• augusti10a

Augusti 2010...

Jag kunde inte hitta någon augustitråd för 2010, bara Juli 2010...Så jag tycker ju såklart att vi som gifter oss i augusti ska ha en egen planeringstråd :D

Så hur långt har ni kommit i planeringen?

Vi har bestämt datum och den stora dagen blir 7/8 2010 och så har vi bokat festlokal...var tvungen att boka så tidigt eftersom den är väldigt populär och hon jag pratade med när jag bokade tyckte det var jättebra att jag ringde nu eftersom det blir fullbokat snabbt, själv skämdes jag lite som ringer 1,5 år innan...
    Jag försökte att boka kyrkan också men där vart det stopp. Hon sa att jag får ringa tillbaka i augusti för då släpper hon 2010`s augusti tider. Så nu hoppas jag att vi får den kyrkan som också är populär.

• Svar på tråden Augusti 2010...
  • giz83

sundance--> jag håller med dig med lokalen!!
    jag har heller inte hittat en lokal som säger klick för oss...
    jag vill ha en bild framför mig där jag ser en lokal och hur dukningen kan se ut och resten...osv osv...
    grrr blir så arg att jag inte kan hitta en!

oj ni har inte direkt en liten budget...=)
    men om ni har så mycket pengar att spendera...varför hyr ni inte en restaurang, eller liknande som ni kan vara i?

• Sundance

Jag älskar att fixa, pyssla och dekorera. Så jag vill liksom helst få fixa så mycket som möjligt själv. Har fått känslan av att om man är på en restaurang så fixar de all dekoration och att man inte får pynta så mycket själv. Och så måste man ju ta all mat och dryck genom dem. Jag ser det som halva nöjet att själv få sticka till Tyskland (eller med m2b såklart) och köpa dryck, och fixa in en kock som står och grillar och så.

Sen är det väl så att, visst vi har ett sparkaptial på 100 men vill väl egentligen inte spendera allt det på bröllopet. Man vill ju kunna köpa egen lägenhet och så snart också. Tänker mig väl egentligen ett bröllop runt 50-60.000 men insåg när jag tittade på tältkostnader att det inte kommer funka. Försöker övertala m2b att det finns billigare, jättevackra alternativ än tält eller slott, men han vill väl ha sitt drömbröllop, haha!

• giz83

jo det är klart han ska få va me o drömma...hihi
    men har ni funderat på en hembygdsgård då? eller andra fina ställen?
    det går att få jättefina ställen till bra priser.
    vart bor ni?

• Sundance

Oh ja! Där är ju många fina hembygdsgårdar. Vi bor i Lund men kan tänka oss festen lite var som helst i Skåne. Jag försöker övertala honom att vi kan vara på Bollerup, för där kan vi vara billigt, eftersom hans svåger jobbar där. Helenholm i Malmö ska också vara fint... Och Ängavallen. Och så tittar vi på möjligheterna och priserna för att vara på Blommeröd Arabstuteri. Jag älskar hästar och det ligger väldigt vackert vid Ringsjön. Jag tror att man kan sammanfatta vår situation med att vi inte har råd att vara på ett ställe där det först är dyrt att hyra in sig och sedan ska vi betala dyrt för att hyra tältet. Det får bli antingen bara hyra för ett ställe och vara i deras lokaler ELLER en riktigt billig plats och ett dyrt tält.

• giz83

sundance--> hmmm det där lät knepigt...=)
    du får nog jobba lite på att övertala honom till att ha det på arabstuteriet...det låter helmysigt...=)

• superman9000

Sundance---

Det tältet som vi ska ha kommer att kosta ca 15 000:- (om jag nu inte har räknat helt fel :) ) då har jag räknat med ett tält som ska ta mellan 60-100 personer, 75 stolar och 8 runda bord. Ska se om jag inte kan lägga länken till hemsidan i din inbox.

Vi kommer också ha en budget på 100 000 men den budget som jag har skissat på så komer vi "bara" upp i 70 000 så förhoppningsvis så blir det lite pengare över ;)

• Sundance

Superman9000!!! Snälla dela med dig av din budget och din länk!!! Please! Hade varit ursnällt. Berätta lite om dina planer för vigseln och festen.

Giz83: Jag visst är det lite lurigt. Vart har ni tänkt att vara? Jag är helsåld på idén med Blommeröd. Tänk att få ett par bilder med en vacker arabhingst också. Så fint det hade blivit!!!

• giz83

sundance--> ja araber är verkligen vackra...=) min mamma hade en arab för ett tag sen, han fick fång som inte gick att bota + nått annat i sina leder (tror jag att det var) så hon var tvungen att avliva honom, men har var hur stilig som helst.
    nu har hon en anna häst, som jag inte kommer ihåg rasen på men han heter bobbo och är jätte söt...=)

jag har faktiskt fått underbar hjälp av en bröllopskonsult (HELT GRATIS) med att hitta lokal, så hon och hennes kollegor håller på att leta efter bra ställen för oss. med vår budget o så i tankarna...=)
    jätte smidigt...hihi

• J D

josspossgirl1 skrev 2009-04-19 19:58:44 följande:
    tjoho på er alla hoppas helgen vart bra!Vi skall gifta oss 2010-07-31Vi har börjat planera rätt mycket faktiskt.. skall kolla lokal om ett par veckor, för vi har tänkt boka den nu i juli, är ju faktiskt bara drygt två månader kvar till vi ska boka lokal, lika bra att göra det ett år iförväg när man bor här i göteborg.. .för att va på den säkra sidan alltså, (är ett planerings och kontroll freak )Har faktiskt IDAG köpt servetter... jag vet, kan låta helt sjukt.. men var på IKEA och de hade fått in några (de byter ju varje säsong,d ärför var jag tvungen att köpa de nu) som hette Typ BRÖLLOP.. de har haft "vanliga tunna" förut som hetat bröllop som var vita och rosa, men nu hade de fått in en tjockare lite mer exlusiv servett som var i vitt och silver, våra färger alltså, så var tvungen att köpa dem: SÅÅÅ fina. 18 st kostade 29 kr.. dyrt för IKEA men billigt för bröllop tyckte jag nä, nu är det ttv som gäller.. båda barnen sover så nu får man lite lugnt så här på söndags kvällen Hej så länge!

Jag råkade bara snubbla in här och kan bara instämma i att boka lokal i Gbg i tid om ni vill ha ngn av de mest populära. Vi förlovade oss ett år innan bröllopet och började då leta lokaler. T.ex. Stora Holm var då uppbokat under hela sommaren redan (man ska boka typp 1½ år innan där).

• Sundance

Giz83: Vad mysigt! Jag hade också en arab som tyvärr fick en riktigt otäck nervsjukdom, troligtvis orsakad av en liten simpel fästing, så vi fick tyvärr ta bort honom. Hästar är härliga djur!

Vad i hela friden är det för koordinator ni har som jobbar gratis =) Låter ju toppen för er! Vad skönt! Ja, det är ju just det där med att man behöver boka SNART som stressar mig. Jag har tagit lite hjälp av ett företag som heter Grand Trip Sweden, som förmedlar slott och så. Det kostar inte oss något, utan de tar sin provision från slottet sen. Men han hade tyvärr inte så många slott i Skåne. Dock ett i Laholm som verkar lite intressant. Men då är vi där igen att det säkert kostar massor att hyra in sig där och så vill vi fortfarande ha vårt tält ju. Nä, det lutar nog åt Bollerup. Fast sambon tyckte vi skulle sätta oss i bilen och åka ut mot havet och spana efter fina ställen. Sjötomter och så. Haha! Han får det att låta så enkelt, att hitta ett fint ställe. Ska vi bara gå in och ringa på på ett hus med en fin sjötomt och fråga om vi får ha vårt bröllop och sätt upp tält i deras trädgård???

Svar på tråden Augusti 2010...