• Hammerman

Polygami

Fortsätt polygamidiskussionen här.

• Svar på tråden Polygami
  • MulleNuh

Men det är ju lite som öppen otrohet! Och otrohet är väldigt vanligt.

Även om man skulle göra detta lagligt så tror jag INTE att de inblandade skulle få 100% bra utav det..

• Tooticki
    MulleNuh skrev 2008-12-11 10:04:12 följande:
    Men det är ju lite som öppen otrohet! Och otrohet är väldigt vanligt.Även om man skulle göra detta lagligt så tror jag INTE att de inblandade skulle få 100% bra utav det..
    Otrohet är en definitionsfråga, för dig kanske otrohet är att din man håller en annan tjej i handen, för en annan går gränsen vid hångel, för en tredje vid att inleda en emotionell relation. Otrohet är enormt subjektivt och något som parterna i en relation får komma fram till vad som gäller. Det finns ingen lagstiftning kring otrohet...
  • chokladflingan

Jag tror inte att det skulle bli mindre jämställt, det handlar inte om det.

• Undertecknad

Duchess skrev 2008-12-11 10:03:04 följande:

För att citera mig själv från den andra tråden:Polygami är ovanligt, och därför reagerar många av oss mycket starkare när det ämnet kommer upp.
    Eller så reagerar vi starkare för att vi trots allt har något inbyggt begrepp om vad som är "rätt och fel".
  • Tooticki
    MulleNuh skrev 2008-12-11 10:04:12 följande:
    Men det är ju lite som öppen otrohet! Och otrohet är väldigt vanligt.Även om man skulle göra detta lagligt så tror jag INTE att de inblandade skulle få 100% bra utav det..
    Tror du att otrohet skulle bli vanligare för att månggifte blev tillåtet?
  • MulleNuh

Otrohet för mig är när det finns en annan människa i min karls liv. Och då menar jag inte som en vanlig kollega.

Fast det är ju inte så jag menar.

Jag tror iaf inte att så många skulle vara lyckliga om det fanns månggifte.

Tooticki skrev 2008-12-11 10:06:13 följande:
    Otrohet är en definitionsfråga, för dig kanske otrohet är att din man håller en annan tjej i handen, för en annan går gränsen vid hångel, för en tredje vid att inleda en emotionell relation. Otrohet är enormt subjektivt och något som parterna i en relation får komma fram till vad som gäller. Det finns ingen lagstiftning kring otrohet...
  • Miss Biii

Jag hade ingen aning om att det fanns människor som hade sånna värderingar att det skulle vara okej, läskigt tycker jag!! Vad mer ska vi legalisera då? nej föresten- skona mig! vill inte veta...

skulle vara intressant att höra vad du kan komma med för fakta som säger att det skulle gynna svenska samhället?

Äktenskap omfattar TVÅ personer och jag hoppas verkligen att det förblir så!!!! Ja, jag är väl konservativ, men det är jag stolt över

Var ska gränsen gå då? Ska barn få gifta sig? ska djur få ingå äktenskap? Om nu hela lagen (äktenskapsbalken) ändå ska ändras så kan man väl köra på ordentligt. Kan bli spännande vid bodelning

Hemska tanke

• chokladflingan
    Undertecknad skrev 2008-12-11 10:07:10 följande:
    Duchess skrev 2008-12-11 10:03:04 följande:
    Eller så reagerar vi starkare för att vi trots allt har något inbyggt begrepp om vad som är "rätt och fel".
    Ja, precis, och mitt inbyggda begrepp är att en relation är mellan två människor. Jag tror inte otrohet i monogama förhållanden skulle bli vanligare, men polygami tycker jag är ungefär som att säga till sin äkta hälft att det är okej att vara otrogen, bara jag får va med och välja.
  • chokladflingan
    chokladflingan skrev 2008-12-11 10:12:54 följande:
    Ja, precis, och mitt inbyggda begrepp är att en relation är mellan två människor. Jag tror inte otrohet i monogama förhållanden skulle bli vanligare, men polygami tycker jag är ungefär som att säga till sin äkta hälft att det är okej att vara otrogen, bara jag får va med och välja.
    Ursäkta "att ett äktenskap är en relation mellan två människor" ska det stå.
  • Undertecknad

Kan inte låta bli att undra om vår strävan att bli openminded kan gå så långt att vi riskerar att tappa hjärnan...

Svar på tråden Polygami