• Lapinette

Resetråden som aldrig tar slut

Tack Amelle,
    hade inte alls märkt att förra tråden tog slut igår utan startar här en ny. Tar tacksamt emot tips!

Som sagt, här fortsätter resetråden som en gång startades då jag behövde tips på vilka kläder man bör ha när man ska ut på safari. Förutom resor avverkar vi gärna goda recept och vintips här inne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 11:28
    Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html

Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html

En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html

• Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut
  • Lapinette

Rosen - jag är inte mycket för teknik medan min make liksom är i branschen. Han har självfallet en iphone och jag måste erkänna att den är himla skoj.

• Herr Originalrosen

Originalrosen, inse att du är en gammal kärring. Dags att omfamna den nya tekniken. Puss!

• Herr Originalrosen

Lapinette, jag gillar dig!

• Originalrosen

Den här kärringen vet inte ens vad maken har för telefon, än mindre vad jag själv har för något märke på den nya. Så'n är jag.

• Originalrosen

jo, just det! Maken har en Apple! Den är vit med ett äpple på!!!

• Lapinette

Ha, ha ... jag tycker en telefon är bra så länge jag kan ringa med den och skicka sms men med makens kollar vi in vädret när vi är på semester samt att jag snor den om kvällarna för att kunna lägga patience.

• Herr Originalrosen

Det gläder mig att alla PC-nördar överallt börjar köpa Apple! Kvalitet vinner i längden.

• Lapinette

Rosen är det inte du som har pratat om Chateau Musar tidigare? Vi drack den hemma hos min väninna igår. Konstigt nog så föredrog jag vinet som vi fick innan, ett mycket billigare sydafrikanskt som hette Café Culture. Vet inte om det var den kryddiga maten (indiskt) eller att vi drack vinet i den ordningen som gjorde att jag föredrog smaken av pinotage.

• Lapinette

Tinga - här kommer lite Guadeloupetips. Tyvärr är vår guidebok på franska och jag är lite trötter. Kan inte heller tipsa på några bra hotell då våra inte var att rekommendera, åtminstone inte den sista där vi fick in en enorm tusenfoting en natt och personalen inte gjorde speciellt mycket åt det. Nåja, lite tips om vad som är värt att se kommer här.

Guadeloupe består av två delar. Det ena är korallön Grande-Terre och det andra är vulkanön Basse-Terre. När vi åkte dit valde vi att bo 5 nätter på den ena delen och 5 nätter på den andra för att hinna se så mycket som möjligt. Vi hade hyrbil hela tiden.

Grand-Terre
    Där ligger de största hotellkomplexen på södra delen med vackra stränder med vit sand och kokospalmer och där finner man även ?huvudsstaden? Pointe à Pitre. Vi besökte Pointe à Pitre en eftermiddag och dess marknad annars var vi inte inne i själva staden något. Det vi tyckte var vackrast och som förvånade oss mest var den nordliga delen av Grande-Terre, Pointe de la Grande Vigie. Där stormade havet mot höga klippor och hade inte alls den natur som vi förknippar med en karibisk ö. Även sydspetsen var vacker, Pointe des Chateaux.

Basse-Terre
    Här ligger vulkanen Soufrière mitt på ön. Vi promenerade in till några vattenfall i själva nationalparken, en lätt promenad på ett par timmar. Är inte helt säker men tror att vattenfallen hette les Chutes du Carbet. Vi besökte även botaniska och zoologiska trädgården samt hittade vår favoritstrand, Grand Anse på norra delen av ön.

Mat
    Vi åt väldigt mycket hummer när vi var där och den vackraste restaurangen vi besökte var La Toubana (som även är ett hotell). Där satt vi vid deras pool och med en vidunderlig utsikt över havet och åt hummer.

• anne på grönkulla

Både rosen o jag har nog tjatat om Chateau Musar i omgångar - jag har en låda '99 tror jag det är i förrådet (eller nu ljuger jag, hälften har nog gått åt...). Det är fantastiskt, tycker jag, men vissa årgångar har varit mkt bättre än andra (lite svajigt alltså) - paradoxalt nog var t ex '82:an outstanding... Jag var lite orolig innan jag fick hem den då jag fick chansa på årgången, men hade tur o den är bra enligt mitt tycka iaf!

Bäst är det också till meze! Kan tänka mig att det inte funkar så bra med smaken av andra viner i munnen... *funderar* o sen är det ju alltid en smaksak vad man gillar!

Lapinette skrev 2009-01-24 14:54:26 följande:
    Rosen är det inte du som har pratat om Chateau Musar tidigare? Vi drack den hemma hos min väninna igår. Konstigt nog så föredrog jag vinet som vi fick innan, ett mycket billigare sydafrikanskt som hette Café Culture. Vet inte om det var den kryddiga maten (indiskt) eller att vi drack vinet i den ordningen som gjorde att jag föredrog smaken av pinotage.
Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut