• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • muggles

Oj det sista var ett inlägg från Moa...

• Tinga

Har pratat med neodoktorn nu, och proverna som togs på Piff i onsdags visar inte minsta lilla tecken på något konstigt; ingen infektion, bra blodvärde, bra saltvärden (ingen uttorkning), osv. Det känns naturligtvis skönt, men samtidigt undrar man ju varför kräkningarna bara fortsättet på samma sätt som förut. 4 veckor är vi uppe i nu.

Doktorn lovade också att en från neo ska ringa till gastroläkaren på måndag, så att det händer något den vägen så fort som möjligt. För övrigt finns det inte mycket att hoppas; neodoktorn hade iallafall inte fler idéer att testa.

Maken och jag börjar känna det som att vi går på knäna nu. Att ständigt vara på sin vakt och "fånga upp" kräkningar tar på krafterna. Dessutom har vi ju ovissheten kring vad det beror på och hur länge det kommer att vara.

MSW - sked

Muggles - vad skönt att ni haft en härlig resa. Barndomsminnen och lite nostalgi i lagom dos är alltid trevligt.

Snorkis - hoppas att det blir BIM!

BS - vad drygt att du mår så illa! Har du ungefär en månad kvar till de där 18 veckorna när det släppte förra gången? Läskigt med din kollegas dotter!

Passion - hoppas att er dröm slår in!

• Frejis

God morgon!
    Tack för en intressant läsning angående bebisars sovplats, nu har vi fått ännu fler tips samt lite bekräftelse på att vi inte tänkt så tokigt från början. Maken läste också intresserat

Tinga - stora stora stödkramar till dig! Den första tanken som slår mig är varför samtalet till gastro ska ringas först på måndag *grrr...* när man kan göra det direkt. Hoppas att ni får komma dit snart så att de kan utreda det hela vidare.

Brudsommar - stora kramar till dig med, vad jobbigt att må så illa hela tiden. Tycker inte att du ska ha dåligt samvete, det är ju snarare tur att du har en så snäll mamma som vill hjälpa till.

Viktualia - modigt att åka iväg på en "skogsutflykt". Hoppas att illamåendet kan hållas under kontroll då.

Muggles - det låter som en alldeles underbar semester som ni haft i Finland!

MSW - sked i blöjan och ett eventuellt pluss; hm, det finns kanske ett samband mellan dem två?

Passionsblomman - håller tummarna att allting går vägen!

Snorkis - ännu en Mulberry det var ett tungt löfte som du gav till dig själv och maken, men jag kan förstå varför

Snaily - vad tycker Korven om att bada?

• Snorkfröken77

MSW - Ja just det, freeeeeeedag!!!! Äntligen!
    Lite spännande med grav-symptom också *viskar*

muggles - Vad skönt att du mår bra Man blir ju lite orolig när man läser om alla som spyr till vänster och till höger, man blir ju inte jättesugen när man hör det. Man tycker ju att någon borde må bra så det är skönt att höra det också Roligt med en talför dotter, mycket hellre det än tvärtom!

tinga - Men usch vad jobbigt! Bra att man inte hittade något fel men samtidigt dåligt, för hade man hittat något kunde man ju "rättat till" det. Hoppas att gastroläkaren har någon bra idé! Fy f-n vad jobbigt med kräkningarna, jag tycker så synd om er! Kram!

Freijis - Jaaa, en till! Det var en drömväska som uppenbarade sig som inte går att få tag på i Sverige, så jag övertygade mig själv (och maken) om att jag måste ha den. Men jag insåg även att nu får det vara bra...Får se hur bra det kommer gå

Har forskat på temperaturer nu och det visade sig att det kan betyda att jag inte haft ägglossning eller så kan det bero på att kroppen är i obalans, så summan är att jag får vänta vackert tills det är dags för mens och se om/när den kommer...Jag vill ha ett facit *muttrar*

• Tinga

Frejis - anledningen till att de ringer först på måndag är att gastroläkaren är på semester denna veckan, så det finns ingen att prata med förrän då. Annars håller jag med om att det inte funnits någon anledning att vänta.

Snorkis - du som är väskexpert; har du några tips på var man ska kolla efter de här finare, dyrare väskorna? Eller det är kanske sådan kunskap man inte delar med sig av hur som helst, typ som ett bra kantarellställe? Jag har aldrig handlat något på e-bay, men tycker att man blivit lite försiktig med tanke på allt som skrivits om oäkta varor och oärliga försäljare.

• passionsblomman

Snorkfröken: De 30 milen är söderut, mot lingonröda tuvor...
    Faktiskt lita av att "återvända till rötterna" för min del då min släkt på båda sidor sedan generationer tillbaka kommer från det landskapet, fast inlandet istället för kusten.

Min pappa som bor därnere blev alldeles tjock på rösten när jag berättade att det finns en chans att vi flyttar ner så det bir tio istället för 45 mil emellan oss.

Vad glad jag blir av alla hållna tummar!

En lite skön sak är att mitt i allt detta har jag nästan glömt allt dagräknnande efter förra inseminariet. Idag är det plötsligt dag 25 och tiden har gått bra mkt fortatre än den brukar de senaste 10 dagarna.

Lider med er som mår ill, fy tusan! Jafg slapp det själv efter ett tag, men det kom tillbaka enstaka gånger. Min arma mamma däremot...fy fasiken vad hon spydde! JÄMT och i stort sett hela graviditeten. Som tur är har ingen av hennes tre döttrar haft det så.

Skeden i blöjan garvade jag högt åt! Tur det inte var en gaffel!

• passionsblomman

muggles: jag tror det där är en del av någon fas för Moa. När jag började plugga och sonen började på dagis, så började han MYCKET tydligt "straffa ut" mig för att jag inte var där som vanligt, så när jag äntligen kom hem på kvällarna och hade längtat mig blå efter honom, fick jag INTE läsa sagan eller bada honom eller vad det nu var han sa NEJ! och höllupp lilla handen som en stoppskylt. Och så sa han Pappa! mamma NEJ!

Herregud, man höll ju på att börja gråta! men det gällde ju att inte visa honom det och att det inte funkade. Dessutom fick vi jobba på att han skulle känna sig trygg i de nya rutinerna OCH att både mamma och pappa visst fick och skulle allt som föräldrar ska.
    Däremot gjorde vi ingen större sak av det hela. Ibland fick far i huset dra iväg till affären eller så så att det blev mer självklart att jag skulle läsa osv. Jag vare sig backade ifrån sonen eller tvingade fram saker och det där gick över på ett litet tag. Men det var hemskt! Sonen var förresten 2 och 1/2 när det här utspelade sig.

Vad gäller andra personer än föräldrarna så har han nog främst "valt" oss ifall vi är i närheten men farmor eller mormor om de tex ätit frukost själva för att vi sov.

• Snorkfröken77

Tinga - det beror på vad man är efter såklart, men man kan göra fina fynd på e-bay om man kan tänka sig en väska som någon annan ägt (finns även nya, men det är inte så vanligt). Sen gäller det som med allt annat tyvärr att man måste göra hemläxan och lära sig ungefär hur väskorna ska se ut. Jag hänger ju på ett väskforum också och där lär man sig massor och får massor med hjälp, så jag fick verifierat av en annan användare att väskan och plånboken såg ok ut innan jag slog till. Nu var den väskan ändå ganska lätt eftersom modellen finns att köpa på mulberry.com (dock inte den sortens läder) så jag kunde jämföra själv också att det såg rätt ut. Det är värre med äldre modeller, då är det bra att ha experter tillhands att fråga! Men generellt så kan man väl säga om man är ute efter en märkesväska att undvik alla väskor som har plast runt handtagen samt verkar priset för bra för att vara sant så är det oftast så. Sorry att det blev så långt men jag är lite insnöad Jag berättar gärna mer om någon vill veta något mer

Blomman - Vad mysigt, lingonröda tuvor, skulle det vara någon slags ledtråd? *googlar genast* Aha, där alltså, har aldrig varit men fått för mig är väldigt vackert! Vad mysigt med rörd pappa. Vad skönt att du tappat räkningen, det är ju det man hoppas på varje månad (tyvärr lyckas jag aldrig ) vilken dag brukar du ha BIM?

• Snorkfröken77

tinga - en sak till, på e-bay är det viktigt att kolla upp säljarna, vad de sålt innan och om de har bra betyg. Jag brukar även kolla vad de säljer mer än just den saken, säljer man 15 likadana väskor är det nåt fuffens på G! Nu ska jag sluta tjata

• passionsblomman

Snorkis: sedan jag började med hormonerna så har mensen kommit mellan dag 27 och dag 31. Nu sist sa ju de mer luttrade här att progesteronet kan fördröja blödningen också, så jag har testat runt dag 27-28 de senaste tre månaderna. (utan hormoner kan det vara hur hoppigt som helst)
    Så på söndag eller måndag börjar det ju vara testläge då om inget hänt innan dess.

Ska ju inte ljuga och säga att jag inte tänkt alls, men jag har definitivt glömt att gå och känna efter och våndas och så. Mer har det varit att "TÄNK om det kunde klaffa med detta också, då är det fasiken ett tecken från skyn med huset i samma veva..."
    Och så är båda grejorna så stora att man knappt törs hoppas alls...

Svar på tråden Livets stora och små frågor