• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • _koko_

eller så tänker han skrika tills han väcker storebror... Mera mat morsan, jag tänker äta varje halvtimme om jag vill, så det så!!

• Tinga

Ore - ojdå, det var en stor förändring bara sådär, att säga upp sig från jobbet. Jag håller med koko om att jag också skulle blivit arg om min man hade gjort det utan att prata med mig först, men om det inte blir några direkta konsekvenser för ert gemensamma liv är det ju ingen katastrof. Självklart skulle jag stötta också, men jag skulle känna mig besviken över att han inte velat diskutera det med mig i förväg.

Lappis - jag längtar också efter sommar och bättre väder! Nu är det bara regn, blåst och elände och det tar en evighet att klä på både barnen och sig själv innan man kommer ut. Tänk så skönt det är när man bara kan kliva ut genom dörren i shorts och t-shirt!

Muggles - nä, vad trist att det är på den andra och inte er lägenhet som budgivningen kommit igång. Jag kan heller absolut inte fatta hur er lägenhet kan vara så svårsåld, för den har ju många positiva attribut. Hoppas att rätt köpare dyker upp till helgens visning. Kram!

MSW - hoppas att operationen går bra!

• _koko_

Ahh, han behövde bara lite efterrätt! *hoppas*

Bäst att passa på å fixa lunch, återkommer!

• Tinga

Intervjun idag gick bra, men nu återstår att se om de vill ha mig på den här tjänsten. Det handlar om ett nytt område för mig, så jag har ju ingen erfarenhet från just det, men å andra sidan har jag erfarenheter från andra håll inom företaget, vilket också är en tillgång i det här sammanhanget. Jaja, vi får se vad det blir. I slutändan vill jag ju inte bara ha ett jobb, utan jag vill ju ha ett jobb som passar mig, så det finns ju ingen anledning att försöka framställa sig själv på något annat sätt än i enlighet med sanningen. Nu svamlar jag, men jag menar att det inte är någon mening med att spela en roll, för att få en viss tjänst, utan jag vill ju få en tjänst som passar just mig, som jag är, med mina styrkor och svagheter.

Häromdagen träffade jag en kollega, som berättade att ytterligare en annan kollega ska ha sitt andra barn till våren, och kanske blir det ett gravvik där. Jag tror att det är en tjänst som skulle passa mig bra, så jag ska försöka dra i lite trådar de närmaste dagarna, för att sondera terrängen.

• Lapinette

Tinga - vad bra att det verkar finnas flera möjligheter på jobbet.

Ore - jag hade blivit skitledsen/förbannad om min make hade sagt upp sig utan att ha diskuterat igenom det med mig först. Vet att han hade blivit vansinnig om jag hade gjort samma sak. Inte pga ekonomin utan för att vi ska ta sådana beslut tillsammans och diskutera fram den bästa lösningen.

• Ore

koko: tror inte att ni behöver ångra att ni inte la ner markslingor, våra slingor ligger över uppskattningsvis 1000 kvm...

Och angående min syster så våndades jag både när jag inte sagt vad jag tyckte och tänkte till henne, och efter att jag gjort det. Vet fortfarande inte om det var rätt eller fel, eller snarare vilken sida som väger tyngst, för det är definitivt en gråzon... Hur som helst tror jag att vi löser det så småningom.

Vad jag saknar mest från maken är att jag skulle vilja att han strukturerat upp det litet mer, innan han gjorde slag i saken och sa upp sig. Och presenterat det för mig, för att ha det förankrat - precis som koko är inne på. Tack för att du hjälpte mig sätta ord på det. Nu vet jag exakt hur jag ska förklara vad jag vill för maken, senare i kväll...

• Ore

Makens beslut är inte helt ur det blå för mig. Fast vi diskuterade det så sent som för några dagar sedan, och då trodde jag att vi skulle kolla vidare på lösningen att dela föräldraledigheten först. Så steget att säga upp sig var ju inte riktigt förankrat hos mig, även om det diskuterats... Det som avgjorde för maken var att det dök upp ett uppdrag, som skulle ge honom ganska bra sysselsättningsgrad. Och då såg han inget problem att fylla upp resten av tiden med annat.

• Ore

Tinga: Härligt att intervjun gick bra! Precis som du säger så är det ingen större idé att du hamnar på en tjänst som inte passar dig något vidare, så bättre att vara sig själv och få något som du kommer trivas med!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter