• Hammerman

Polygami

Fortsätt polygamidiskussionen här.

• Svar på tråden Polygami
  • MulleNuh

Klart växer det till sig.. Ok nu handlar inte denna tråd om aborter, men jag tycker det är väldigt bra att aborter finns! Sen att det finns de som använder sig av abort som ett preventivmedel är ju så klart HELT galet!

Men jag var en gång tvungen att göra en abort. Tänk om jag inte hade fått det?! Katastrof hade det blivit!

Undertecknad skrev 2008-12-11 22:20:01 följande:
    Mjooo... det tycker jag nog att det är. Om man låter det växa så blir det ju onekligen en människa, och även ett embryo måste väl ha DNA? Och liv.
  • Hammerman

MulleNuh skrev 2008-12-11 22:18:09 följande:

Fast ett EMBRYO som det heter i tidig graviditet är ingen människa.
    Från polygami till abort? Jösses.

Men, jag tycker ändå att just det här påståendet helt klart förtjänar att diskuteras. För när blir man en människa? Går det verkligen att sätta ner foten och säga att ett embryo, efter så och så många dagar, blivit en fullvärdig medlem av människosläktet?

Min personliga åsikt är att abort bör vara tillåtet. Kvinnans rätt till sin egen kropp och allt det där, samt att det i länder där abort är tillåtet utförs ändå, men då med klädhängare och liknande vilket jag absolut inte skulle vilja se i Sverige, ja, inte i något land för den delen. Men jag kan förstå att vissa är emot abort, bland annat pga det svåra i att bestämma NÄR ett embryo blir ett foster utan godtycklighet.

Det finns också en del av mig som ser abort som något oansvarigt. Förutsatt att vi talar om heterosexuellt sex så borde samtliga inblandade inse att en graviditet kan bli en av följdeffekterna även om man använder preventivmedel.
    Ser jag ner på en kvinna som gjort abort? Inte alls, min garderob är alldeles för full med skelett för att jag skulle göra det. Dessutom finns det en kille inblandad i det hela, och en hel del aborter utförs ju för att denne flytt fältet, vilket jag finner högst fegt och omanligt.
  • Undertecknad

Ja, nu handlar ju inte denna tråd om aborter. Men för att svara så kan jag säga att jag inte tycker att det är ett lätt ämne att ta ställning till i en sådan situation som du och även Feministbrud nämner. Det jag tycker är viktigt är att man ändå tänker på att det är ett liv man har att göra med. Och det gör mig ledsen att så få inser det. (Nu inte menat som kritik mot dig personligen).

MulleNuh skrev 2008-12-11 22:26:46 följande:
    Klart växer det till sig.. Ok nu handlar inte denna tråd om aborter, men jag tycker det är väldigt bra att aborter finns! Sen att det finns de som använder sig av abort som ett preventivmedel är ju så klart HELT galet!Men jag var en gång tvungen att göra en abort. Tänk om jag inte hade fått det?! Katastrof hade det blivit!
  • MulleNuh

Ja en bra fråga. När blir man människa?!
    Jag vet faktiskt inte vad som sagts om detta av läkare osv..

Abort kan mycket väl vara oansvarigt. Som jag skrev ovan så använder vissa abort som ett preventivmedel.

Jag har vissa vänner som har gjort uppåt 5 aborter!

Hammerman1 skrev 2008-12-11 22:29:53 följande:
    Från polygami till abort? Jösses.Men, jag tycker ändå att just det här påståendet helt klart förtjänar att diskuteras. För när blir man en människa? Går det verkligen att sätta ner foten och säga att ett embryo, efter så och så många dagar, blivit en fullvärdig medlem av människosläktet?Min personliga åsikt är att abort bör vara tillåtet. Kvinnans rätt till sin egen kropp och allt det där, samt att det i länder där abort är tillåtet utförs ändå, men då med klädhängare och liknande vilket jag absolut inte skulle vilja se i Sverige, ja, inte i något land för den delen. Men jag kan förstå att vissa är emot abort, bland annat pga det svåra i att bestämma NÄR ett embryo blir ett foster utan godtycklighet. Det finns också en del av mig som ser abort som något oansvarigt. Förutsatt att vi talar om heterosexuellt sex så borde samtliga inblandade inse att en graviditet kan bli en av följdeffekterna även om man använder preventivmedel.Ser jag ner på en kvinna som gjort abort? Inte alls, min garderob är alldeles för full med skelett för att jag skulle göra det. Dessutom finns det en kille inblandad i det hela, och en hel del aborter utförs ju för att denne flytt fältet, vilket jag finner högst fegt och omanligt.
  • MulleNuh

Jag kan väl säga att min abort blev tvungen att ske pga att vi var oansvariga!! Har inget annat att "skylla" på, men jag är tacksam för att jag fick göra en..

• Sebastiána

Det knepiga med polygami är att hålla reda på alla personer. Om jag är tillsammans med tre killar och de i sin tur är tillsammans med tre tjejer var som i sin tur är ihop med några killar... så rörigt. Men jag har läst om och sett dokumentärer om personer som lever så. I praktiken har de då levt i kollektiv där alla i princip varit ihop med alla på något sätt.

Alla sätt att leva är OK så länge man inte skadar andra eller sig själv!

• Stardusty

En sista fråga innan vi lämnar ämnet abort; skulle du alltså behålla barnet i den situationen jag beskrev fastän du är gift/förlovad?

Jo vi tycker nog väldigt olika, för mig är ett ofött barn och en vuxen människa två skilda saker. Jag håller med om att en abort inte är till för att röja ett problem. Och om man blivit våldtagen eller liknande så ser jag det som legitimt att få göra en abort. Eller om man blivit gravid som väldigt ung.

Undertecknad skrev 2008-12-11 22:15:59 följande:
    Japp, jag skulle behålla det. Definitivt. Du tycker att jag tänker galet, och jag tycker att du tänker galet. Så är det bara. Jag skulle inte kunna förmå mig att avsluta en annan människas liv. (Om jag nu inte blev "påhoppad" och reagerade rent instinktivt. Fast man vet ju inte hur man reagerar i sådana situationer, och det hör kanske ändå inte till ämnet).
  • feministbrud
    Hammerman1 skrev 2008-12-11 22:29:53 följande:
    Från polygami till abort? Jösses.Men, jag tycker ändå att just det här påståendet helt klart förtjänar att diskuteras. För när blir man en människa? Går det verkligen att sätta ner foten och säga att ett embryo, efter så och så många dagar, blivit en fullvärdig medlem av människosläktet?Min personliga åsikt är att abort bör vara tillåtet. Kvinnans rätt till sin egen kropp och allt det där, samt att det i länder där abort är tillåtet utförs ändå, men då med klädhängare och liknande vilket jag absolut inte skulle vilja se i Sverige, ja, inte i något land för den delen. Men jag kan förstå att vissa är emot abort, bland annat pga det svåra i att bestämma NÄR ett embryo blir ett foster utan godtycklighet. Det finns också en del av mig som ser abort som något oansvarigt. Förutsatt att vi talar om heterosexuellt sex så borde samtliga inblandade inse att en graviditet kan bli en av följdeffekterna även om man använder preventivmedel.Ser jag ner på en kvinna som gjort abort? Inte alls, min garderob är alldeles för full med skelett för att jag skulle göra det. Dessutom finns det en kille inblandad i det hela, och en hel del aborter utförs ju för att denne flytt fältet, vilket jag finner högst fegt och omanligt.
    Vad klokt skrivet! Jag håller med dig till 100% om att båda är ansvariga för sexet oavsett om man använder preventivmedel eller inte. Därför gillar jag inte diskussioner om sk juridiska aborter då mannen innan barnets födelse kan avsäga sig fadersskapet. Då blir det helt plötsligt bara kvinnans ansvar.

Men nu blev det väldigt OT. Förlåt!
  • Sebastiána

Jag har inte läst hela tråden... Jag undrar lite hur diskussionen kom in på abort. Det är ett naturligtvis ett angeläget ämne att diskutera, men jag diskuterar gärna polygami också!

Som jag ser det är det svårt att inrymma polygami i någon sorts äktenskap. Det kan ju som sagt bli enormt mycket folk inblandade. Vilka är gifta med vilka?

• feministbrud
    Sebastiána skrev 2008-12-12 08:57:34 följande:
    Jag har inte läst hela tråden... Jag undrar lite hur diskussionen kom in på abort. Det är ett naturligtvis ett angeläget ämne att diskutera, men jag diskuterar gärna polygami också!Som jag ser det är det svårt att inrymma polygami i någon sorts äktenskap. Det kan ju som sagt bli enormt mycket folk inblandade. Vilka är gifta med vilka?
    Jag håller helt med. det är en av anlednignarna till att jag är skeptisk till att tillåta polygama äktenskap. Deras sätt att leva har jag naturligtvis ingenting emot.

Aneldnignen till att vi kom in på abort är att undertecknad jämförde mord och polygami (visserligen på skämt?) och sa sedan att hon hade endel andra obekväma åsikter såsom vara mot abort.
Svar på tråden Polygami