Den Borgerliga Tråden 2
Ja nu fortsätter vi att diskutera våra borgerliga bröllop, stora som små!
Ja nu fortsätter vi att diskutera våra borgerliga bröllop, stora som små!
Jag har fått höra att vanliga sjökaptener får inte viga alls. Det är tydligen en myt.
Det här hittade jag när jag googlade på sjökapter och vigselförrättare. Skulle sjökaptenen ha ansökt om vigeslrätt och är godkänd får h*n viga i vilket län som helst. Men en sjökapten har inte med automatik vigselrätt.
-------
Vare sig sjöbefälsexamen eller status som kapten på en båt ger automatisk rätt att viga.
Behörig att vara vigselförrättare är
1. präst i Svenska kyrkan,
2. sådan präst eller annan befattningshavare i ett annat trossamfund som har förordnande enligt bestämmelserna i lagen (1993:305) om rätt att förrätta vigsel inom andra trossamfund än Svenska kyrkan,
3. lagfaren domare i tingsrätt, eller
4. den som länsstyrelsen har förordnat.
Äktenskapsbalken (1987), 4 kap. 3 §
[En lång lista på de trossamfund, utöver svenska kyrkan, vari en "präst eller annan befattningshavare" medgivits vigselrätt räknas upp, från 1876 och framåt.]
5 § Behörig att förrätta borgerlig vigsel är, enligt närmare bestämmelser som regeringen meddelar, lagfaren domare i allmän underrätt och den som länsstyrelsen särskilt förordnar till vigselförrättare.
Giftermålsbalken (1920 och 1978), 4 kap.
Den sjökapten, eller vem som helst, som vill få rätt att viga har alltså att vända sig till länsstyrelsen, helst via sin egen kommun. Denna har sedan att avgöra huruvida det finns något behov av ytterligare en vigselförrättare. Sjökaptener får ingen positiv särbehandling, snarare tvärtom; poängen med ämbetet skall inte vara att dryga ut inkomsterna.
Vi skall också gifta oss borgligt, i början av december. Dock har jag ingen aning om vad vi skall hitta på, men det finns ju tid att bestämma sig.
när ska ni alla ill? Är det nån som ska gifta sig snart?
hehe ja tiden behövs! Vi ska till 16maj, och har planerat i över ett år.
Vi gifter oss i Rådhuset - Köpenhamn den 31/3 så det är rätt snart...
Ja det är ju inte långt! Jag börjar bli så himl anervös nu! Hur är det med er?
Ja nu känns äntligen som att det är på riktigt. Har känt mig ganska lugn innan men så pratade jag med vår VF igår och nu börjar jag bli lite nervös. Det är ju så mycket man ska bestämma nu.
Någon som har lite tips på hur en borglig vigsel kan utformas? Med musik, texter etc tänkte jag.
vi ska ha det såhär på ett ungefär..
Ingång till musik
VF läser ett par texter
En bekant spelar en låt
Vf Läser en text till
en vän läser en dikt
Löften
VF förklarar oss man och hustru
Utgång till musik
Mingel och skål
Fest