• viktualia

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Izzie - det där med fyra årstider i ett hus stämmer väldigt bra!!! Så är det här också! Nu är vi inne på vår andra vinter och det känns mer hemtamt!

... så Mugglan.. man får leva med att huset känns till låns ett tag innan man liksom erövrat alla vinklar och vrår... mysko känsla är det...

Ego - har just dammsugit hela huset och det kanske inte riktigt är vad min rygg gillar just nu. Alltså sitter jag väldigt still och hoppas att det går över snart..

• viktualia

Muffins - även om vi är ett gäng som bloggar här i tråden, så använder alla bloggportaler av olika slag. Ingen har tagit steget till webhotell vad jag vet.... släng ut frågan mer allmänt på BT så får du säkert bättre hjälp!

• viktualia

Telis - hm.. kanske borde testa det också... fast just nu mår jag mest illa.. och funderar över om jag borde försöka förnya receptet på lergigan comp för att palla återstoden av tiden... att jag mådde illa igår när vi åkte bil var liksom ok, åksjukan är svår att rymma ifrån.. men nu.. när jag sitter framför datorn.. gaaa det är så störande...

PB - även om du vill kunna bli föräldrarledig lite snabbt och smidigt efter en IVF, så behöver du ju ha nån skojig underhållning fram tills dess. Jag håller med tidigare talare om att plugg kan man ta ledigt ifrån!

• viktualia

Och när jag läser om era sysselsättningsvåndor så inser jag att det är dags att inse att jag ska vara SJUKT tacksam över att ha kommit på vad jag vill bli, pluggat till det och sedan fått jobb inom exakt det. Det är en förmån, inget att ta för givet...

Lika lite som det här med barnkarusellen är nåt att ta för givet... grubblar Vickan... som just nu skulle kunna bo på dass pga krånglig mage...

Har kommit på att det är dags att plugga lite förlossning.... enligt planen ska vi gå profylaxkurs till helgen, men senaste budet var att det var för få anmälda. Få se hur det slutar. Läser i alla fall "Att föda" av Gudrun Abascal och har förklarat för maken att även han behöver plugga ikapp.

• viktualia

Snaily - jag hör också till flyttnissarna... är inne på min åttonde kommun på 13 år... fast knasigt nog har jag bott sex år i just denna - dvs längre än i någon tidigare med undantag för "hemma". Ännu konstigare är att jag inte rotat mig på den här orten.. alls... har ju pendlat härifrån hela tiden och känslan för hålan är lika med noll. Det är som att bo i en sovstad där jag då och då gör några ärenden också.. Märkligt men så är det. Med Trollet antar jag att möjligheterna till förändring på den punkten är klart större. Samtidigt "vill" jag ju inte rota mig här, eftersom jag inte valt orten och inte vill bo här i framtiden. Himla snurrigt!

Och även om det troligen är joxigare att flytta med barn, så dröjer det ju innan Trollet är i samma ålder som PBs son... så vi har ju en stund på oss......

Så Snaily - det låter ju som att du jobbar väldigt mycket där du är nu. Kanske skulle jobbet i staden hemlig vara skonsammare i form av arbetstid? Och som sagt enklare för maken att få jobb? Och kanske att få till en barnvänlig familjetillvaro?

.... grubblar Vickan som gärna vill flytta.. men knöligt nog helst ta med sig huset..

• viktualia

Snaily - men den lönesänkningen kanske motsvarar minskningen av tokig arbetstid?!?! Världen är ju så konstigt konstruerad att ju mer man tjänar, desto mindre tid har man att spendera pengarna.... i alla fall upplever jag att det är så....

Telis - kära NÅN!! Televinken kommer ju snart! Hur spännande som helst!

Och Snaily igen - jag håller med Telis. Vifta inte med barnfrågan förrän det finns nåt att vifta med! Det är ju en viss leveranstid även när du fått ditt plus!

• viktualia

Snaily - de som anställer en gift tjej på 30 plus MÅSTE ju fatta att familjebildning KAN finnas på dagordningen även om du inte säger något och de inte frågar. Jag gissar mer på att de kommer fråga om du tycker att det är ok att flytta och sånt. Själv fick jag svara på hur villig jag var till pendling.. hade hållt på i 4 år då och har inte gett mig än...

Och själva poängen med om du får jobb i nån ort där din make får större möjligheter är ju att han kan bidra till försörjningen!! jööööö!!

*ler glatt och vill också dricka öl....*

• viktualia

Snorkis - även om man SER könet på RUL så fick i alla fall vi inte veta något när vi inte frågade... (eftersom maken inte ville veta). Så här lagom nära målgång så har jag fortfarande inte den minsta känsla av vilken sort Trollet kommer att vara...

• viktualia

Snorkis - varsågod! (ang länken) Själv har jag just gett upp hoppet om diverse byxor, min mage är för enorm. Har ett par jeans från Ellos som sitter bekvämt, men de är lite för långa och jag orkar inte inte lägga upp dem. Ett annat par jeans från Ellos är de enda jag kan gå ut i, de sitter helt ok men går inte uppöver magen. Jag är så HIMLA van vid höga byxor så jag tycker fortfarande att det är konstigt med byxor som går under magen. Alltså slängde jag iväg en beställning på ett par svarta Cecilija S-byxor häromdagen eftersom jag vill ha ett alternativ till jobbyxor.

Måste alltså säga att jag gått igenom ett antal storleksfaser under graviditeten. De mammabrallor som jag köpte/fick i början kan jag inte ha nu...

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter