• Hammerman

Polygami

Fortsätt polygamidiskussionen här.

• Svar på tråden Polygami
  • chokladflingan
    Tooticki skrev 2008-12-11 10:32:15 följande:
    Så om mer än hälften av svenska befolkningen tycker att samkönade inte ska få ingå äktenskap så tycker du att det är ok? Du tycker alltid som demokratin ger utslag alltså?
    Nej man håler inte alltid med majoriteten men oftast blir det ju så. Om nästan ingen var för samkönade äktenskap så hade ju knappt diskussionen funnits ens.
  • Duchess

Göteborgsposten hade för några veckor sedan en omröstning om samkönade äktenskap. Över 60% svarade att samkönade par inte borde få gifta sig. Enligt ditt resonemang borde vi då inte införa en ny äktenskapslagstiftning... eller?

chokladflingan skrev 2008-12-11 10:29:54 följande:
    Vi lever ju i en demokrati om det är flest människor som tycker så, så varför inte? Nu är det väl inte så i och för sig. Men hela samhället styrs väl av vad de flesta av och tycker är rätt och fel. Eller?!
  • Tooticki
    chokladflingan skrev 2008-12-11 10:33:48 följande:
    Konstruktiva argument? Vad jag menade är att man egentligen inte kan säga vem som har rätt och fel här, för att man tycker som man tycker om vad som är rätt och fel.Rasism handlar väl också om vad man tycker är rätt och fel. Jag t.ex. tycker det är fel att diskriminera människor för deras hudfärg. Eftersom de fleste tycker så så finns det lagar emot det. Allt handlar väl om rätt och fel egentligen.
    Ja, och frågan är vad skillnaden är mellan att diskriminera någon pga ursprung respektive kärleksrelationer?
  • chokladflingan

Jag är inte helt säker på att jag förstår, men du tycker alltså det är diskriminering att månggifte är tillåtet?

Tooticki skrev 2008-12-11 10:37:00 följande:
    Ja, och frågan är vad skillnaden är mellan att diskriminera någon pga ursprung respektive kärleksrelationer?
  • chokladflingan

Nej nu blev det fel igen!! Inte tillåten menar jag!

• Tooticki
    chokladflingan skrev 2008-12-11 10:39:51 följande:
    Jag är inte helt säker på att jag förstår, men du tycker alltså det är diskriminering att månggifte är tillåtet?
    Ja, det är ju diskriminerande för de personer som utövar polyamori att inte få ingå äktenskap med de personer de älskar.
  • MulleNuh

Då får dom visa sin kärlek på annat sätt. Bra isf!

Tooticki skrev 2008-12-11 10:43:57 följande:
    Ja, det är ju diskriminerande för de personer som utövar polyamori att inte få ingå äktenskap med de personer de älskar.
  • Tooticki
    MulleNuh skrev 2008-12-11 10:47:10 följande:
    ?
  • Duchess

Har du några sakliga argument till varför polygami skulle vara förbjudet i lag?

MulleNuh skrev 2008-12-11 10:47:10 följande:
  • chokladflingan
    Duchess skrev 2008-12-11 10:36:15 följande:
    Göteborgsposten hade för några veckor sedan en omröstning om samkönade äktenskap. Över 60% svarade att samkönade par inte borde få gifta sig. Enligt ditt resonemang borde vi då inte införa en ny äktenskapslagstiftning... eller?
    Visste jag inte. Kan inte säga att vi borde göra nåt nytt. Kanske har jag fel, men min känsla är att majoriteten ofta får som den vill, eller så är det de som hörs mest som får som de vill kanske?
Svar på tråden Polygami