• SweetSun

Den Borgerliga Tråden 2

Ja nu fortsätter vi att diskutera våra borgerliga bröllop, stora som små!

• Svar på tråden Den Borgerliga Tråden 2
  • Fru 2010

Är det någon som vet hur långt innan man ska boka med vigselförraren?

• SommarNoll9

Fru 2010 skrev 2009-03-26 03:23:50 följande:

Det där är nog lite olika och beroende på er, hur snabbt ni vill ha allt klart. Jag kontaktade den vf vi vill ha redan i januari och preliminärbokade henne då. Förra veckan spikade vi det och vi gifter oss 1 augusti.
  • SweetSun

det beror lite på kommunen också, vissa har regler kring när och hur.. du får ringa och kolla!

• sarahkka76

Fru 2010 skrev 2009-03-26 03:23:50 följande:

Som sagt det är lite olika från kommun till kommun. Jag ville boka redan nu men får inte boka förrän tidigast mars 2010 och vi gifter oss juli 2010.
  • Mrs4ever

Det finn ju vigselförättare som inte är från kommunen.
    Kaptener och liknande, det kanske finns någon sådan. Som ni kan boka tidigare?

Vår vigselförrättare är inte från kommunen vilket gjorde att vi kunde boka honom i god tid och det kändes så bra.
    Vi bokade honom innan jul och gifter oss i augusti =)

• SweetSun

det kan vara svårt med icke kommunala vf, för de ska ju göra om systemet, vet iaf att domare ska bli utan rätt framöver, så man får titta runt lite och höra sig för..

• Fru 2010

Tack för svaren. Jag får ringa och höra. Känns lite tidigt än eftersom vi inte gifter oss förrens den 18/6 2010.

• Bröllopsdrömmaren

vi har fått hem våra hindersprövningspapper nu - men samtidigt skickade vi in ansökan om ändrat efternamn och det har det inte kommit några papper om. någon som vet hur det funkar?

• Jen75

Jag vet inte hur de funkar men vi fick tillbaks hindersprövningen och vigselintyget och som jag förstått det är det bara det man får tillbaks. Namnändringen har jag inte hört något om att man ska få tillbaks

• Tx2

Man får inga papper om namnändringen (den vanliga att någon tar den andres) men på hindersprövningen framgår det om det är inskickat angående namnändringen. Annars behöver vf ha namnändringsblanketten av er så att h*n kan skicka in efter vigseln.

Svar på tråden Den Borgerliga Tråden 2