Polygami
Fortsätt polygamidiskussionen här.
Fortsätt polygamidiskussionen här.
Klart växer det till sig.. Ok nu handlar inte denna tråd om aborter, men jag tycker det är väldigt bra att aborter finns! Sen att det finns de som använder sig av abort som ett preventivmedel är ju så klart HELT galet!
Men jag var en gång tvungen att göra en abort. Tänk om jag inte hade fått det?! Katastrof hade det blivit!
MulleNuh skrev 2008-12-11 22:18:09 följande:
Ja, nu handlar ju inte denna tråd om aborter. Men för att svara så kan jag säga att jag inte tycker att det är ett lätt ämne att ta ställning till i en sådan situation som du och även Feministbrud nämner. Det jag tycker är viktigt är att man ändå tänker på att det är ett liv man har att göra med. Och det gör mig ledsen att så få inser det. (Nu inte menat som kritik mot dig personligen).
Ja en bra fråga. När blir man människa?!
Jag vet faktiskt inte vad som sagts om detta av läkare osv..
Abort kan mycket väl vara oansvarigt. Som jag skrev ovan så använder vissa abort som ett preventivmedel.
Jag har vissa vänner som har gjort uppåt 5 aborter!
Jag kan väl säga att min abort blev tvungen att ske pga att vi var oansvariga!! Har inget annat att "skylla" på, men jag är tacksam för att jag fick göra en..
Det knepiga med polygami är att hålla reda på alla personer. Om jag är tillsammans med tre killar och de i sin tur är tillsammans med tre tjejer var som i sin tur är ihop med några killar... så rörigt. Men jag har läst om och sett dokumentärer om personer som lever så. I praktiken har de då levt i kollektiv där alla i princip varit ihop med alla på något sätt.
Alla sätt att leva är OK så länge man inte skadar andra eller sig själv!
En sista fråga innan vi lämnar ämnet abort; skulle du alltså behålla barnet i den situationen jag beskrev fastän du är gift/förlovad?
Jo vi tycker nog väldigt olika, för mig är ett ofött barn och en vuxen människa två skilda saker. Jag håller med om att en abort inte är till för att röja ett problem. Och om man blivit våldtagen eller liknande så ser jag det som legitimt att få göra en abort. Eller om man blivit gravid som väldigt ung.
Jag har inte läst hela tråden... Jag undrar lite hur diskussionen kom in på abort. Det är ett naturligtvis ett angeläget ämne att diskutera, men jag diskuterar gärna polygami också!
Som jag ser det är det svårt att inrymma polygami i någon sorts äktenskap. Det kan ju som sagt bli enormt mycket folk inblandade. Vilka är gifta med vilka?