• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • sweetstreet

Frejis,
    vi hade vår tjej i spjälsängen från första början! Och då var hon ändå bara dryga 2 kg när hon kom så hon var liiiiten!
    men vi lade henne på tvären i sängen!
    Det gick hur bra som helst.
    Vi lindade henne dock vilket är vanligt här i USA. och det fungerade super!
    Ett hett tips till ALLA faktiskt!!!
    Bebisen sover såååå mycket bättre!
    Swaddle heter det ju här och man kan köpa en mängd olika sorters "filtar" eller liknannde för detta ändamål. Olika tjocka beroende på temp etc.
    och det finns även "sovpåsar" med "vingar" dom man kan "swaddla" runt bebisen.

Kanske kommer er lilla bebbe ändå att hamna i sängen hos er i vilket fall som helst?? För nattamning etc.
    Så det där med första sängen känns verkligen lite som att man kan vänta och se.

• Telis

Sweet, vad gullig du är! Vi får väl se vad det blir, någon sån där bärgrej ska det väl bli iallafall (OM allt går bra med Televinken). Men ont i ryggen har jag redan så Babybjörn känns utesluten efter att både du och AM sagt att man kan få ont i ryggen. Vad skulle man göra utan den här tråden?

Lindning ska vi absolut prova (OM det går bra yadda, yadda, peppar, peppar)!

• sweetstreet

Telis,
    såklart det ska gå bra!!!!!
    Om du vill linda så kan jag tipsa om SUPERDUPERBRA Swaddles!!!!!!!! De har varit kalas och vi använder de ständigt fortfarande! fast inte att linda med då. Men som filt när det är varmt (de är tunna), som insektskydd el för att hålla solen ur ögonen på tjejen när hon sover i vagnen etc!
    Kanske kan du köpa dem online??
    märket är "Aden Anais".
    www.adenandanais.com/
    Vi använde deras muslin wraps och som sagt jag bara älskar dem!!!
    Klart det allra bästa köpet vi gjorde då i bröjan!!

• sweetstreet

Och AM,
    vad FAISKEN var det för en IDIOT som sade så där till dig!!!?????!!!
    Fattar inte!
    Jaja, du skulle bara ha använt den gamla använda dängan "Jag är kanske lite rund (OBS!! Vilket jag int tror du ÄR!!!!) och du är en idiot, men jag kan banta....!"

Fast näe, det bästa är att bara ignorera sådana där knäppisar!
    Vad fan vet de? Int ett skit!!

You go girl!

Om det är ngt jag försöker lära mig med åren så är det att man faktiskt kan skita i sådana där kommentarer! De är bara fööööör dumma för att bry sig om!

kram på dig!

Förresten tycker jag itne det gör ngt med en liten mage.
    Vadå vi är väl KVINNOR inte någon jädrans flaggstång eller????????????????

• sweetstreet

Mrs B,
    jag tror att varje barn är så olika så just detta med sov rutiner måste man nog vara flexibel med. Även samma barn kommer ju in i olika perioder också.
    Ett tag sov vår tjej enbart i sin spjälsäng. Men sedan var det perioder när hon sov enbart hos oss. Nu lägger vi henne i sin egen säng men om hon vaknar och inte kan somna om, eller sover sådär oroligt att man hela tiden måste springa upp för att sätta inappen eller klappa på henne så flyttar vi henne till vår säng. Dels för att hon oftat sover bättre då. Mindre oroligt. Och dels för att vi är lata och itne orkar springa upp och ner hela tiden. Att klappa på någon som ligger bredvid en kan man ju göra mer eller mindre i sömnen.

Just nu går hon nog dock genom ngn fas för hon sover otroooligt dåligt om nätterna. och då sover även vi dåligt. Hon rullar fram o tilbaks i sängen. Snurrar 360 grader båd hit och dit. Vilket gör att man inte kan sova så bra själv.
    Inatt var det iallafalll bättre så jag sov hyfsat.
    Men maken var up och nattade om henne vid 3-tiden då hon var klarvaken och stod upp och pratade i sin säng...
    Det gick dock bra Hon somnade om.
    Men men, det är rätt jobbigt med nätterna nu tycker jag....

• sweetstreet

BS,
    jag tror inte att din tvåa kommer vara som Iris. Det är vanligt att syskon blir väldigt olika. Se på Malte o Max!!

• Ore

Sweet: Babyslingen såg ju inte så dum ut den heller... Nätter med avbruten sömn låter ju inget vidare. Har dock inga konkreta råd att ge, tyckte dock att det lät bra som min kollega berättade. De hade en madrass i närheten av barnsängen, som de kunde lägga på golvet och sova en del av natten (eller hela, om det råkade bli så) där. Visst var det inte det mest bekväma, men å andra sidan så kommer barnen aldrig upp till dem på nätterna, vilket senare har gett dem många nätters helt ostörd sömn, och (misstänker jag) även möjlighet till andra ostörda aktiviteter i sängen

Telis: Televinken är ju helt bedårande!!!

Nu: Googla och se om det går att ta reda på om man bör ta bort det gamla tyget när man ska klä om en stolsdyna eller inte. Annars är det bara att vänta på häftpistolen...

• sweetstreet

Ore,
    jag har också hört talas om detta tricks!
    Svårigheten för oss är ju att vi bor så smått. Vi har helt enkelt endast ett sovrum så lilltjejens säng står inne hos oss. Och en extramadrass skulle inte få plats där haha! Så nej det blir som det blir.
    Jag tror ändå att det mer handlar om olika barn trots allt. Visst kan olika sovrutiner fungera bättre eller sämre för olika familjer men tror att det inte alltid handlar om det. Själv sov jag i eget rum från 6 månaders ålder (när jag kom till Sverige) men när jag blev äldre så började jag ändå "nattvandra" till föräldrarnas säng. Jag gick ofta i sömnen dit. Alltså somnade jag i egen säng men vaknade i deras. Detta höll jag på med lääänge.
    Tror det började under den perioden som jag hade en massa mardrömmar och sedan fortsatte det.

• kängu

Telis- ja bärsjal är ett sånt där tygstycke från 70-talet

Använder den hemma, och BabyBjörn som reserv i vagnen när han inte vill ligga mer. Jag är dock på G att köpa en ergonomisk bärsele, troligtvis en Manduca. Tror även att Ergo som AM länkade till och Beco som Ore länkade till är bra, kan dock inte rekommendera Babybjörn. Funkar för att bära en liten en men man får ont i ryggen efter ett tag!!!

• Blivande fru L

Är alla ute och grillar i det fina vädret nu?

Min kompis har både en bärsjal och en Babybjörn. De tycker bättre om sjalen eftersom både mamman och pappan får ont i ryggen av Babybjörnen som är av en gammal modell. Nu börjar de få kläm på sjalen men de tyckte att den var svår att använda i början. "Slingen" som Sweet tipsade om verkade ju jättesmart!

På vårt BB är de äldre i personalen jätteduktiga på att linda de nyfödda så att de somnar på fläcken. Själv får jag inte till det på samma sätt, men det kommer väl efter sisådär 30 år i branchen.

Svar på tråden Livets stora och små frågor