• augusti10a

Augusti 2010...

Jag kunde inte hitta någon augustitråd för 2010, bara Juli 2010...Så jag tycker ju såklart att vi som gifter oss i augusti ska ha en egen planeringstråd :D

Så hur långt har ni kommit i planeringen?

Vi har bestämt datum och den stora dagen blir 7/8 2010 och så har vi bokat festlokal...var tvungen att boka så tidigt eftersom den är väldigt populär och hon jag pratade med när jag bokade tyckte det var jättebra att jag ringde nu eftersom det blir fullbokat snabbt, själv skämdes jag lite som ringer 1,5 år innan...
    Jag försökte att boka kyrkan också men där vart det stopp. Hon sa att jag får ringa tillbaka i augusti för då släpper hon 2010`s augusti tider. Så nu hoppas jag att vi får den kyrkan som också är populär.

• Svar på tråden Augusti 2010...
  • 0Maria0

Jösses, vad tråden sprungit iväg sen jag kollade sist - och vad grejer ni har hunnit med!

Vi har fortfarande inte spikat "vårt" ställe än, men det ska till något drastiskt för att det inte ska bli där. Ägaren har lovat att komma tillbaka med ett paketpris till oss, då vi kommer att ha ett stort bröllop (nu är vi 97 st inkl oss två...) När han väl har gjort det spikar vi! Spännande!
    Vi har också bestämt oss för att ta maten från den restaurang han samarbetar med, istället för ett annat, som har finare - men dyrare - mat. Fasiken, att man inte har obegränsat med pengar så att man kunde bjuda på exakt det man vill!!

Jag har funderat lite på färgtema och det lutar åt vitt, ljusgrönt och mörkgrönt. Har visat förslag på bjudningskort (tidningen från Calligraphen) för M2B och han pekade direkt på de jag också tyckte - i vitt och grönt... Har sett i någon tråd att någon kommenterade "åh, jag spyr på en till med grönt som färgtema" - men för vår del är det i princip enda alternativet. Grönt tillhör bådas favoritfärg - vi har det på intredningsdetaljer hemma och det känns mycket "vi", så det får bli det!

När lokalen är bokad ska jag fråga en vän om hon vill vara tärna, sen har jag ett litet krux och det är att jag även vill ha en annan vän som tärna - grejen är bara att jag vet att de planerar barn så fort hon får fast tjänst igen, och det kan ju klaffa "jättebra" med vårt bröllop... Vill inte att hon ska "tvingas" vara med i bröllopsplanering när hon kanske är höggravid eller har en liten kotte på armen... Får fundera lite till på det tror jag...

Jag har kollat lite på klänningar på nätet, men känner nog att jag vill prova på riktigt för att verkligen känna vad jag ska ha. Får ta med mig mamma (som är den enda som vet exakt datum) och tärnan/tärnorna och kanske svärmor också... Stort gäng!

Det var uppdatering från mig...

• Bettertogether

Jag hämtade hem min under-hundralappen(EURO)-klänning förra veckan! :D Helt underbart och otroligt overkligt att ha sin klänning i garderoben i sovrummet. Nu gäller det bara att undvika att någon råkar få syn på den :) Den är så underbart fin!

• superman9000

Hallå
    Hur gör ni med tärna och så ska ni ha det allihop? Jag funderar på att inte ha en tärna, vad gör egentligen en tärna? Kommer det se konstigt ut om vi inte har en tärna men en marsalk?

Håller på att boka våran lokal nu ska ringa kyrkan och stället som vi ska hyra tält ifrån om ett par veckor, skulle vara skönt att ha det fixat så man inte kommer och ska boka och så är det redan bokat.

• giz83
    superman9000 skrev 2009-04-20 23:17:40 följande:
    HallåHur gör ni med tärna och så ska ni ha det allihop? Jag funderar på att inte ha en tärna, vad gör egentligen en tärna? Kommer det se konstigt ut om vi inte har en tärna men en marsalk? Håller på att boka våran lokal nu ska ringa kyrkan och stället som vi ska hyra tält ifrån om ett par veckor, skulle vara skönt att ha det fixat så man inte kommer och ska boka och så är det redan bokat.
    hej du...nej det kommer inte se konstigt ut om du inte har några tärnor. det är ju ert bröllop! inte alla andras...=)

jag kommer att ha mina två bästa väninnor som tärnor, för jag kunde inte bestämma mig för bara en av de.
    tärnans uppgift är väl att vara din högra hand under själva dagen och sen även vara din stöttepelare (utöver m2b) med planeringen och hjälpa till med er planering så gott hon kan...o så klart fixa möhippan..hihi
  • ullis33

Nej jag skall nog inte ha ngn "vuxen" tärna, våra barn kommer vara tärnor de är då 9 och 12 år
    Vi har inte funderat så mkt på vad alla andra har utan gör som vi själva vill. Så det tycker jag ni skall göra, gå efter vad ni själva vill och tycker. Jag tror inte att ngn kommer tänka på att ni inte har tärna men marskalk osv, fokus kommer ju ligga på er på bröllopet

superman9000 skrev 2009-04-20 23:17:40 följande:
    HallåHur gör ni med tärna och så ska ni ha det allihop? Jag funderar på att inte ha en tärna, vad gör egentligen en tärna? Kommer det se konstigt ut om vi inte har en tärna men en marsalk? Håller på att boka våran lokal nu ska ringa kyrkan och stället som vi ska hyra tält ifrån om ett par veckor, skulle vara skönt att ha det fixat så man inte kommer och ska boka och så är det redan bokat.
  • Junebug

Vad skönt det är att höra att ni andra är ute i god tid!! Märker att folk överlag tycker man är lite udda som börjar planeringen såhär långt i förväg.. men jag kan inte låta bli! Varje dag tänker jag på bröllopet minst en gång, hur illa kommer jag då vara om ett år.. ? haha :)

Min m2b sneglar lite konstigt på mig när jag visar upp alla planeringslistor och excelark jag redan hunnit sätta upp, men sånt får man på köpet när man gifter sig med ett kontrollfreak, bara att vänja sig.. ;)

Vi kollar lokaler för fullt och bestämmer datum efter det, men det blir 8e eller 14e hoppas jag.

• giz83

junebug--> hihi...jag är lite likadan, men jag har inte kommit fram till excelark och så...hihi...
    men jag kommer nog att komma till det....hihi
    när det börjar närma sig lite mer...=)
    typ nästa månad eller nått hahaha....

jag har inte hittat en lokal!!! och jag håller på å bli toooookig!!!!!!!!
    letar och letar och letar...och har en massa bra idéer. men...vet inte det klickar inte riktigt...vad gör man?

• superman9000

Va skönt det är att inte alla ska ha tärna, fick för mig att alla skulle ha det :) då skippar jag hela den grejen.

Jag älskar också att planera eller jag älskar att köpa kontorsmateriell så som post its och pärmar och organisera dom och så ( freak :) ) så jag har redan en bröllops pärm med ideer på saker som ligger under olika flikar, klänningare en flik blommor en flik jag ni fattar sen har jag en bröllopsbok där jag skriver upp vad som ska göras och budget och så vidare, lite vansinnigt jag vet men jag kan inte hjälpa det I LOVE IT :)

• giz83

superman9000--->wow vad duktig du är...jag ville göra nått sånt, men har kommit på att jag kan göra allt det på nätet och datorn istället...hihi

älskar också planerandet...=) och kommer att älska att få sätta igång ordentligt när det är närmare...=)

• Sundance

Jag är också planeringsfreak! OCh fy vad det retar mig att jag inte hittat lokal ännu, för det känns som att det är då som man kan börja planera på riktigt. När man liksom vet förutsättningarna.

Jag kommer att ha 4 tärnor! Kunde inte välja bland mina vänner så det fick bli allihop :)

Just nu kämpar jag med budgeten!!! Det är ju jättesvårt! Några tips? Vi har en budget på 100.000kr. Är det då bara att konstatera att vi inte har råd att hyra ett stort tält när detta verkar gå på upp mot 30.000kr?

Hur har ni gjort när ni arbetat fram er budget?

Svar på tråden Augusti 2010...