• Lapinette

Resetråden som aldrig tar slut

Tack Amelle,
    hade inte alls märkt att förra tråden tog slut igår utan startar här en ny. Tar tacksamt emot tips!

Som sagt, här fortsätter resetråden som en gång startades då jag behövde tips på vilka kläder man bör ha när man ska ut på safari. Förutom resor avverkar vi gärna goda recept och vintips här inne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 11:28
    Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html

Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html

En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html

• Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut
  • Lapinette

Skype - används enbart med pappsen och förut när jag ville pratat med brorsan och brorsbarnen (när jag bodde halvtid i Frankrike). Jag och maken använder oss av MSN (chatta) dagligen.

Här har vi precis ätit boeuf bourgignon och chokladfondant och jag känner mig lagom "mjuk" i kroppen för ett softa ned med maken i soffan.

• Originalrosen

OK, Skype om man snackar med folk i andra länder är bra - noterat.

• Ab fab

Vilket mysigt hotell. definitivt att skriva in i önskemålen inför nästa Champagnetur

Berlin är väl så där. Som du säger Pigg- massor av historia men jag lyckas inte tycka om stan. O vi bor vid Potsdamer platz- ruggigt opersonlig.
    Men i veckan blir det London- det skall bli kul. Ytterligare en stad jag inte varit i på enormt länge. 10 år sen kanske

Piggelin1 skrev 2009-01-25 21:10:36 följande:
    Här kommer denwww.touraine-champenoise.com/accueil.aspÅt en underbar middag på samma ställe & frukosten var riktigt bra - ingick en massa färsk frukt förutom de obligatoriska baguetterna & croissanterna. Inget superflådigt boende, men väldigt charmigt & om/när vi åker till Champagne igen så skulle vi absolut bo där. Man kan ju bo i Epernay också, men jag tyckte det var mkt charmigare att bo i en liten by några km därifrån. Har bergis tjatat om det förut i en tidigare tråd, men i hotellreceptionen fanns en engelsk upplaga av Richard Juhlins 2000 Champagner med en dedikation på försättsbladet "To my favorite hotel in..."
  • gosnosen

Telis - jag ska kolla ikväll vad hotellet hette. Det var dock inte att rekommendera, men då vet ni iallafall vad ni ska undvika! Det var bra läge, men sunkigt! Jag vet inte om jag har sett när ni planerar att åka, men om ni ska åka nästa sommar så rekommenderar jag att ni tar med er varma kläder... Åtminstone jeans och fleecejacka. Vi kom ju dit i mitten av juli och det var 15 grader varmt, blåsigt och småruggigt i tre av fyra dagar. Sista dagen var det soligt och då blev det också lite varmare. Men det var inte vad vi hade räknat med. Enligt SF-borna är september-oktober bästa tiden att åka dit. Det fanns en trevlig bilrutt som var utmärkt i guideboken och runt om i hela staden satt skyltar med "Scenic Tour". Det tog nog ett par tre timmar att åka runt och göra stopp längs det vi tyckte var intressant. Ett bra tips om vädret är lite halvdant. Måste verkligen också rekommendera en lunch på The Cliff House. Har nog aldrig ätit godare bröd el. pasta och det var framför allt väldigt prisvärt (dollarn var ju iofs lägre då också). Vi åt där två dagar bara för att det var så gott. Första gången åt maken Vongole "mariniere" med timjan istället för persilja - gudomligt! Jag åt pasta med vongole i en underbar vin, smör och gräddsås. Dagen efter åt vi båda pastan... Missa inte heller clam chowder nere i Fishermans Wharf, men akta er för fåglarna som gärna stjäl brödet... Att köra ner för Lombard Street ("the second crookedest street in the world" enligt konduktören på spårvagnen) är ett "måste". Vi åkte själva aldrig ut till Alcatraz men fick rådet att boka i tid så man verkligen får plats att åka ut när man vill.

• Originalrosen

Telis,

Boka biljetter till Alcatraz direkt när ni kommer. Det var fyra dagars väntan för oss när vi var där så vi missade det.

Fishermans Wharf är så läckert och att beställa ett stort bröd med clam chowder är läckert - brödet är skålen liksom.

Vi promenerade över Golden Gate-bron, det var speciellt. Rekommenderas varmt!

• Telemarkgrrl

gosnosen och rosen, tusen tack för era tips! The Cliff House ska jag definitivt inte glömma namnet på, det låter fantastiskt.

Bra tips med kläderna, gosnosen! Jag hade ingen tanke på att det kunde vara så kallt där. Men nu är jag förvarnad.

• Tinga

Telis - om ni ska ut till Alcatraz rekommenderar jag att ni bokar det hemifrån, via internet, för när vi var där förra sommaren var det närmare två veckors väntetid! Jag tycker absolut att det är värt att åka dit; i inträdet ingår en bra audio guide, som jag tyckte gjorde besöket intressantare.

• Telemarkgrrl

Tinga, ja jag såg att man kan boka upp till tre månader i förväg på internet. Hur överlevde man förr utan internet?! Vi har inte bestämt än om vi vill åka ut dit men om vi ska det så bokar vi definitivt i förväg.

• gosnosen

Telis - hotellet vi bodde på hette Heritage Marina Hotel och låg långt ned på Van Ness Avenue, perfekt läge som sagt men också sunkigt! Undvik det!

• gosnosen

Nu har vi äntligen lyckats hitta boende i Franschoek också. Det blev Gable Manor. Det var inte det lättaste att få boende för hela tiden vi vill vara där uppe. Vi kommer dit på en fredag och de flesta ställena var bokade under helgen, men hade sen plats från söndag natt. Till slut fick vi dock napp på Gable manor som var lite dyrare än vad vi först hade tänkt oss. Men det får väl gå iallafall. Längtar jättemycket! Var det några speciella vingårdar som ni experter vill rekommendera? Har läst mig till att ett besök på Ernie Els rekommenderas, något annat?

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut