• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • Telis

Cicci, oj stackars Skorpan, hoppas att det ser värre ut än vad det känns för henne!

Parnassia, jag är så skrockfull så jag vågade inte göra det förrän det bara var ett par veckor kvar.

• MuffinsTönt
    Parnassia skrev 2010-02-10 12:57:03 följande:
    Grannen, 97 år gammal, har avlidit och jag har precis skänkt pengar via nätet till det ändamål släktingarna valt, istf blommor. Jag måste bara säga vad enkelt det är att göra via nätet! Har numera erfarenhet både av Erikshjälpen och Läkare utan gränser. Kan rekommenderas.
    Beklagar, Parnassia. Kände ni varandra väl, du och grannen? Va bra av familjen/släkten att skänka pengarna. Jag tycker såndana alternativ bör finnas allt mer. Man borde kunna visa sin omtanke utvöver blommor. Slöseri med pengar när man kan göra ngt vettigare, tycker jag.

Vi skänkte bort alla våra pengar som vi fick vid mormors begravning i somras. I vår kultur ger vi pengar istället för blommor eller dyl.
  • BrudSommar2006

Oj vad ni har hunnit skriva, får läsa ikapp sedan.

Är det fler än jag som fått mejlet med nyhetsbrevet från Growinpeople? I alla fall så är rubriken "Barn är inga hundar som ska lära sig lyda" och det lät ju intressant, bara det att ingenstans i artiklarna i mejlet hittar jag någon referens till detta.

Nu har jag köpt rosa blommor till Iris namnsdag, skalat potatisen till middagen, fått Iris i säng eftersom hon vägrar sova på dagis och alltid somnar i saccosäcken i vardagsrummet när jag hämtat vid fyra, och gjort en marängkaka på den överblivna äppelkompotten, pust.

Telis, jag tänkte aldrig på att börja med dropparna efter fyra veckor, då kunde jag ju börjat i söndags, men förhoppningsvis går det bra att börja idag med!

• Telis

Vad var det mer nu då....

Jo, håller tummarna för jobbet, Oupsie!! Det är verkligen jobbigt att skriva ansökningar.

Snaily, guuud vad det låter härligt att åka skidor till en bra restaurang! Ditt lilla lyllos! Har du förresten hört något mer om det där jobbet?

• Telis

BS, det gör det säkert! Har Astrid vuxit den där extra centimetern nu så att ni kan börja med bärselen?

Televinken är nu 55 cm lång och väger 4160 gr så nu ligger han precis på sin kurva igen. Skönt!

• muggles
    Tinga skrev 2010-02-10 08:48:33 följande:
    Frukosten idag gick inget vidare, varken fil, flingor, näringslösning i mugg eller näringslösning på flaska var intressant för Puff. Nu är förstås en gång alldeles för lite för att ge upp det här frukostalternativet, men om det är någon som har något bra förslag på frukost får ni gärna komma fram med det, så kan vi testa det också så småningom. Gröt går som sagt inget vidare.Piff ville varken dricka ur mugg eller flaska imorse, så det blev sond som vanligt.
    Moa äter generellt dåligt vid frukost men det beror på hur mkt hon ätit kvällen innan, hon brukar kompensera med att äta bra lunch istället så vi är inte oroliga. Men när hon äter frukost hemma så äter hon fil med müsli el havrefras el cornflakes, ngn liten smörgåsbit (oftast pillar hon bara i sig smöret på macken el osten).
    Du kan prova att lägga havrefrasen bredvid filtallriken (vilken fil kör du? Jordgubbsfil el likn kan vara bra, det är lite sötare). Han kan då själv pilla i sig havrefrasen en och en el lägga dem i filskålen om han vill. Du kan också pröva att göra en mjuk smörgås med ost el leverpastej på (el bara smör) och skära den i lagoma munsbitar som han själv får pilla i sig. Pröva dig fram till vad han gillar för pålägg: leverpastej, hårdost, mjukost, messmör, ... Man kan ju komplettera med mindre fruktbitar; apelsin, kiwi, banan.
  • BrudSommar2006

Telis, jag vet inte hur stor Astrid är nu för vi har inte varit iväg och kollat, borde kanske ta tag i det nästa vecka. Fast jag kan inte tänka mig annat än att hon vuxit ikapp så maken har börjat använda selen. Jag ska prova den också nu när Iris har börjat vara hemma på eftermiddagarna, första dagen idag.

Jag upptäckte förresten att flera omlottbodysar i 56 jag fått från Lindex inte är större än de vi redan har i 50 från Babyland så nu gäller det att använda dem innan de blir för små. Jag vet inte om de var små redan från början eller om de har krympt i tvätten för jag kollade ju inte innan jag tvättade dem, tvättar allt innan jag sätter på henne det.

• muggles
    BrudSommar2006 skrev 2010-02-10 09:43:15 följande:
    Jaha, en stor dag idag, vitamin-droppar till Astrid som fyller en månad och Iris namnsdag. Fast "firar" gör vi med mina föräldrar som kommer hit på fredag istället.Vickan, usch vad trist (och olämpligt!) med förkylning just nu, stackare.Några mattips har jag inte för Iris är otroligt kräsen och alla barn är ju dessutom olika men Iris äter bara mat i bitar, inget ihopmosat och ingen sås. Av den anledningen går fil, gröt, köttfärssås, grytor osv bort helt. Korv går bäst men man måste skala den, även korv utan skal har ju en hårdare yta som hon tycker är skal. Frukost är smörgås. Lustigt nog vill hon ibland ha yoghurt (om det är en apa på förpackningen) och potatismos går bra, i alla fall lite.
    Moa gillar inte heller sås på sin mat. Hon gillar tex att äta makaroner bara "pure", utan ngt på Hur äckligt är inte det?! Men häller man sås på ris/pasta så äter hon sämre. Korv vägrar hon helt och hållet vilket ju är skumt för alla påstår ju att barn älskar korv. Jaja...
  • BrudSommar2006

Cicci, oj, stackars lilltjejen! Vilken otur, och just nu också. Alvedon på läppen också kanske?

Iris bråkade så med maken imorse om att hon absolut inte skulle sätta på sig en blöja att hon fick gå till dagis med ena knogen blodig, har ingen aning om hur det gick till!

• BrudSommar2006

Muggles, det var märkligt att hon inte äter korv! Förut skulle Iris ha ketchup till makaronerna men nu tycker hon inte om ketchup längre helt plötsligt.

Apropå att skänka pengar så var det en artikel i typ DN för någon vecka sedan om vilka ställen som störst del av pengarna gick till avsett ändamål och vilka som tog mycket i administration och då var det ett ställe där jag tror inget togs ut i avgift, kan det ha varit Erikshjälpen?

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge