• passionsblomman

I vått och torrt och stiltje och orkan

Här fortsätter vi längta,vänta,räkna och fundera över allt som hör bebisvärlden till och under tiden tar vi hand om varandra i skratt och gråt.

Du som också vill ha barn-välkommen att hänga i det här helgalna men varmhjärtade gänget!

Du som är känslig för att läsa om kroppsvätskor, sex och sjukhus, är också välkommen, men härmed varnad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-16 09:29
    Denna tråd utgör del 6 i vår följetong.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 09:28
    Länk till den förra tråden ifall nån vill ha...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-71/m3286162.html

• Svar på tråden I vått och torrt och stiltje och orkan
  • Sonja68
    passionsblomman skrev 2009-06-16 10:57:36 följande:
    Vad var det för fel på makens bil då Ninnis? Alla förslag mottages tacksamt, för här är det ingen jävel som fattar vad det är för FEEEEEEEL på bilen! Jaså sådan klagosång...nä, så brukar inte de jag har runt mig låta faktiskt. Klart, ibland har man ju psykbryt, fast då är det nog oftast "tänk om NÅGON annan i familjen kunde hålla reda på gympakläder matsäcksdagar och att det måste finnas rena kalsonger på morgonen och extrakläder på fritids och att man inte bara kan tappa bort allting hela tiden"När man känner att man faktiskt aldrig sökte den där projektledarplatsen och att den dessutom är ganska oavlönad.Däremot kan jag ibland uppleva en attityd och insällning bland oblivna och blivande och nyblivna mammor att det är jääääkligt viktigt att man ska bevisa (för vem?) att ingenting behöver ändras av något av det man hade FÖRE barnen.Dvs sexliv, träning, väninneumgänge, fritidsintressen, ens egna figur, ens prioriteringar, ens yrkesliv, allt allt allt ska man på något superwoman-evig-singel-och föralltid-25-perspektiv på livet där allt som är förändring är att gå och bli gammal, tråkig, ojämställd och att sluta leva.Som att samhället har EN ålder som är bra att vara i och det är mellan 25 och 32. Innan dess är man en tonåring och efter det ska man resten av livet bevisa att man är preciiiis lika bra, attraktiv på alla marknader och ung som då. man är likosom inte snygg och 40 utan snygg FÖR ATT vara 40, "hon ser ju ut att bara vara 30"Jag vill få vara jag i alla mina åldrar och vår evigt-ung-kult är snuskig.
    Skriver under på allt ovan som Blommis beskriver, det är precis så jag känner! (Ja, jag är in och smygkollar vad ni har för er på den här tråden ibland, för ni verkar vara sånt härligt gäng. Känner dock att jag inte har "rätt" att vara här då jag inte planerar några fler barn än de två änglar jag redan har.)

Har fått höra ibland att jag är tråkig som inte hänger med på alla tjejfester och annat bus, sedan jag blev mamma. Detta från antingen barnlösa 30+ kvinnor eller väninnor som redan har stora barn. Men hallå!! Jag levde utan barn till jag var 34 och röjde runt, nu när jag skaffat familj vill jag faktiskt ägna mig åt dem. Det innebär inte att jag slutat leva eller tappat bort mitt jag för den skull. Jag ringer och umgås med väninnor när jag känner att jag kan och vill. Men jag VILL oftast vara med min familj. Då blir man klassad som tråkig, att vara toffel, eller ojämlik eller nåt annat negativt. Men who cares. Riktiga vännerna de förstår mig.
  • passionsblomman

Sonja min vän!
    Helloooo!
    gu vad kul att du dök in!
    Gör det mera! Det är klart att du får vara här!

Sonja, för er som inte vet är en av tanterna och bor i norrlands mest norrländia del och har världens sötaste tjejer och det var förresten hennes dotter som bjöd Kevin Borg på sitt kalas! Och så är hon alldeles nyligen gift med sin stora ryska man och bråkar som en geting med byggfirmor, f-kassor och bilfirmor så som vuxna kvinnor tydligen måste...

