• passionsblomman

I vått och torrt och stiltje och orkan

Här fortsätter vi längta,vänta,räkna och fundera över allt som hör bebisvärlden till och under tiden tar vi hand om varandra i skratt och gråt.

Du som också vill ha barn-välkommen att hänga i det här helgalna men varmhjärtade gänget!

Du som är känslig för att läsa om kroppsvätskor, sex och sjukhus, är också välkommen, men härmed varnad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-16 09:29
    Denna tråd utgör del 6 i vår följetong.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 09:28
    Länk till den förra tråden ifall nån vill ha...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-71/m3286162.html

• Svar på tråden I vått och torrt och stiltje och orkan
  • passionsblomman

*kramar Daa igen och igen*

Själv har jag pratat med M på klinimen idag. Jag käkar sist Pergon idag så på fredag är det dag 11 och precis dags att kolla hur det ser ut med folliklarna.
    Det bör ju då under eller efter helgen bli inseminarium igen. Det är helt ok, då sambon går på semester nu på torsdagkväll, han ska bara stå i dörren på nätterna fre+lö så det blir bra.

Jätteskönt att prata med henne var det, för jag berättade om min dipp där förra måndagen och att det egntligen mer var allt prat om nästa steg, ivf och allt möjligt som kom upp som kändes riktigt tungt. Som att jag har en masssa ansvar för en massa beslut, samtidigt som jag inte alls kan styra det jag verkligen vill.
    Hon var jättebra, inte daltig eller så, men väldigt bra.

Vad gäller Pergotime och pauser sa hon att det inte alls är ngn fara att ta tre cykler och även mer, men att man efter ett antal försök med pergon brukar byta till ett annat hormon-som är sprutor btw.
    Vad gäller antal försök-som i den andra barnpratartråden sas vara ca tre försök innn man brukar råda att "gå vidare",
    så sa hon att de brukar göra åtminstone sex försök med inseminarium innna man går vidare, beroende ppå person och situation.
    Eftersom vi aldrig kan komma i fråga för ivf via landstinget så är det dessutom ingen panik för oss med det, för skulle vi vilja göra det privat, så är väntetiden bara ngn månad.

Sedan sa hon att de som jobbar med ivf gärna får lite attityd att"det där med insemination är ingen idé att hålla på med, för ivf ger större chanser" men att det är ju för att DE jobbar med det. och att det visst är idé med "bara" inseminarium, för det ger visst resultat sa hon också.

Hon tyckte att jag bara skulle ta det lugnt och att hon tror att det bara är en tidsfråga.

Ungefär vad jag trodde att hon skulle säga och det känns jätteskönt.

• Daa

Skönt att det kändes bra med samtalet, Blomman. Och skönt att inte behöva ta de där besluten än.
    Jag tror också att det är en tidsfråga

*kramar tillbaka*

• bröllpsplaner

Daa!!! Många kramar till dig.
    Känner verkligen för dig och din man. Vet precis vad ni går igenom. Har nämligen själv gått igenom samma sak två gånger. Säger bara ge inte upp hoppet. När det hade hänt första gången så tog det ett helt år innan vi blev gravida igen, efter andra gången började jag tvivla på att det skulle bli en bebis någon gång. Började fundera på att ta hjälp men hann bara komma till tanken så var jag gravid två månader senare och nu har vi 3 små underbara barn.
    Ville bara dela med mig vad vi gått igenom.
    kram kram till dig Daa

• Ninnnis

Åh, Daa! Du har redan fått så många kloka och tröstande ord, så jag vet inte riktigt vad jag ska säga mer än att jag och vi finns alltid här! Jag hoppas att du och din man kan finna styrka i varandra och komma starka ur detta tillsammans. Stor kram!

• Ninnnis

Vill bara tilläga att jag tror det är väldigt bra att ventilera en sådan här sorg. Jag har flera väninnor som har fått MF. Eftersom ingen har berättat det för varandra när det hände, så har alla fått veta senare att andra i umgängeskretsen också har gått igenom samma sak. Alla var rörande överens om att det hade varit betydligt bättre att berätta det omgående, för att kunna få stöd av andra som har genomgått samma sak. Men det är väl tyvärr ofta så att man inte pratar om det. Den här tråden fyller ju också en viktig funktion, om det inte känns bra att berätta irl.

• Ninnnis

Helt trivialt så har jag haft en underbar dag på stranden med maken, vänner och gudson. Vi har badat, byggt sandslott, lekt krokodil och flodhäst med mera (gudsonen skulle vara liten flodhäst på stora flodhästens rygg och råkade kissa lite...) Vi hade packat kylväskan full med picknick, även om vi inte kom upp i Blommis nivå

Väninnan har för övrigt beräknat förlossningsdatum med småsyskonet på söndag, så jag hoppas hennes gravidmage smittar av sig...

Nu ska jag krypa ner till maken, god natt!

• passionsblomman

Ninnis, såg du att fru M på kliniken sa att det inte är ngn fara med pergon?

Vilken härlig dag du haft!
    Det är bara gudsöner och söner som kommer undan med att kissa på en ostraffat.

• Hvidbrud

Åh, Daa... *Kramarjättehårt* Ta hand om varandra nu när det känns tungt. Kan förstå hur det känns att få veta hur det står till, bättre än ovisheten. Önskar er allt det bästa och om du vil skriva mer privat så får du gärna inboxa mig!

Jag har en känsla av att det sker betydligt fler missfall än man hör om. Särskilt den första graviditeten. Helt ärligt. Om ni var kroppen och hade som uppgift att skydda den mot allt ont och alla främmande objekt/microber/organismer ect ect och helt plötsligt är det något som sätter sig fast och börjar en otroligt snabb celldelning, skulle inte ni reagera på den och försöka få bort den ur systemet? Tar det inte lite tid och erfarenghet av kroppen att förstå, "känna igen" vad som händer med den och att det inte är ett främmande angrepp, utan det kroppen helt enkelt är designad till att klara. Alltsa, jag har bobaderat min kropp i 30 år att den INTE ska bli gravid och på ett halvår ändrar jag mening helt. Hur ska den fatta det?
    Det är en förfärlig förlust och det ger en ett tomrum i själen som inte kan fyllas med annat än kärleken till detta ofödda barn, men jag tror att det är en helt naturlig reaktion i kroppen. En liten kickstarter, som "omprogramerar" kroppen och själen till att göra sig redo att ta in detta främmande väsen och ge den absolut första prioitet.

• Hvidbrud

Ingis: Åh, vad härligt att allt såg bra ut! Det är så skönt att höra! Och vad härligt det skulle vara om ni fick lova tt vara tillsammans på natten. *håller tummarna att läkarna kan se att du är frisk som en nötkärna*

Ninnis: ööööööö¨... kiiiisss.... Fy vad gulligt! Låter som en underbar dag! Gnugga mage allt vad du kan, så du blir smittad! Vad hände med dubbelgnuggningen? Nu¨har du bara 2mån på dig att pröva det

Blomman: så skönt attM är tillbaks! Kör hårt! COh make på semester... JA, jag håller tummarna för en Julibebis! *gnuggarmagenmotskärmenmedhoppomattsmitta*

Själv är det D-day idag. Idag är det dags för det sista ultraljudet för att se om moderkakan har flyttat sig. har inte sovit så bra i natt och jag är väldigt nervös. Jag vill så gärna föda naturligt och tanken om ett kejsarsnitt skrämmer mig verkligen och det känns inte bra. Men om 5 timmar vet jag vad jag ska förhålla mig till.

Nä, nu får jag ta och slänga in en tvätt i maskinen- han inte igår och det ska torka innan kvällenså vi kan packa! Åh, vad jag längtar till en hel vecka tilsammans med minh älskade make!

• ingenjörsbruden

Hej flickor!

Daa.....du verkar ha blivit helt sönderkramad här inne nu! Vågar knappt krama mer.... *kramar ÄNDÅ*
    O många kloka ord.

Blommis: Va skönt att M är tillbaka! Skönt att du fick prata ut med henne. Intressant det där med Pergon.....man lär sig alltid ngt nytt här inne känns det som!

Ninnis: Hahahahaha va gulligt med flodhäst o krokodil....har inte babyflodhästar blöja? Ungar är för söta....har för roligt för att hinna gå på toa i tid! Påminn mig att jag sagt detta nu.....jag misstänker att jag lär utsättas för det ett antal gånger...hahhahaha
    Gugga mage allt du kan!!!
    Snart tajm för dubbelgnugg på Ninnis eller vad säger du Hvidis??

Hviids: Ja...jag hoppas verkligen....men samtidigt så vet jag att extrasängarna till makarna är ubber-kassa att sova i.....o på avd 44 så FÅR ingen komma på besök...hehehehehe....så det kan vara rätt skönt osså.....men helst vill vi nog komma till patienthotellet där vi får ett eget rum....nåja...vi ska suga lite på karamellen under semestern!
    Om inte frisk som en nötkärna...så iallafall ett friskt nut-case!
    Håller tummen för att moderkakan har flyttat upp sig bra så att du slipper kejsarsnitt.
    Av makens kompisars fruar så har 2 av 3 fött med kejsarsnitt....en planerad o en akut....o BÅDA skulle gladeligen göra det igen. Tyckte det var skitbra osv.
    Så ja....det finns nog fördelar osså....försöker intala mig att det finns det....är osså inte sååååå glad för kejsarsnittstanken....*brrrrr*
    Skönt med gemensam semester!!

Maken börjar sin semester på måndag....jag tror dock att jag måste gå in o jobba ett par timmar....så kan jag släppa allt u semestern.....det ska bli SÅÅÅÅÅÅÅ gött!

Svar på tråden I vått och torrt och stiltje och orkan