• Lapinette

Resetråden som aldrig tar slut

Tack Amelle,
    hade inte alls märkt att förra tråden tog slut igår utan startar här en ny. Tar tacksamt emot tips!

Som sagt, här fortsätter resetråden som en gång startades då jag behövde tips på vilka kläder man bör ha när man ska ut på safari. Förutom resor avverkar vi gärna goda recept och vintips här inne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 11:28
    Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html

Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html

En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html

• Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut
  • Lapinette

nenne - det går inte att fylla vinkylen så länge vi flyger. Drack nu ikväll en supergott vin som vi köpte i Portugal från vår favoritproducent Esperao. Tänk om det var närmare dit så man kunde fylla bilen .

• Tinga

Tooticki - maken och jag var på Mauritius förra vintern, och jag måste tyvärr säga att vi inte blev särskilt imponerade. Vi har rest mycket på egen hand och var därför inte intresserade av att bo på någon resort, utan valde istället ett enklare lägenhetshotell. Kanske att man ska bo på en resort och inte gå utanför området om man vill bli imponerad av Mauritius?

Iallafall, vi bodde i Pointe-aux-Biches och det kändes ganska skabbigt där; många ödetomter med en massa skräp och det var ju inte alls den bilden vi fått. Stranden var OK och vattnet varmt, men inte kändes det "paradisvackert". Bor man på en resort tror jag att det är ganska dyrt, men på våra 10 dagar spenderade vi inte mer än ungefär 8 000.- för två personer (boende och all mat ute). Det fanns ganska få restauranger att välja på, för jag tror att de flesta turisterna bor på resorter med all-inclusive.

Hur det är på andra delar av Mauritius vet jag inte, men jag har hört att östsidan kan vara ganska blåsig under vårt vinterhalvår. Vi hade tänkt göra en del utflykter, men väl där var vi så sega att vi nöjde oss med att slappa och ligga på stranden.

För att sammanfatta Mauritius - jag hade hellre lagt pengarna på en Sydafrikaresa!

• Tinga

Lappis - så det blev Kalifornien till slut? Var det du eller maken som bestämde? Ni kommer säkert att få det jättehärligt! Frågar du mig tycker jag att ni gör helt rätt som skippar Las Vegas till förmån för Death Valley och Yoemite; särskilt Yosemite. Ni som gillar att vandra kommer säkert att gilla Yosemite skarpt, men jag håller med E11a; välj vandringsleder där man inte måste trängas med alla andra. Ett bra tips är att starta vandringen tidigt på morgonen, för iallafall när vi var där (i slutet av juni) blev det väldigt varmt uppåt dagen och då var det skönt att ha klarat av den jobbigaste delen av vandringen innan dess.

• Lapinette

Tinga - det var faktiskt maken som tillslut kom fram till att det var dags att jag såg USA. Sen var det mellan New York och Kalifornien och då kändes det bättre med Kalifornien nu när vi inte har barn. New York ligger närmare och är enklare att ta över en lång helg (5 dgr).

• Lapinette

Här lutar det åt att ta bilen ned till svärmor över Påsk och fylla bilen med vin . Ja förutom det ta ett par nätter i Champagne och ev. Amsterdam.

I övrigt så har maken skaffat sig en ny leksak en Canon EOS 50D. Idag var vi iväg och köpte väska så jag kan ta med mig den när jag flyger ned till Barcelona nästa helg (maken är ju redan där). Vet att ni pratade om kameraväskor tidigare men tror ni jag kom ihåg era tips när vi stod där i affären?!Det blev en behändig liten ryggsäck, Lowepro SlingShot 100 AW.

• Piggelin1

Lappis - när jag var på stan i lördags så såg jag en ny bok & kom direkt att tänka på dig Rickard Juhlin har precis kommit ut med en ny bok, Champagne Guide, där han tipsar om utvalda vingårdar, boende, restauranter, butiker att shoppa bubbel i (bla Madame Salvatores butik i Epernay, som jag nämnt här innan)
    Jag tror att det är den här, men är nästan säker på att den var på svenska i butiken.
    www.adlibris.com/se/product.aspx

*testar att googla*
    www.wownews.se/

Sen slog det mig att detta med att du skrev om Keukenhof - jag har ju varit i Amsterdam minst 15 ggr vid det här laget, men aldrig på Keukenhof Däremot brukar jag alltid kvista förbi blomstermarknaden vid Singel (inne i A'dam) & shoppa stora fång blommor som jag tar hem på flyget. Fast det är ju lite svårt om man kör bil...

• Piggelin1

Möjligen också att jag tyckt att det är lite "panchis-varning" att åka till Keukenhof Men nu sen brorsan fick barn för några år sen, så har det ju inte blivit så mkt uteliv i A'dam längre, så då skulle ju Keukenhof rentav vara OK

En helt annan grej, Lappis! I lördags lagade mannen, min väninna (Miss X) & jag middag tillsammans (en jättefräsch förrätt med pilgrimsmusslor & salsa - Leilas recept - & så ett nytt recept med lammfilé till huvudrrätt). Till lammet så korkade vi upp en flaska Masi Amarone Costasera, som jag fick när jag slutade mitt förra jobb för lite drygt två år sen. Den låg på den "kryssmärkta hyllan" hela graviditeten & sen blev det inte av att vi öpppnade den förrän i lördags. Noterade att den kostar 260 spänn på bolaget. MEN, i ärlighetens namn, såååå himla fantastiskt tyckte jag inte att vinet var Visst var det gott, men spontant tyckte jag att detta smakade som ett vin runt hundralappen, inte mer. Så jag anöker ödmjukast om medlemskap i din klubb "inte så jätteimpad av amarone"

Rosen - tänkte på dig i torsdags, när det var Årets Kock-tävlingen! Såg en snabb glimt av tv-sändningen på kvällen.

• Ab fab

Vi har bokat en provning med Rickard Julin i vår. Det skall bli så kul. Han är i slutet av maj på göteborgskrogen Basement.

Hotellet vi bokat i London omnämns i dagens Metro som trendiga Hoxton Urban Lounge. de rear ut hotellrum just nu www.hoxtonhotels.com

• Lapinette

Piggelin - vet att du har gett tips innan men jag tar gärna lite Amsterdam tips igen. Gällande Keukenhof så tycker jag absolut att man ska besöka parken om man är där under april månad och självfallet om man gillar tulpaner. Jag var där ett påsklov för en sån där 25 år sedan!!! Jättevackert!

• Tooticki
    Tinga skrev 2009-02-06 23:32:41 följande:
    Tooticki - maken och jag var på Mauritius förra vintern, och jag måste tyvärr säga att vi inte blev särskilt imponerade. Vi har rest mycket på egen hand och var därför inte intresserade av att bo på någon resort, utan valde istället ett enklare lägenhetshotell. Kanske att man ska bo på en resort och inte gå utanför området om man vill bli imponerad av Mauritius? Iallafall, vi bodde i Pointe-aux-Biches och det kändes ganska skabbigt där; många ödetomter med en massa skräp och det var ju inte alls den bilden vi fått. Stranden var OK och vattnet varmt, men inte kändes det "paradisvackert". Bor man på en resort tror jag att det är ganska dyrt, men på våra 10 dagar spenderade vi inte mer än ungefär 8 000.- för två personer (boende och all mat ute). Det fanns ganska få restauranger att välja på, för jag tror att de flesta turisterna bor på resorter med all-inclusive. Hur det är på andra delar av Mauritius vet jag inte, men jag har hört att östsidan kan vara ganska blåsig under vårt vinterhalvår. Vi hade tänkt göra en del utflykter, men väl där var vi så sega att vi nöjde oss med att slappa och ligga på stranden. För att sammanfatta Mauritius - jag hade hellre lagt pengarna på en Sydafrikaresa!
    Usch, vad tråkigt! Hmm, nu blir man ju väldigt fundersam... Vi har kollat en del på www.gotomauritius.se/mauritius/ och där verkar det fantastiskt. God och billig mat, härligt dykvatten, massa aktiviteter etc.
Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut