• SweetSun

Den Borgerliga Tråden 2

Ja nu fortsätter vi att diskutera våra borgerliga bröllop, stora som små!

• Svar på tråden Den Borgerliga Tråden 2
  • Tx2

Gött, vår vf gick med på cermonin. Måste bara ändra till det högtidligare tager du och skriva med handslaget som jag hade tagit bort.

Iluna: Det är väldigt olika mellan vigselförrättare. Vissa tar en avgift. Vår ställer upp gratis på sin fritid så någon liten present skall han få.
    Detsamma gäller vad dem ställer upp på. Vissa vill bara ta det obligatoriska medans andra gärna ställer upp på mer och kanske lite ovanligare inslag. Så man får nog höra sig för bland olika vf.

Steven och Johanna: Kanske enklare att ha med en bibeltext istället. El tror du att ni vill ha en vigsel där era gäster sjunger då funkar det definitivt med psalm (el annan allsång).

• 090509
    Iluna skrev 2009-04-22 18:56:48 följande:
    en liten fråga...måste ni betala för själva brogemannen?? å får ni välja lite hur ni vill ha vigseln, med tex sång å sånt..eller kr dom bara på den juridiska fraserna å sen e de slut??
    Vi får betala vår vf.
  • Nippran
    Iluna skrev 2009-04-22 18:56:48 följande:
    en liten fråga...måste ni betala för själva brogemannen?? å får ni välja lite hur ni vill ha vigseln, med tex sång å sånt..eller kr dom bara på den juridiska fraserna å sen e de slut??
    Vi kommer att få betala för vår VFs resa hit till Gbg och tillbaka. Han är på sitt sommarställe på vår dag. Vi får ha vigseln hur vi vill och vi har den i festlokalen. Han är intresserad av att göra det så bra som möjligt för oss och vill även träffa oss personligen innan. Vi kommer att få betala 900 kr men det tycker jag är rimligt.
  • SommarNoll9
    Nippran skrev 2009-04-22 21:37:40 följande:
    Vi kommer att få betala för vår VFs resa hit till Gbg och tillbaka. Han är på sitt sommarställe på vår dag. Vi får ha vigseln hur vi vill och vi har den i festlokalen. Han är intresserad av att göra det så bra som möjligt för oss och vill även träffa oss personligen innan. Vi kommer att få betala 900 kr men det tycker jag är rimligt.
    Låter som vår vf Vet dock inte än om vi måste betala något, men vi räknar med att betala resan till och från vigselplatsen.
  • sarahkka76

Åh vad avundsjuk jag blir på alla som får bli Fru snart Jag vill jag vill jag vill

• Iluna

pratade med våran vigselförättare idag och hon värkar kanon...vi får bestämma precis hur vi vill ha det..känns skönt :D

• Nippran
    SommarNoll9 skrev 2009-04-22 21:49:45 följande:
    Låter som vår vf Vet dock inte än om vi måste betala något, men vi räknar med att betala resan till och från vigselplatsen.
    Jag passade på att fråga honom eftersom jag visste att de oftast tar ut en mindre summa då det är en privat vigsel.
  • stugan09

Vi fick våran vf tilldelad o han tar inget betalt men det verkar dock inte som om vi kommer träffa honom innan. Är det någon annan som inte ska göra det oxå?
    För mig är det lite jobbig. Hade verkligen velat att ha ett ansikte på människan som ska viga oss + att prata ihop oss.

tänkte även kolla om vf kan läsa vårat gemenasamma löfte. är det någon som vet?

• SommarNoll9
    Nippran skrev 2009-04-23 21:44:31 följande:
    Jag passade på att fråga honom eftersom jag visste att de oftast tar ut en mindre summa då det är en privat vigsel.
    Ja jag har läst att här i vår kommun så får man ofta betala om man inte gifter sig i Rådhuset utan väljer en annan plats, t ex som vi som gifter oss vid en sjö utanför stan. Men vi har inte frågat vår vf än, men det ska vi göra när vi träffar henne för att planera vigseln. Har dock budgeterat för att det kommer att kosta.
  • SweetSun

vi ska be vår vf att läsa massor, hehe, det är verser och texter och löften Nu fattas det bara att fråga om han vill Men det ska väl inte vara några problem vad jag förstått.

• Nippran

Vi fick en lista med namn på VF från rådhuset här i Göteborg så att vi kunde kontakta en VF och se om den personen hade tid på vår dag. Jag kände igen hans namn då jag tidigare har sett honom föreläsa på Ullevie.
    Det var han som tog upp att vi skulle träffas innan vigseln då han föredrog att ha personliga möten med dem han viger.

Svar på tråden Den Borgerliga Tråden 2