Den Borgerliga Tråden 2
Ja nu fortsätter vi att diskutera våra borgerliga bröllop, stora som små!
Ja nu fortsätter vi att diskutera våra borgerliga bröllop, stora som små!
Det är väldigt olika i kommunerna. I göteborg tar dem tex 500:- plus reseersättning om man inte gifter sig i rådhuset. Medans grannkommunerna är det gratis (fast då brukar man ge en liten present som tack för besväret) plus ev reseersättning.
Ska också gifta mig borgeligt och har väl tagit lite för givet att man får utform sin vigsel som man vill, men jag får nog ta kontakt med vår vf och hör lite med henne hur hon brukar göra.
Jag och min m2b ska också gifta oss på en strand och jag undrar lite över sången och musiken. Vi ska ha en tjej som spelar på synth och sjunger men funderar på om vi inte måste ha mick och högtalare för att det ska höras, känns som om sången lätt försvinner i vinden. Hur ska ni göra?
Har lite problem med el då också eftersom det inte ligger några byggnader i närheten.
Jasså det är här ni håller hus!! Tyckte det var så konstigt att ingen skrev på tråden.
Nåväl, vi har inte kommit så mycket längre i planeringen än att vi ska fixa inbjudningskorten denna vecka och nästa. Så tidsplanen att få ut dem under februari kommer att hålla Parallellt med detta blir det att fundera på catering, höra oss för med olika företag och sedan välja ett som känns bra.
det kostar 500 kr om man använder sig av en vigselförrättare i en annan kommun än den man bor i...
För oss är det gratis men vi får betala reseersättning. Vet inte vad det blir än.
aha, ok.
Ja då är det nog olika beroende på vart man bor
vi får iaf betala 500 kr för att vi ska ha en vigselförrättare från en annan kommun än den vi bor i. Men hade vi bott i den kommunen så hade det varit gratis :)
Det är väl det som är så svårt med vf, alla kommuner gör olika. Vissa tar betalt om man inte är i rådhuset, andra ställer jättegärna upp utan ersättning, vissa ställen kontaktar man vf direkt o i andra kommuner blir man tilldelad en när man skickar in sin hindersprövning.
Borgholmskommun har säkert samma som göteborgskommun, dem tar betalt om det inte är i rådhuset.
Vi kollade i tre olika kommuner och alla hade olika tillvägagångssätt. Vår hemkommun (som vi valde), grannkommun och kommunen som vi skall gifta oss i.
Jag har hört att sjökaptener inter får viga på land. Är det någon som har större koll?