• JBB

Vi gifter oss om några månader och pengarna räcker inte till...

Det är mindre än 3 månader kvar tills vi ska gifta oss och pengarna räcker i dagsläget inte till. Jag tar därför tacksamt emot idér och förslag på vad vi kan göra för att få in mer pengar till bröllopet.

• Svar på tråden Vi gifter oss om några månader och pengarna räcker inte till...
  • HannaLuz

Har du mer än en näbb? Har du löst klänningsproblemet?
    För annars kan jag nog hjälpa dig.
    Vad har näbben för storlek?
    Hur vill du att hennes klänning ska se ut?

• JBB

Våra två flickor är våra näbbar så det är i ca 86/92 samt 98/104. Vi har löst problemet med vem som kommer betala för klänningarna (det kommer min mamma att göra) men vi har inte löst problemet med att hitta klänningar. Jag har inga direkta planer på hur klänningarna ska se ut, gärna i färgerna vitt, silver/grå eller blått.

• JBB

Jag vill berätta att jag tack vare er alla har fått ny glöd till att planera bröllopet. Många knutar har löst sig under tiden tack vare er. Jag är väldigt tacksam över all eran hjälp. Mina försäljningar på tradera, blocket och bröllopstorget börjar sakta men säkert att bli fler och fler. Jag har kammat hem ca 350kr på försäljningar, det kanske inte låter mycket men det är väldigt stort för mig. Så tack allihopa för det ni gjort och hjälpt till med.

• HannaLuz

Jag syr både mina tärnors klänningar och min dotters näbbklänning. Syr väldigt bra och har sytt sedan barnsben! Jag kan sy dina näbbklänningar, du kan beställa dem som du vill, med de färger du vill ha. Det räcker med att du betalar för tyget, jag bidrar med min egen tid. Det kostar då 100-200kr/klänning beroende på typ av tyg. Skicka ett mejl till mig, bpkids@hotmail.com så kan jag skicka lite exempel på olika typer av klänningar.

• marrieme

Får man fråga om du kan tänka dig sy underkjolar till näbbar?

HannaLuz skrev 2010-03-29 10:54:11 följande:
    Jag syr både mina tärnors klänningar och min dotters näbbklänning. Syr väldigt bra och har sytt sedan barnsben! Jag kan sy dina näbbklänningar, du kan beställa dem som du vill, med de färger du vill ha. Det räcker med att du betalar för tyget, jag bidrar med min egen tid. Det kostar då 100-200kr/klänning beroende på typ av tyg. Skicka ett mejl till mig, bpkids@hotmail.com så kan jag skicka lite exempel på olika typer av klänningar.
  • HannaLuz
    marrieme skrev 2010-03-29 14:01:03 följande:
    Får man fråga om du kan tänka dig sy underkjolar till näbbar?
    Vad är det för storlekar?
    Har du klänningarna redan? Jag har aldrig sytt en underkjol utan klänningen så jag är lite osäker på om det blir riktigt bra när jag inte har klänningen framför mig. Det får ju inte bli för lite eller för mycket vidd, och inte heller för lång. Men kan du mäta lite på klänningen ska det nog kunna gå =)
    i vilken färg?
  • JBB
    HannaLuz skrev 2010-03-29 10:54:11 följande:
    Massor med text
    Verkligen jätte snällt av dig av hjälpa mig. Du har mail
  • Charite

Kom visst in i den här tråden på nåt sätt...

Laga mat själva, vänner och släkt kanske kan samordna något buffé liknande.

Tärnklänningar finns toppenfina på hm, ellos och nelly.. mycketbilligare än bröllopsbutiker.

Kör mousserande vin... billigt

Vi köpte en skräddarsydd kostym till min man på suitopia, lång väntetid men toppenresultat (visserligen får man ta måtten själv men en skräddarsydd kostym för 1800 är billigt)

Gör all dekoration själva, dukning, bordsplaceringshållare, plocka blommor till dukning, bordshäften och skramla ljusstakar från kompisar och familj.

Baka bröllopstårta själv... gör egna rosor och sätt på av färgad marsipan.

Slutligen... gör brudbuketten själv.. plocka blommor ute/eller köp snittblommor, googla på hur man sätter ihop den och fixa ett snyggt sidenband och snurra runt.

Lite tips i alla fall. Lycka till

• cinemac19

JBB.

What date are you getting married?
    If you do not have a fotograf, then I will sponsor you both for a full day at no cost!
    info@cinemac.se

MVH
    David

• Annapanna larsson

Hej!

Jag har inte riktigt föjt med så jag kanske kommer med ett förslag som redan är ratat eller så har ni andra planer. Hur som helst, när jag var tonåring hjälpte jag till på ett bröllop. De valde att ha knytkalas. Alla gäster bidrog med något att äta dricka istället för presenter. Misstänker nu i efterhand att brudparet hade bestämt vad var och en skulle ha med sig. Som sagt, jag och en kompis hjälpte till vid buffén och kollade så att det fanns mat, allt såg fint ut etc.

• molnis

Har ej läst hela tråden men mång av äns vänner har ju säkert en kostym som skulle passa. Min blivande lånar ut sin till min systerson för att ha på vårat bröllop och min kille har tidigare lånat skor av nån kompis.

Mitt tips (om inen sagt det) för att snabbt kolla bland vänner är FB om du använder det. Man når alla snabbt och det blir inte jobbigt att fråga och du behöver ju inte gå in på detalj utan mer göra en allmän fråga om någon har xx att låna ut.

• JBB

Tusen tack för alla tips! En liten sammanfattning över våran lista.

Maten kommer mina föräldrar att betala och drickat kommer mina svärföräldrar att betala.

Tärnklänning är redan inhandlat av tärnan.

Näbbklänningar kommer HannaLuz att hjälpa till med. jag ser verkligen framemot att samarbeta tillsammans med henne för att få vackra klänningar till våra små flickor.

Kostym kommer vi köpa på Dressman den 25:te

Skor till brudgummen kommer också att köpas in den 25:te alternativt tidigare beroende på försäljning via blocket etc.

Ringar även här kommer vi få vänta tills den 25:te, ringarna kommer gå på max 700kr för båda två.

Sminkning inför den stora dagen kommer kosta 350kr om jag gör det professionellt. Jag ska försöka få ihop pengarna till sminkningen iomed att jag kommer stressa enormt mycket på bröllopsdagen och därför inte vågar lita på mig själv just då.

Håret min pappa har sagt att han kommer stå för kostnaderna när det kommer till håruppsättning.

Smycken jag kommer låna ett av halsbanden och ett av armbanden min mamma har.

Blommor jag funderar på att ev fixa till mina egna blommor med hjälp av syren och något band. Alternativ att vi köper två vanliga blombuketter från floristen i samhället, dessa skulle landa i dagsläget på ca 120kr-150kr per bukett.

• JBB
    cinemac19 skrev 2010-04-05 13:40:04 följande:
    JBB.What date are you getting married?If you do not have a fotograf, then I will sponsor you both for a full day at no cost!info@cinemac.seMVHDavid
    Thank you so much for your help but we already have an amateur photographer who will take pictures on our weddingday.
  • JBB
    cinemac19 skrev 2010-04-05 13:40:04 följande:
    JBB.What date are you getting married?If you do not have a fotograf, then I will sponsor you both for a full day at no cost!info@cinemac.seMVHDavid
    We are getting married June 5 - 2010.
Svar på tråden Vi gifter oss om några månader och pengarna räcker inte till...