• Lapinette

Resetråden som aldrig tar slut

Tack Amelle,
    hade inte alls märkt att förra tråden tog slut igår utan startar här en ny. Tar tacksamt emot tips!

Som sagt, här fortsätter resetråden som en gång startades då jag behövde tips på vilka kläder man bör ha när man ska ut på safari. Förutom resor avverkar vi gärna goda recept och vintips här inne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 11:28
    Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html

Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html

En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html

• Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut
  • gosnosen

Piggelin - TACK! Du är en ängel! Vad kul med lite aktuella tips. Vi träffade vänner i helgen som var i Kapstaden i november 2007 som också varmt rekommenderade Boschendal, så dit blir det ett besök. Vad roligt att Waterford var med på listan också. Vi har verkligen fastnat för vinet Kevin Arnold som görs där, så det hade vi tänkt leta reda på. Ja, det är Joy som har hjälpt oss en del på Bickley. Tyvärr lyckades hon inte boka boende i Franschoek, men det lyckades vi till sist ordna själva. Nu är det mindre än två veckor kvar!!! Ska bli såå roligt!

Telis och Lappis - vad roligt att ni båda planerar resa till Kalifornien. En kommentar till Telis resplan. Big Sur är skog, inget hav, om ni känner mer för det ena eller andra.

• Lapinette

gosnosen - har visserligen massor av dina tips från Kalifornien nedsparade men något som vi inte bör missa?!

• gosnosen

jag tyckte att Hearst Castle vid San Simeon var riktigt kul faktiskt. Riktigt turistigt, men läckert och annorlunda historia. Man måste åka på guidad tur, vilket gör det hela mer intressant. I närheten finns också en koloni med elefantsälar som man inte heller bör missa. Man behöver dock inte övernatta i San Simeon utan det räcker med att stanna några timmar.

Om ni ska vara i LA några dagar skulle jag rekommendera att bo vid havet. Säkert dyrare, men ack så mycket trevligare. Och det går inte att ta sig fram utan bil i LA. ALLA åker bil!

Har tidigare tipsat Telis om lunch på The Cliff House i SF. Ger samma tips till er! Supergod pasta och jättegoda vongole.

• Lapinette

Antecknar ... för detta har jag missat tidigare. Har du något bra tips på vart man ska övernatt utmed Highway 1. Både jag och Telis har visst beslutsångest där och så tänkte ju vi skippa Las Vegas utan istället dra iväg upp mot Death Valley och Yosemite. Något stället där som kan sova på eller är det lätt att hitta motell?

• Telemarkgrrl

gosnosen, vi hade tänkt oss delen av Big Sur vid havet längs highway 1 i så fall. Har hittat ett hotell med havsutsikt där som förstås är lite dyrt. Det finns tydligen bara 300 hotellrum längs highway 1 mellan Carmel och San Simenon.

Lappis, om man vill bo inne i Yosemite så är det snart dags att boka! Jag såg i en annan resetråd att dom rekommenderade en kille som skulle dit i juni att boka så snart som möjligt.

• gosnosen

Jag tyckte att det var lätt att hitta motell. Vi valde oftast mellan Econolodge och Motel6 och bokade inget i förväg. Om vi visste att vi skulle komma fram sent på kvällen ringde jag samma dag och bokade. Tror vi bodde på Econolodge i Monterey och Motel6 i Buellton och LA. Vi var ju aldrig så långt upp som Death Valley och Yosemite så där har jag inga tips tyvärr.

• gosnosen

Telis - ja, den största delen är ju skog. Vi stannade nog och åt lunch på ett hotell precis vid Big Sur på vägen ner Hwy1 och det är häftigt att stå högt upp på en klippa och titta ned på ett stormigt hav.

• Lapinette

Jag kollade Yosemite i helgen och då fanns det fortfarande flera boendealternativ kvar för våra datum. Vill inte börja boka hotell förrän flyget är bokat och där måste jag dessvärre vänta i ytterliggare 7-10 dagar (eftersom vi tänkte ta Amex till vår hjälp och endast betala flygskatt).

• Lapinette

Men självfallet ska vi boka Yosemite bums när vi bara räknat ut vilka nätter vi blir där och vi tänkte undvika helg. Har hört att då är det svårare att få rum.

Hur många stopp och nätter hade ni tänkt er utmed Highway 1 Telis?

• Telemarkgrrl

Nej, det är inte så bråttom att ni måste boka i dag eller ens dom närmaste veckorna men man måste vara ute i ganska god tid, kanske 4-5 månader i förväg?

Jag har min Excel-fil hemma men jag tror att vi (jag ) räknade med sex eller sju nätter utmed highway 1.

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut