Hej i tråden!
Ni skriver alltid så mycket så när jag väl läst igenom har jag redan ont i ryggen. Är hemma idag pga förkylning. Så jag ska strax återvända till sängen. Först bara några kommentarer.
Creme brulee-recept efterfrågades (av EA?). Vi gör oftast detta:
svenska.yle.fi/matochfritid/matartikel.php
Men med sådana formar som oftast finns i handeln idag (lite mindre i diameter men högre) så behöver man låta dem stå inne lite till mot vad som anges här. Man får prova sig fram med sin ugn. Det får INTE koka (ta ut direkt i så fall), men jag brukar få ha dem inne i 50-55 min. Då ör de inte så rinniga när man tar i dem. Sen lyckades vi aldrig få till sockertäcket ovanpå mha ugnen, utan köpte en brännare på Biltema (lika bra som den på t.ex. Cervera, men billigare) och det funkar kanon att bränna sockret med den.
Telis, Japp, det var jag som tipsade Koko förut om den där pysventilen. Min granne hade stor hjälp av den en period, men om det inte är att få ut gaserna som är problemet, så hjälper den nog föga. Sen måste jag säga att jag upplevde det som ett kaos i början att få barn, men att det verkligen la sig med tiden (efter 2-3 mån). Det gör ju inte det för alla, men för många. Sen hur det gick till vet man inte... Men barnet växer. Så försök tänka att det inte är för evigt, det är "bara" en fas!
Tinga, Jag vet ett par som genomgick flera ivf:r efter år av egna försök. De blev till slut gravida med tvillingar som förlöstes i v 26 (alltså 25+xx). Pojken försökte de aldrig rädda, men flickan ?räddades?. Föräldrarna upplevde det som att de efter att ha längtat efter något så hett hamnade rakt in i ett helvete. Och det diskuterades mycket hur mycket kraft man egentligen borde lägga på att rädda liv så tidigt. Med det vill jag bara säga att jag inte tror att du är ensam om dina tankar kring Piff och Puff! Och det känns som att det är ett helvete man måste ha upplevt för att fullt ut förstå, även om man försöker göra det... Kram!!
Cicci, Oj, visste inte heller att Skorpan inte ville äta. När Prinsen matvägrade var det för att han var sjuk på nåt sätt. Flera gånger tvingade jag in skedar i hans mun, som han sen spydde upp och först då fattade jag varför han inte gapade självmant. Och en period, precis dagarna innan Mugglan och jag åkte till Stockholm, han måste varit 9 mån då, matvägrade han för sakens skull (typiskt för den åldern tror jag). Då fick han ingen mat, men åt efter ett par dagar igen. Och Skorpan är väl drygt 8 mån nu. Å andra sidan spyr hon och då är det ju inte pga matvägran hon inte äter. Hmmm... Känns mer som att hon kanske har uvi eller något då. Hur länge har det pågått? Hoppas ni hittar en lösning så att ni får en härlig semester i Dubai!!
Vickan, stort lycka till!!
Mugglan, Åh, nu ville jag ju ÄNNU mer komma och fira din födelsedag!! Så fort jag får till rutiner och så (säg, efter 2-3 mån om barnet är friskt och allt går bra) så ämnar jag åka till Götet och parkera mig där i närmare en vecka. Det ser jag fram emot!
Oj, vad klockan går! Kram alla!