• Lapinette

Tips & tricks

Ja, här fortsätter vi att skriva och komma med tips till olika resmål, oavsett om det gäller en helg i en liten by utanför Sundsvall eller till en exotisk plats i Asien.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.ht...
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html
    Go to gate www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.html
    Resa mera www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3569953.html

• Svar på tråden Tips & tricks
  • Ab fab

Ah en Mongolietdrömmare till. Jag vill så gärna dit. Fast just nu är jag strandad i London pga av vulkanmolnet.

Lapinette skrev 2010-04-14 16:42:00 följande:
    Hade några nya vänner över på middag för några veckor sedan som har rest och bott mycket utomlands och jag bad dem välja favoritresemål. Det blev Argentina och Mongoliet.
  • Lapinette

Ab fab - ja, läste om att flygplatserna i London var avstängda. Vet ni när de öppnas igen?

• Lapinette

Hmmmm.. Namibia eller Argentina nästa vår??!! Satt precis och läste igenom E11a's inlägg om deras Namibia resa.

• E11a

Här har man inte varit inne på länge så ser man att man är efterfrågad - trevligt!

Lapinette - du vet att jag röstar på Namibia där!

Skulle ha haft en trevlig middag med maken ikväll men han är fast i Zurich. Vet inte när jag får hem honom. Han är ombokad på ett flyg till lördag morgon men vi får se. Annars får det bli tåg men jag har hört att Eurostar är ganska fullt.

Vi har varit på en skidvecka i Lech Österike - vilka resturanger! Jag ska aldrig mer säga ett ont ord om centraleuropeisk alpmat. Inte ofta man har vita linneservetter på sina goretex byxor när man äter skidlunch. Afterski i byn var definitivt mer Champagne än öl.

Apropå Champagne pratar vi lite löst om en låghelg i Champagne om en två tre veckor. Var bor man lämpligen i 3 nätter? Reims? Vill man ha hyrbil (vi kanske åker tåg dit) eller promererar man bara omkring i Reims?

Dear Iceland, we said: ´send Cash´, not: 'Ash'.

• Ab fab

Min röst faller ju alltid på Argentina. Gillar verkligen landet och skulle mer än gärna åka tillbaka.

Just nu har jag fördrivit en kväll i London... en till om man säger så. Det blev Notting Hillpromenad med lite span på the Travel bookstore (där Hugh Grant jobbar i filmen) Kul att vara någon annanstans än i the City.

I morgon chansar vi på tåg till Dover, färja till Calais och hyrbil hem.

• Lapinette

E11a - måste återkomma gällande Champagne men vi bodde i det minder Epernay när vi var där och var jättenöjda. Vi hade bil så vi kunde åka runt till de olika Champagneleverantörerna ... det går inte att gå mellan dem.

Lech låter trevligt och är inte alls långt ifrån där vi brukar åka. Kan även rekommendera Klosters ... vi spenderade vår sista skiddag där och det var otroligt härliga backar och nästan inget folk. Det enda som talar emot är priserna ... betydligt billigare i Österrike.

Trist att maken blev fast i Zurich. Här blev det lillördag (eftersom vi ska bort på lördag) med chevre chaud och sedan röding med romsås och till det en Sancerre.

• Lapinette

Ab fab - det verkar inte gå någon nöd på dig! Så det blir hyrbil istället?! Oj, det blir ju lite längre resa än beräknat men jag hoppas du har ttevligt sällskap, so why not?

E11a - här bodde vi i Epernay och var mycket nöjda (blev uppgraderade så vi fick ett enormt rum) .. www.villa-eugene.com/accueil_uk.htm. Sedan måste jag slå ett slag för ett besök hos otrolig trevliga Diebolt Vallois. Talar du om att du är från Sverige blir ni nog extra välkomna (det blev vi) www.diebolt-vallois.com. Att de sedan har underbar champagne gör ju inget. Vi hade provat den på F12 och även nere i Epernay på en restaurang. Däremot hittar ni inga flaskor till försäljning i butikerna däromkring. De säljer bara till "bättre" restauranger.

• Lapinette

Så en röst för Namibia och en för Argentina ... och så blev jag sugen på Japan då Tinga ska åka dit med sitt jobb (blev inte lite avis).

E11a - ett annat tips - köp Richard Juhlins Champagnebok!!!! Vi köpte den i Reims, på engelska i storpocketformat. Där finns det både hotelltips, restaurangtips och självfallet MASSOR med champagnetips. Träffade honom förreste in person förra fredagen på hans champagnebar och provade då 5 olika champagner.

• Lapinette

Och jag igen ... de bästa restauranger (om ni vill ha Michelinstjärnor) ligger i Reims medan Epernay är mer i mitten av Champagne för att besöka producenterna.

Svar på tråden Tips & tricks