• Sonja68

Hahaha, bra beskrivning Blommis!
    Faktum är att jag sååååå känner igen mig i era diskussioner här och har i färskt minne när jag själv var i startfasen av "bilda familj och bli med barn"-projektet. Nu har jag två tjejer, 4 och 6 år och de är solen i mitt liv. Endel gråa hår ger de också, men det är väl mest mannen, försäkringskassan och fönsterfirman som står för dem egentligen. Flickorna behöver bara titta på mig med stora ögon, stryka min kind och säga: "Mamma, jag älskar dig" eller "Mama, ja tebja ljobljo" så glömmer jag alla bekymmer och solen skiner igen

• Daa

Hej på er.
    Läser och njuter av alla klokheter och visdomar
    (och fnissar åt roligheter och morrar åt tråkigheter).

Blev lite förvirrad nyss. Meddelade chefen idag att jag vill åka på konferensen (litar på er som säger att paltkoman har försvunnit då) och sa i förbifarten att jag skulle prioritera en annan, specifik kurs, om den blev aktuell. Inget mer med det.
    En bra stund senare kommer han och säger att det hade ju varit kul om jag visat lite glädje över att få åka på konferens istället för att säga "men jag vill hellre..." och så blev jag lätt uppläxad för det var en trist attityd. På ett sätt kan jag förstå honom. Visst hade jag kunnat uttrycka mig annorlunda.
    Men jag blev lite...ja trött.
    Önskar att jag hade kunnat berätta för honom om hur sjukt trött jag är just nu, om illamåendet som kommer och går, om alla tankar som snurrar kring allt som finns att oroa sig för och hur mycket jag kämpar för att vara positiv och pigg när kroppen egentligen bara vill rulla ihop (alt. sträcka ut ) sig i ett hörn, småsnyftandes och sova. Men men, chefen är ju nöjd nu iaf.
    Och tröttheten är ju övergående.
    Så. En liten bagatell från mitt liv, men nu har jag fått anförtro mig till nån i alla fall.

Hoppas ni får en fin tisdag.

• Ninnnis

Blommis, jag ska fråga maken (och försöka komma ihåg det länge nog för att skriva det här...)

Hej, Sonja! Klart du får vara med Blommis vänner är våra vänner!

• Sonja68

Tack Ninnis!

Daa, vännen; bry dig inte om chefen. Det är väl bra att du kommer med förslag om andra alternativ som du tycker skulle vara bättre. Det är väl inte fel eller att ha "taskig attityd". Å andra sidan så vet ju inte chefen om din lilla hemlighet, antar jag, och att du faktiskt har annat, viktigt som pågår i ditt huvud och din kropp. Skickar kramar till dig.

• Sonja68

Ninnnis, med 3 n ska de' ju va'! Sorry!

• lanovia 08

SAkiver lite snabbt innan jag måste jobba vidare.

Daa tråkgit med chefen, det är jobbigt att inte få förklara för folk hur man mår.

ninnis synd att du inte fick med dig någon på matchen. Vi får hitta en bra match i Helsingborg så kan vi gå tillsammans.

Blommis sådna som jag stör mig på som klagar på barnen är ungefär så som Ninnis skrev. Jag har en kollega som är ledig varje onsdag från jobbet, detta räknar jag som ledig, men hon är bara "ledig" för hon har ju allt med barnen hemma. Ja men jag har inga barn men är inte sysslolös hemma men jag är definitivt LEDIG från jobbet. En annan satt och ojade sig för det är så jobbigt att man aldrig får vara ledig nu för tiden. Det hjälper ju inte att man slipper gå till jobbet då har man ju barnet där hemma (denna har nu skaffat en till, lagom klokt när man tycker en är för mycket).
    Jag förstår att man kan vara trött så man går på knäna mellan varven, mkt med dagis och barn som inte sover etcetc. Man får jättegärna tala om för mig att man är trött, men när man räknar sina barn som ett arbete då är man fel ute tycker jag.
    Vi har en hund hon tar mkt tid, behöver gås med och stimuleras. Vi har henne på dagis halvtid skall alltså lämnas vid lunch och hämtas efter jobbet. Detta tar tid ochjag kan vara trött särskilt om jag är själv hemma. Men vi har frivilligt valt henne och hon är INTE ett arbete.

*kramar Twixiee*

• Ninnnis

Hihi, skriv du med två n! Det tredje n:et är bara där för att "Ninnis" redan var upptaget

Sonja68 skrev 2009-06-16 11:56:34 följande:
    Ninnnis, med 3 n ska de' ju va'! Sorry!
Svar på tråden I vått och torrt och stiltje och orkan