• Ore

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

EA: Hmm, kan ni vänta tills ev husköp är avklarat, så kanske det är lättare att bestämma. Men jag skulle också blivit galen om man bestämt något gemensamt och maken sedan ändrar sig...

I vårt husbyggande är den värsta delen när maken säger att jag får bestämma helt själv, så gör jag det, och sedan kommer han och säger att han inte gillar det jag valt. Och det gillar inte jag, för då kunde han väl engagerat sig från början.

Tinga: Tjohooo och HURRA för 1,5 smörgås!

BS: HURRA för att slippa neo!

Telis: Låter jobbigt att amningen inte fungerar. Ens med tillskott av ersättning och liknande... Du har säkert fått alla tips som finns (men ´just in case...´), till tjejen som låg i samma sal som mig på BB (och som hade samma problem) sa de att man skulle göra det litet obekvämt för dem så de inte somnade. Gärna byta blöja precis innan matning (då vaknar de till) och sedan inte ta på kläder, utan låta dem ha det litet kallt. Det blir ju ändå inte ruskigt kallt eftersom bebisen ligger hud mot hud med framsidan...

Amingsnapp har jag hela tiden

• Ore

Sådär, har nu hämtat lillkillen och kan fortsätta...

AM: Hoppas Livias blåsor blivit bättre. Tack för såsresept!

Muggles: Härligt att vara på plats i nya huset, även om Moa tycker det är ovant...

EA: Glömde... Kul att ni gillade huset, hoppas att det inte blir någon direkt budgivning!

Hattis, trist med minus, men det är snart dags för BIM igen alltså...

• Ore

PB: Låter som en jobbig situation i klassen, det blir nog skönt för alla med en förbättring, låter det som... Men tråkigt för din son att han får det jobbiga med att vara den som reagerar på det felaktiga. Vad klockrent han formulerar det!!! (Och vad BRA att han redan vid den åldern lärt sig att sätta ord på sina känslor, finns måååånga som har svårt för det!)

Muffinstönt: Låter som det var jobbigt med tvättstugan... Har bott i ett hus där de hade kortsystemet. Dock hade vi inget torkrum och liknande, så man bokade en av fyra tvättstugor, och den öppnades vid displayen... Där funkade det super, det var annars problem med tider som inte hölls och folk tog andras tider och språkförbistringar ledde till mycket irritation. (Hur förklarar man för en som inte verkar kunna svenska att man själv hade bokat den tvättstugan som hon har tagit, när hon inte verkar inse problemet - det finns ju massa lediga tider andra dager, t.ex. nästa vecka, fick jag till slut tolkat av ett av hennes barn...)

• Ore

EA: Jobbig hantering av remisser... Hoppas att ni får komma igång snart, kanske går att stressa den utomstående gyn-läkaren litet...?

Liten: Har ingen aning om vagnen är bra, men den verkar ju gå att kombinera på väldigt många sätt i alla fall Babyjogger var ju tidigare enda vagnen som det gick att springa med, och då vet jag många som varit nöjda med märket kvalitetsmässigt...

Vänner: Aj, stackars Prinsen... Och jobbigt att det inte gick att få tag på er direkt, skadar ju inte att maken får veta att han borde ha bättre koll på sina telefoner... Skönt att det gick så lätt och smidigt att få korsett!

MSW: Hoppas att värdena är bra! Märkligt att du inte fick byta område...?

Snaily: LYCKA till med ÄP!!!

AM: Skönt att Livia verkar vara på bättringsvägen.

Lappis: Håller nog med AM om att en jobbkavaj kan kännas litet väl mycket business för en fest, en sjal låter mer festligt...

I övrigt blir jag sugen på att tillverka riktigt blingiga örhängen när ni pratar om sådana Kanske ska rota fram mina swarovski-pärlor...

Ego: Har varit på återbesök hos gyn på sjukhuset idag, allt såg bra ut (jippi). Och jag får träna, så länge det inte är något "studsigt", dvs inga hopp och tyvärr ingen löpning, det tyckte de att jag skulle vänta 6-7 veckor med så att bäckenbotten hann bli starkare först... Men cykla, simma, åka skidor, gå på pass utan hopp m.m. var helt ok!

• Ore

Telis: Ja du, litet fukt får den att sitta bättre. Men för mycket så halkar den bara omkring, så då behöver man torka av den litet försiktigt. I början ville lillkillen väldigt gärna ha händerna med när han åt, så då fick jag hålla i hans hand, och då var det lätt att sticka ut pekfingret och hålla fast amningsnappen med...

Vilken amningsnapp har du? Jag har den lilla varianten från Medela. Har sett andra varianter också, men de verkar vara så breda runt "basen" av bröstvårtan, och svåra att få grepp på...?

Lillkillen här fattade att det var värt att suga bättre, om det var litet mjölk i den annars "tomma" delen av amningsnappen. Så om det inte började rinna mjölk av sig själv så försökte jag få ut litet, så att han kom ihåg att det skulle komma mat där

• Ore

Vickan: När du håller lilla trollet så kommer det vara värt det, även om det känns skrämmande nu...

Telis: Viftande armar löste jag med att den undre armen fick ligga under den arm jag höll honom med, och med min fria hand så höll jag honom i den andra handen... Kolla om det hjälper något att lösa de viftande armarna, för det vet jag att lillkillen distraherades av iaf.

Vakuum i den blir ju lättast av att de suger, så det är ju litet moment 22... Jag vet att jag försökte få vakuum när jag satte dit den, men det var svååårt...

Hmm, ditt huvud blir väl snart fyrkantigt av alla råd... Det är inte lätt!

• Ore

Tummarna hålls stenhårt för Snaily och hennes ägg

Lappis: Du ska INTE känna dig "ytlig" eller off topic..! En stor fördel med denna tråden är att man kan diskutera precis allt möjligt, även om alla inte har input på allt. Jag älskar också att höra om era resor, och ser jättemycket fram emot att vara med på ett litet, litet hörn i er adoptionsprocess

Telis: Funderar på det du skrev om att det gör ont vid varje omtag. För mig gjorde det mycket mer ont när lillkillen fick fel grepp, och inte öppnade munnen tillräckligt. Då hjälpte det att trycka litet på hans haka så att han gapade mer. Det är ju svårt att med amningsnappen på se om de har fått ett bra grepp, det ska ju inte bara vara bröstvårtan de har i munnen...

• Ore

Grattis till födelsedagsbarn!

EA: Mycket husgrubblerier... Hoppas ni får rätsida på vad ni vill mest, och att budgivningarna sedan går er väg

• Ore

Neeeej, vad tråkigt Snaily. Ett helt fotbollslag plus reserver i ägg, och ändå inget som blev befruktat... F*n vad surt! KRAM till er!!!

• Ore

EA: Håller tummarna för att ni får huset för skambudet

Telis: Hoppas televinken blir litet piggare och orkar äta mer, att han inte går ner mer är ju ett första steg! Angående namn så tog det oss 3,5 vecka att bestämma oss. Då hade vi listat alla namn vi gillade, och sedan funderat, strukit ett efter ett och så vidare...

Så länge man väljer ett namn man gillar, så tror jag att barnet växer in i namnet.

Mugglan: Tjoho för glad gubbe
    ´
    Lappis: Sjalen låter som ett fynd

Foppatofflor: Är helt med er, tycker de är fula!

PB: Vad märkligt att sköterskan tog sambons parti så, utan att ha någon koll... Jag skulle också fått ett bryt då!

Var litet sur på maken igår, tyckte att han bara klagade på allt som jag gjort OCH allt som jag inte hunnit göra... En hel del hormoner inblandade...

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter