• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • nennesjuttioåtta

Jag har fått alla vaccin i vänster arm, konstigt!

• Telis

En vecka?! Jag vill att det här ska gå över NU.

Hon som gav mig sprutan frågade om jag var högerhänt och eftersom jag är det så fick jag den i vänster arm. Och nu när jag tittar efter så ser jag att mina gamla vaccinationsärr också sitter på vänster arm. Det är kanske nya rön det där med alltid höger pga hjärtproblem?

• Telis

Ore, oj, det var snabba ryck! Jag och maken är i ungefär samma situation, han håller med lite grejer som kan förändra kanske mycket. Jag tycker också att det är ganska illa tajmat men om han nu blir lycklig av det så vem är jag att stå i vägen?

• Ore

Ingen aning, faktiskt? Det var iaf vad jag blev tillsagd. Jag frågade vilken arm hon ville sticka i, så att jag kunde dra upp tröjan på den armen. Och hon sa att "vi sticker alltid i höger pga..." och berättade om en man som dött av hjärtinfarkt, som haft kontakt med sjukvården men både de och han trodde nog ändå att smärtan i armen hade med vaccinationen att göra.

(Det är väl vid hjärtinfarkt som smärtan strålar ut i vänster arm, eller har jag fel?)

Kanske är något lokalt?

• Ore

Telis: Ja, det var vad jag kom fram till också. Och insåg att maken hade rätt i att så länge vi klarar vår ekonomi, så borde jag inte tycka att det är ett problem? Det är ju inte heller frågan om att "ligga på gränsen" ekonomiskt sett, då får han ju tänka om. Så det största "problemet" är väl kanske att jag har mindre pengar att röra mig med vid möblering av huset...? Det var faktiskt det enda jag kom på sådär direkt när maken undrade vad det var jag ville göra som vi nu inte skulle ha råd med...

• nennesjuttioåtta

Ore
    oj! Men jag skulle nog gjort likadant. Stöttat alltså. Han kan ju förhoppningsvis tänka själv och har nog hunnit tänka igenom det några gånger och tror att det funkar. Men samtidigt ska man väl vara överens om vad som även kan drabba sin familj. Fast om det bara blir mindre pengar över till möbler så ska du nog överleva.

• _koko_

ore - Oj, vilken förändring! Jag skulle först bli skitarg för att han tagit ett sånt beslut själv, utan att prata med mig först. Vi har en familj ihop och såpass stora beslut påverkar ju även mig (och barnen), och då tycker jag han måste förankra det ordentligt hos mig först. Sen skulle jag självklart stötta honom eftersom det också påverkar familjen om han inte trivs i sin arbetsstuation!

Och sen förstår jag dig mer nu när du förklarat att det kanske egentligen inte har med barnet att göra, utan systerns självkänsla. Sånt är så ruggigt svårt att prata om, för har man dålig självkänsla har man antagligen svårt att ta det på rätt sätt...

• _koko_

och just det, hur många kvm tomt behöver man för att värma ett hus med markslingor? Funderar på om vi var dumma när vi inte la ner det när vi gjorde i ordning framsidan för några år sedan, men det var bara 100kvm, kanske räcker inte det?
    Vi har nämligen en oljepanna från 74 (och en ny luft/luft-pump)...

• nennesjuttioåtta

håller med koko på båda punkter (bra skrivet!)

• _koko_

Ser reprisen av dobidoo, tänk att susie päivärinta hade såna hårdrockspipor?!

Ena sonen sover nu och jag hoppas att andra tänker somna också, så jag får tid att fixa lunch snart!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter