• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • passionsblomman

Lappis, Åh vad GOTT! Vi har också ätit pressad potatis så här nu efter kuren. Men jag stekte biffar till. (jag orkar aldrig göra små köttbullar, det tar ju hundra år, jag gör biffar istället)

Vickan, ja jag håller med din pappa om att den funkar överallt. Vår förra tomt var en verklig norr-tomt och vi hade flera kaprifoler som trivdes i högsta välmåga. Men på tex Västkusten klättrar den ju vilt i strandbuskagen i värsta solen så det fukar ju uppenbarligen också.
    Och det ÄR ljuvligt att de blommar om!

Vår Kaprifol här på ladgaveln har klängt sig fast på väggen helt utan spaljé och vi måste ta bort den inser jag, för den har knökat sig in under takpannor och allt.

Vad gött att maken börjar vara beredd nu så här lagom innan det bär iväg! Man får vara nöjd så tror jag nästan. Hihi!

• nennesjuttioåtta

Lappis
    ååh det låter jättegott!

Jag har en italiensk paj i ugnen, så det blir sent ätit här med.

PB/Vickan
    Funkar vildkaprifol i växtzon IV också? Jag skulle vilja ha en jasmin också, eller om det är doftschersmin (??) jag menar. hur vet man skilnaden? Grannen har en jättestor som luktar ljuvligt men det kommer bara i små puffar bort till oss. Och den verkar ju trivas och ger lite skyddad insyn också. Eller också ska vi fortsätta fylla den sträckan med nypon istället. Vet int.

• passionsblomman

Nenne:

sv.wikipedia.org/wiki/Schersminsl%C3%A4ktet

Det vi har i Sverige är nästan alltid Scersminn. Smultronschersmin är en av flera olika sorter.

Jasmin är lätt att blanda ihop den med av förklarliga skäl, men den är vanligare som krukväxt hos oss. Vippjasmin är ett exempel

sv.wikipedia.org/wiki/Jasminer

Här stod rätt mycket samamnfattat av många andra länkars kaprifolfakta:

www.odla.nu/arkiv/mv_juli01.shtml

Där kan du se att du ska välja sk "äkta kaprifol" för att få härdighet i zon IV. Denvilda trivs längs våra sydkuster och delvis i södra inlandet.

• Lapinette

Fick en kaprifol av mamma för snart två år sedan men den ser jäkligt ynklig ut på vår balkong. Första sommaren råkade den få några hemska smådjur på sig ... som jag fick bort men oj, den har inte tagit sig alls. Älskar vår gamla kaprifol på landet som doftar gott om kvällen.

Och visst här blev det Sancerre. Tyvärr är den så himla god och lättdrucken så min plan att ta halva flaskan ikväll och halva imorgon alt. på lördag stöp.

• BrudSommar2006

Nenne, vilken BM blev det nu då? Det är ingen fara för barnet alltså med det höga värdet utan bara att det ska fortsätta att kollas?

• Lapinette

nenne - du får gärna berätta vilka ingredienser som ingick i den italienska pajen. Behöver få lite nya infallsvinklar.

Har nu avverkat fyra episoder (sen i söndags) av the Wire som Sweet så varmt rekommenderar på sin blogg.

• sweetstreet

Lappis!
    Så vad tycker du so far???
    Har ni börjat komma in i den eller känns det fortfarande trögt?
    jag minns att vi fick ge det ett antal avsnitt innan man verkligen blev fast. Vi var nära att ge upp flera ggr.
    Men såhär i efterhand (efter 5 säsonger...!) är jag såååå GLAD att jag inte gav upp!
    Jag tycker fortfarande att det är bland det absolut bästa jag någonsin sett i TV-väg! Så komplext! Så mångbottnat. Så bra skådespeleri. Och ja, vad mer kan jag säga. Haha har ju redan låtit som en frälst sektmedlem på min egen blogg när jag skrev om serien, hahahahaaa!

• sweetstreet

Vi såg förresten en film ikväll som var jäkligt bra.
    "Distrikt 9"
    En mycket annorlunda science fiction film av Peter Jackson.
    jag kan itne berätta ngt för det skulle förstöra den, men det var helt klart en film jag gillade. DOck en varning för äckelmagade!!!!!!
    Peter Jackson var ju känd splatter och skräckfilmsregissör innan han tog sig an Sagan om Ringen trilogin och det märks även i denna film. En del rätt äckliga scener.
    MEN jag gillar verkligen hela storyn mycket. Den är så annorlunda. Och den visar på ngt sätt på problem som vi redan har även om det i filmen bygger på aliens. Men som sagt, den väcker tankar kring hur vi människor redan ser på varandra och "andra".
    Och jag gillar att den utspelar sig i Afrika och itne alls i USA eller så vilket de flesta Science Fiction alltid gör. Typ NYC eller Chicago eller San Fransisco eller ngn annan stor amerikansk stad.
    Men som sagt, det ÄR science fiction och vissa saker ÄR äckliga. så är man känslig ska man nog itne se den.
    men jag gillar ju även en del splatterfilmer haha så jag tycket inte det var alltför farligt!

• sweetstreet

Imorgonkväll ska maken och jag ha barnfri kväll!
    Äntligen kanske man skulle kunna säga. Det är min födelsedagsmiddag som nu blir av. Typ 2 veckor för sent. Men först blev maken sjuk. Sedan Lillskruttan. Så vi har skjutit upp den hela tiden. men nu hoppas vi att inget händer under morgondagen så vi får komma ut och äta gott.
    Ska prova en ny restaurang här och se hur den är. Ska bli kul!

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge