• Jojjo82

Jag lånar ut...

Jag har nu varit på Ikea och handlat på mig snuskigt mycket prylar inför bröllopet och jag kom att tänka på att detta nog bara kommer att användas en gång om jag inte hittar någon som vill låna grejerna till sitt bröllop! Tänkte därför starta en tråd för gratis uthyrning av använda men ej förbrukade bröllopsgrejer.
    Så detta är vad jag har som vem som helst här inne får låna gratis mot att ni själva hämtar och lämnar tillbaka grejerna:

Hämtas i Örnsköldsvik:

78 champagneglas
    35 beiga tallrikar
    14 vita lakan
    36 värmeljushållare

Så, nu är det ER tur att värna om era medbrudars ekonomi och miljön!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-18 13:37
    Jag reserverar mig för eventuella förluster av grejerna, då vi tänkte ha ett sjujäkla party!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-26 20:05
    Vad underbara ni är tjejer! Vilket gehör för tråden Hoppas att ni fortsätter lägga ut era bröllopsgrejer för utlåning! KRAM!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 09:09
    www.delarmedmig.se

• Svar på tråden Jag lånar ut...
  • TinkieWinkie

Hm undrar om man skulle hyra istället för att låna ut? *funderar högt här nu*

Känner som de andra att jag kan/vill inte låna ut förrän efter mitt bröllop (vilket iofs är snart) men vill ändå låna nåt till mitt eget. Kan jag känna mig mindre dum om jag betalar ett par tjugor för 80 champagneglas tex? Eller försvinner hela idén med att hjälpa varandra då kanske? För att låna ut är ju SÅ generöst att jag blir varm i kroppen vid tanken! Älskar den här tråden! Åh, jag funderar verkligen på vad jag har mer här hemma som jag kan låna ut

• tomlinn

man kan ju alltid testa att "bara" låna och se om det funkar?

eller så kan man kanske ha en slags deponeringsavgift när man lånar, som man får tillbaks när man själv lägger ut saker till låns.

fast det blir förstås a) en massa administration som någon måste ta hand om (vem har pengarna under tiden och ser till att de blir återbetalade?) och b) vad händer med de pengar som folk inte får tillbaks? plötsligt har delamedmig blivit ett litet företag =D

ok, det kanske inte var en så bra idé som när jag tänkte den först. eller så var det det ifall siteägaren vill ha ett litet företag...

• Jojjo82

Tycker att en depositionsavgift var en bra idé. Det är ju som sagt många som inte har gift sig än som kommer att använda sig av sidan (för de som redan har gift sig behöver ju inte låna...) och då är det ju lite olyckligt ifall man inte får låna för att man inte har något att låna ut; Lite av en ond cirkel...

Tanken med sidan var egentligen bara att förmedla information och inte att vara ett administrativt verktyg. Tror dessutom inte att jag har den tid det krävs för att kunna hålla en respektabel nivå på sidan (har ett heltidsjobb därutöver ), men jag ska göra mitt bästa för att det skall fungera så bra som möjligt såklart.

Min idé är att när man hittat något som man vill låna, så skickar man ett mail från sidan (från ett färdigt formulär) till den användare som man vill låna av. Användaren som lånar ut blir på så sätt anonym och kan själv välja att svara på mailet (mailadressen till den som vill låna bifogas i mailet) eller låta bli. Hur man väljer att sköta själva utlåningen tänkte jag överlåta till var och en att bestämma om.
    Man skulle kunna ha något sorts betygssystem också på "lånarna" där de som lånar ut kan kommentera hur låningen har gått; om lånaren har lämnat tillbaka i tid, om sakerna är hela osv. Detta skulle jag nog kunna ordna...

tomlinn skrev 2009-04-17 17:51:30 följande:
    man kan ju alltid testa att "bara" låna och se om det funkar?eller så kan man kanske ha en slags deponeringsavgift när man lånar, som man får tillbaks när man själv lägger ut saker till låns. fast det blir förstås a) en massa administration som någon måste ta hand om (vem har pengarna under tiden och ser till att de blir återbetalade?) och b) vad händer med de pengar som folk inte får tillbaks? plötsligt har delamedmig blivit ett litet företag =Dok, det kanske inte var en så bra idé som när jag tänkte den först. eller så var det det ifall siteägaren vill ha ett litet företag...
  • Jojjo82

Fasen, det blir bara knas med databasen. Jag försöker igen imorgon, nu är det helg!

• TinkieWinkie

Ja Jojjo! Betygssystem var bättre än att hyra! Då kan jag om jag lånar innan jag själv kan låna ut åtminstone se till att inte få ett dåligt omdöme.

Och tomlinns förslag på deponeringsavgift var också bättre än mitt att hyra, då är det fortfarande gratis fast utlånaren får en liten garanti iallafall!

oh kreativiteten och fantasin formligen flödar i den här tråden

• TesshjärtaFred

Kan det helt enkelt inte vara upp till den som lånar ut att bestämma om deposition eller inte? Det behöver ju liksom inte vara en allmän regel, kan jag tycka. Vissa kanske inte har problem med att "bara" låna ut, och andra kanske vill ha deposition. En del kan inte tänka sig att låna ut innan sitt bröllop och andra, som en tjej jag har haft kontakt med, kan tänka sig att göra det.
    Jag tycker att det är superbra att Jojjo har tagit sig på att göra en sida och grundtanken är så helt fantastiskt bra. Men detaljerna kan väl vara upp till var och en? Eller?

• TinkieWinkie

Ja men det har du ju rätt i

TesshjärtaFred skrev 2009-04-17 22:33:28 följande:
    Kan det helt enkelt inte vara upp till den som lånar ut att bestämma om deposition eller inte? Det behöver ju liksom inte vara en allmän regel, kan jag tycka. Vissa kanske inte har problem med att "bara" låna ut, och andra kanske vill ha deposition. En del kan inte tänka sig att låna ut innan sitt bröllop och andra, som en tjej jag har haft kontakt med, kan tänka sig att göra det. Jag tycker att det är superbra att Jojjo har tagit sig på att göra en sida och grundtanken är så helt fantastiskt bra. Men detaljerna kan väl vara upp till var och en? Eller?
  • Jojjo82

Helt rätt! Jag tänkte då bara låna ut mina grejer, utan varesig deposition eller id-handlingar, men alla får ju såklart göra det på det sätt de känner sig trygga med.
    Man får väl räkna med ett visst svinn när man lånar ut. Men vad tusan, ska mina 78 champagneglas bara stå där och damma i hyllorna för evigt, för att sedan gå i kras på någon blöt tillställning som ingen har något minne av senare? Nä, då är det ju mycket roligare om mina glas får glädja någon som kommer ihåg det
    Sen är ju en liten dröm med mitt lilla projekt att något brudpar därute kan få låna ihop till ett helt gratis bröllop, tänk vad roligt det skulle vara!

TesshjärtaFred skrev 2009-04-17 22:33:28 följande:
    Kan det helt enkelt inte vara upp till den som lånar ut att bestämma om deposition eller inte? Det behöver ju liksom inte vara en allmän regel, kan jag tycka. Vissa kanske inte har problem med att "bara" låna ut, och andra kanske vill ha deposition. En del kan inte tänka sig att låna ut innan sitt bröllop och andra, som en tjej jag har haft kontakt med, kan tänka sig att göra det. Jag tycker att det är superbra att Jojjo har tagit sig på att göra en sida och grundtanken är så helt fantastiskt bra. Men detaljerna kan väl vara upp till var och en? Eller?
  • tonårsmorsa

Tanken att låna ut grejer är ju toppen. Och inte bryr jag mig om jag lånar ut grejer till någon som inte har något att låna ut. Att kunna hjälpa dem som inte har råd att skaffa grejer och ändå få ett fint bröllop känns helt rätt för mig.

Tycker också att det måste vara upp till var och en att avgöra om man vill ta deposition/hyra. Vissa saker av högre värde kanske man inte vill låna ut utan deposition, medan billigare småsaker inte spelar lika stor roll. Håller med Jojjo82 om att det är roligare om sakerna kommer till användning än att bara stå och samla damm.

Väntar med spänning på att sidan ska komma igång. Bra initiativ!

Svar på tråden Jag lånar ut...