• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • muggles

Hälsning från soliga Finland! Här har vi det urmysigt; bastar och äter och tar det allmänt lugnt.

Grattis till fina siffror Telis! Fin bild också.

Här inga känningar förutom hård mage - tack gode gud för loppfrön!

Nu ska vi snart iväg till min kusins familj och hälsa på - förhoppningsvis blir det bad också.

AM: synd på Korsikaresan men barnklubben gäller from 3 år (trodde jag) så kanske inte hade funkat för Livia ändå?

• Blivande fru L

Jag vill också hälsa från det soliga Finland! Var i landet finns ni någonstans, Muggles?

Jag har varit på sommarstugan i flera dagar och haft det lugnt och skönt. Ägnade kvällen igår till att läsa ikapp och kommer förstås inte ihåg allt ni har skrivit. Grattis till fina UL Telis och Frejis! Och grattis till plusset, Vänner!

Ego: Det känns inte lika deppigt just nu att hela världen blir gravid och inte jag. Sol och semester gör underverk med humöret. Jag har dock inte orkat prata med svägerskan ännu (hon som "råkade" bli gravid igen), det hinns nog med. Har börjat dagen med en lååång frukost, sedan gräsklippning och snart ska jag åka till en kompis och sola. Tack för alla restaurangtips vi fick, förresten! Jag sparar dem till hösten, nu är det för fint väder för att lämna ön.

• fru AM

muggles: jo livia hade fått vara med i barnklubben på langley, vi frågade ... hon är ju nästan tre år det datum vi hade tänkt åka...

telis: glömde säga: vilken tjusig bild på Televinken! Vilken linslus!

Frejis: tack för fin komplimang Angående svärmors kommentar (korkad!) så kan jag säga att det beror väl på hur mycket barnet har på sig och hur många/tjocka täcken det har om det blir för vamt! Dvs det kan väl hända även i spjälsäng! Hektor har sovit i sin vagn även nattetid 2,5 månader nu - med tunna kläder och en gallerfilt. Perfekt temp verkar det som.

• Lapinette

Vinkar över pölen till mugglan och Blivande fru L!!

Har ägnat förmiddagen åt inläsning Kalifornia på balkongen. Attans vad varmt det är idag. Nu ska det bli lite greksallad och sen tror jag att det blir en tur ut till parken för att avsluta min tjocka tunga bok som inte får följa med på resan.

Sorry, är totalt semesterflummig så jag hänger inte alls med på bärsjal och annat som diskuterats här på morgonen.

... flummar vidare.

• BrudSommar2006

Frejis, vi hade inte klarat oss utan vare sig bärsele eller babysitter, babygymet däremot vete sjutton om vi haft så mycket nytta av. Vi skaffade Babybjörns babysitter för det har jag för mig var den enda som gick att ha från nyfödd eftersom den var ställbar i tre lägen. Annars har man ju ingenstans att göra av bebisen varje gång man behöver händerna fria, t ex om man vill äta middag tillsammans i den mån det nu går. Sedan var ju Iris så ledsen jämt och skrek i högan sky om man inte gick runt och bar på henne så så fort man fick börja använda bärsele, tror det var vid sex veckor, så löste ju det flera problem, det gick ju inte att lägga ner henne i vagnen, hon bara illvrålade, så hela semestern efter att hon föddes så gick vi runt med henne i bärsele här nere på Öland så att vi kom hemifrån.

Vi behövde ingen säng alls till Iris på minst ett halvår för hon sov ju inte en blund om hon inte låg på mig, hon låg ju mer eller mindre och snuttade hela nätterna för att hon skulle hålla sig lugn så att vi fick sova lite, annars illvrålade hon ju bara, dag som natt. Fasen vad kul jag känner att det ska bli att få återuppleva allt det här nu med tvåan känner jag när jag börjar tänka efter vilket helvete allt faktiskt var!!!

Hur var det Frejis, kommer du att klämma ut en färdig ettåring och kan du i så fall tänka dig att byta?!

• BrudSommar2006

Iris sover så oroligt på nätterna, hon drömmer så mycket. I natt har hon legat och gråtit "INTE macka med smör" halva natten och vaknat ofta, stackars liten.

• Ore

BS: Får hoppas att du inte har sådan otur att du får TVÅ barn som är så besvärliga.

Frejis: Behöver man något annat än spjälsäng...? Hmm, min syster har haft sina i spjälsäng direkt. Har lagt massa filtar för att "dela av den" en bit om det har varit stort för dem. Men annars har de sovit i spjälsäng direkt, och i vagnen om de varit någon annanstans. Har tänkt göra likadant.

• Mrs  B

BS
    Max sov inte ordentligt på 3 år och framförallt inte i spjälsängen . Malte däremot sov direkt i sin spjälsäng och dessutom i eget rum från det att han var några veckor.
    Här är syskonen varandras motsatser i allt dem gör.

Igår lärde sig Max att cykla utan stödhjul!!!!!!
    Så ni idag när Malte sov och maken jobbade hemma cyklade vi en runda i byn och det var kul!

Annars är vi mest smågnälliga här....
    Jag har PMS besvär (händer ytterst sällan men ändå) och maken är gnällig pga sexbrist som han uttryckte det ( och då var det ändå mindre än en vecka sen vi fick till det)

• Mrs  B

Ore
    Max sov mycket hos oss och Malte i spjälsängen.

Vet en del som haft vagga dock och det har funkat bra det också.

• sweetstreet

Telis,
    ang det där med bärsele etc så tror jag att det är oerhört olika beroende på barnet. Alla barn verkar ha väldigt olika behov av detta att bli burna.
    Vi fick låna en babybjörnsele vilket var bra den första tiden, men man kan få ont i ryggen av att bära bebisen länge. Min man t ex gillade inte alls selen. Men nu har de ny modell som ska vra bättre för ryggen. jag är dock glad att vi lånade selen och inte köpte en för de är rätt dyra och vi kunde bara använda den ungefär de första 6-7 månaderna för sedan var tjejen för stor. Detta också för att det då var vinter och då skulle ju även overall etc få plats i selen vilket gjorde att den kändes mindre än den kasnke var. I ditt fall är ju barnet samma ålder på sommaren så det kasnke är annorlunda. Dessutom blev ju vår lilla tjej så STOR! Större än normalen, så det gjorde säkert sitt till det med...

Men jag skaffade faktiskt en sk "sling"! Eller i vårt fall kallas det baby pouch!
    Den har varit SUPERBRA!!!! me like!
    Det var ett annat barn på dagis där föräldrarna hade en sådan och jag tyckte den såg så smidig ut. Den är mycket enklare än en bärsjal eftersom den inte behöver knytas. Man drar den bara över huvudet efter att ha ställt in den på den storlek man vill ha. Tror det finns 3 "lägen".
    Det var även bra för oss eftersom min man är ganska mycket längre än mig men vi kan pg a dessa olika lägen, ha den på oss båda två. Vi ställer bara om den.
    Slingen kan man ha från det att de är nyfödda tills de är ett par år. Man bär bara barnen olika. Först ligger de i slingen. Det gillade aldrig vår tjej men det kan bero på att hon var van vid babybjörnen då. Sedan kan man ha dem på höften eller på bröstet eller på ryggen. Jag gillar den iallafall! Och de finns i olika färger o mönster!
    Vet inte om de finns i Sverige, men annars kanske du kan shoppa en när ni är i USA?!?
    Eller om du skulle var intresserad kan jag beställa en åt dig senare och skicka hem den till dig!
    Jag beställde min på nätet.
    www.rockinbabysling.com/shop/pouches

Det är inte så att jag burit henne jättemycket, men jag har haft mycket nytta av den i perioder. När jag flög med henne ensam t ex. Då var den guld värd!!!!!

Svar på tråden Livets stora och små frågor