• Hammerman

Polygami

Fortsätt polygamidiskussionen här.

• Svar på tråden Polygami
  • anne på grönkulla

Finns det en stark efterfrågan på det? (eller är frågan mer väckt för att vissa socialkonservativa tror att det är nästa steg efter samkönade äktenskap på det sluttande planet mot ett a-moraliskt samhälle )

Om det skulle införas, går det att lösa juridiska frågor som uppstår i det?

Bara för att nåt är tillåtet så är det inte obligatoriskt. Alltså, om man nu skulle tillåta det så skulle det ju inte betyda att folk vore tvungna att ingå månggifte.

• Tooticki

Någon man bör tänka på i en diskussion som denna är vad man lägger för värderingar i uttrycket "månggifte". Många människor associerar direkt till mormonerna där formen för det hela var att männen skulle ha många fruar och där det inte grundade sig i ömsesidighet, jämställdhet, respekt och kärlek. Därför bör vi kanske definiera vad det är vi diskuterar, är det den sortens månggifte (polygyni) eller är det kärleken till flera människor och rätten till de relationerna (polyamori) vi talar om?

• MulleNuh

Jag kan inte se något positivt i NÅGON form av månggifte eller kärlek till fler. Jag känner BLÄ för den tanken..

• Miss Biii

säger som "anne på grönkulla" finns det stor efterfrågan? Varför skulle vi legalisera det? Tycker inte du att det är bra att vi går mot ett jämställt samhälle? Tror tyvärr att det i de flesta fall handlar om gubbar som har fler fruar nämligen... Det finns i vissa länder idag... väldigt märkligt att du vill ha det så här...

(sorry, men jag blev nog lite upprörd nu )

Tooticki skrev 2008-12-11 09:50:06 följande:
    Miss Biii skrev 2008-12-11 09:42:06 följande:
    Varför skulle deras kärlek vara mindre värd än din bara för att den tar sig andra uttryck?
  • Tooticki
    MulleNuh skrev 2008-12-11 09:58:42 följande:
    Jag kan inte se något positivt i NÅGON form av månggifte eller kärlek till fler. Jag känner BLÄ för den tanken..
    Konstruktivt argument!
  • chokladflingan

Jag tänker inte döma de som är för det och inte heller de som lever i polygama relationer, men det går inte ihop med mina värderingar.

För mig är ett äktenskap två människor som väljer att leva med varandra, och bara med varandra.

• Miss Biii

Håller med dig

MulleNuh skrev 2008-12-11 09:58:42 följande:
  • Tooticki

Miss Biii skrev 2008-12-11 09:58:51 följande:

säger som "anne på grönkulla" finns det stor efterfrågan? Varför skulle vi legalisera det? Tycker inte du att det är bra att vi går mot ett jämställt samhälle? Tror tyvärr att det i de flesta fall handlar om gubbar som har fler fruar nämligen... Det finns i vissa länder idag... väldigt märkligt att du vill ha det så här...(sorry, men jag blev nog lite upprörd nu )
    Och jag vet att din åsikt baseras på fördomar och inte på fakta.

Varför skulle vårt samhälle bli mindre jämställt för att flera människor skulle ha rätt att gifta sig med varandra?
  • Undertecknad

Jag håller med. Usch.

älskarlivet skrev 2008-12-11 09:50:12 följande:
    Aldrig i livet att månggifte skulle bli tillåtet! Usch!
  • Duchess

För att citera mig själv från den andra tråden:
    Polygami är ovanligt, och därför reagerar många av oss mycket starkare när det ämnet kommer upp.

Om staten inte ska lägga sig i hur människor vill forma sina familjer, varför ska man då tillåta t ex samkönade äktenskap men förbjuda polygami? Det är en relevant fråga. Svaret på den är, för egen del, att det finns massor av juridiskt svåra frågor att lösa om man vill legalisera polygami. Vad olika människor har för känslor inför det ena eller andra kan inte vara grunden för lagstiftningen.

Svar på tråden Polygami