminera medborgare pga deras sexuella läggning och relationspreferenser. Tycker du det?
  • Undertecknad

MulleNuh skrev 2008-12-11 11:14:26 följande:

haha.. Nej men jag kände nog äckelkänslor bara för man börjar tänka sig in i det som att min darling helt plötsligt ska få för sig att ta sig en till fru!
    Exakt. Och det är ganska normalt att känna sig äcklad av vissa saker.
Svar på tråden Polygami