• Lapinette

Resetråden som aldrig tar slut

Tack Amelle,
    hade inte alls märkt att förra tråden tog slut igår utan startar här en ny. Tar tacksamt emot tips!

Som sagt, här fortsätter resetråden som en gång startades då jag behövde tips på vilka kläder man bör ha när man ska ut på safari. Förutom resor avverkar vi gärna goda recept och vintips här inne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 11:28
    Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html

Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html

En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html

• Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut
  • Lapinette

Anne - tror att jag hade uppskattat vinet mer om jag hade druckit det först eller till mat som är mindre kryddad än den indiska. Den vi drack igår var från 2001.

• anne på grönkulla

Mmm, jag skulle nog inte dricka Chateau Musar till indisk mat faktiskt... jag vet inte vilket vin som jag skulle välja till det. Maken skulle dricka öl (gärna indiskt Kingfisher, heter det väl?) men det gillar inte jag - tror vatten funkar bäst till indiskt faktiskt.

• Originalrosen

Lapinette,
    Javisst har jag pratat om Ch Musar! Precis som anne säger så är det väldigt ojämnt och lite som man gjorde förr. Hyfsat mycket fällning också.

Jag har faktiskt bara druckit vinet med glädje till meze eller libanesisk mat. Det funkar inte till annan mat utan faller platt - detta är otroligt tydligt och något som jag har haft som tema på en vinprovning. Ch Musar var rena skolexemplet!

Ja, ni fattar - Ch Musar till meze var sagolikt gott medans de andra vinerna funkade sisådär eller inte alls, Till de tre andra smakproven på mat funkade Ch Musar sämst av fyra viner. Hepp - det är bevisat.

Andra libanesiska viner som inte åker fullt så mycket bergochdalbana är Ch Ksara och Kefraya. De funkar bra även till lite mustiga grytor, lammstek etc. (Mat du annars skulle ha ett Fitou-vin till.)

Indisk mat? Jag har aldrig provat, men kanske att en Gewurztraminer funkar till, vad tror du?

• Herr Originalrosen

Enligt min uppfattning är Chateau Musar en av världens absolut mest överskattade viner. Det får i princip aldrig några bra betyg av någon vinkännare. Ändå lyckas det av någon anledning behålla sin "kultstatus". Om jag ska välja ett libanesiskt vin så väljer jag alla gånger Chateau Ksara (som redan frugan ovan nämnt), som är ett toppvin i sin prisklass. Libanesisk mat ihop med Ksara är en höjdare! Det här är ju en resetråd så jag får väl säga att jag provade just denna kombination i London och blev helt såld.

• Lapinette

Tack för lite expertutlåtanden gällande Ch Musar. Ska kanske ge det en andra chans men till rätt mat eller göra som Herr Rosen säger och prova Ksara istället.

• Lapinette

Ett tips till er som bor i Stockholm - le Rouge, Kungsholmen, Restaurangen och F12 har ett erbjudande just nu. 50 % på all mat kvällstid, måndag-onsdag, hela februari 2009. Vi har bokat bord (24 feb) på F12 .

• Ab fab

oh.. synd att vi inte skall upp för än i mars. Le Rouge skulle jag så gärna gå till

• Originalrosen

Skitsmart av dem. Hellre fullt till halva priset på maten och hela priset på drycken än nästan tomt till hela priset på allt. Imponerad av Melkers affärssinne.

• Originalrosen

Grill är ju fullt ändå så där behöver han inte.

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut