• JBB

Vi gifter oss om några månader och pengarna räcker inte till...

Det är mindre än 3 månader kvar tills vi ska gifta oss och pengarna räcker i dagsläget inte till. Jag tar därför tacksamt emot idér och förslag på vad vi kan göra för att få in mer pengar till bröllopet.

• Svar på tråden Vi gifter oss om några månader och pengarna räcker inte till...
  • naturtanten

kolla second hand affärer och fråga runt i bekantskapskretsen,kanske ngn har passande kläder att låna ut.
    Angående ringarna så förstår jag att ni vill hitta billigare ringar, men kan även känna att det ska ändå vara en ring ni har resten av livet så kompromissa inte så de inte känns bra...
    Då kan man kanske hellre köpa busiga billiga silverringar för billig peng och sen köpa riktiga ringarna efteråt.
    lycka till med allt

• Kattpoet

JA eller bronsringar på forntidasmycken

• Aleta

Återigen, låna! Kostymer, näbbklänningar, allt du kan klomma på. Det är ju ända bara saker som ska användas en enda gång.

Här är den sida som en BT-brud har gjort där folk lånar prylar av varandra till sina bröllop. Där kan du efterlysa det du behöver och även kolla om det redan finns.
    www.delarmedmig.se/

• eldstad

Ni har inte missat några skatteavdrag tidigare år? Man kan ju ompröva sina deklarationer om man missat något i 5 år har jag för mig. Handläggningstiden är inte fasligt lång. Skulle tippa på 2-4 veckor.

Kolla igenom era bankutdrag och se över era vanor, kanske finns det något där som ni inte tänker på men som faktiskt är en onödig utgift eller en utgift som ni kan spara in på.

Kan din man samåka till jobbet eller ta cykel så sparar det ju in på bensinkostnader om inte annat. Sedan jobbade han natt om jag förstod rätt och då kanske det inte är lika lätt att samåka.

Kan din man få löneförhöjning, kanske var det länge sedan lönen förhandlades.

Mobilkostnader- tänk på att inte ringa/sms:a i onödan. Jag drog ner ca 100 kr/mån bara på onödiga samtal som att ringa och säga att jag var på väg hem från jobbet men min M2B visste ju när jag slutade och att nu borde jag vara på väg hem.

Sedan har ju jag redan valt att göra min egen makeup, mitt eget hår, min egen bukett samt att strunta i fotograf. Jag tog mig bara en funderare och kom fram till att jag egentligen inte tyckte det var så superviktigt med det bara jag får min man.

Lycka till!

• Kattpoet

Jag har en sms plan som kostar 99 kr i månaden och ger mig en drös fria sms, funkar kanon för mig.

• JBB

Oj vad mycket tips det har rullat in under tiden jag har pratat med kära mamma i telefon.

Angående kostymen så vet vi inte vad han har i storlek, han har faktiskt aldrig ägt en kostym innan. Han är ca 170cm och väldigt smal, så jag tror det lättaste är att be hjälp på ex dressman så att vi får en kostym som passar bra.

Skopunktens 3 par till priset av två har jag inte tänkt på innan, det ska vi absolut kika lite närmare på.

Näbbklänningar har min mamma tagit sig i uppdrag att leta upp och betala. Samma gör hon även med skor till barnen och strumpbyxor, så redan där kan vi dra av några hundralappar av den totala summan.

Vi har valt sedan innan stålringar för vi båda tycker dom är otroligt vackra. I början när vi började planera bröllop förälskade jag mig i en vitgulds ring med diamanter och safirer, men budgeten tillåter inte ringen just nu. Så vi kommer att välja stålringar som vigselringar. Och ev köpa ringen jag tycker om någon gång i framtiden som en "kärleksgåva".

Angående delarmedmig.se så kikar jag in där titt som tätt.

Det här med omprövning av sina deklarationer, var något nytt, det ska vi kolla lite närmare på.

Tyvärr finns det ingen möjlighet för min fästman att samåka med någon till jobbet, cykla vore en bra motion men 3,5mil enkel resa är lite för mycket tror jag. Annars var det ett bra förslag.

Dom har löneförhandlat för enbart några månader sedan så jag tror inte vi kan göra något mer på den fronten tyvärr.

Mobilkostnaderna försöker vi hålla nere redan nu, men visst tillkommer det onödiga samtal ibland, och det kan man ju försöka att undvika.

Vi har räknat med att betala max 500kr för brud och tärnbukett. Får vi inte ihop dom pengarna kommer vi att välja syren som förhoppningsvis hinner blomma ut just då.

• marrieme

V har jättedyrt brödkonto i vår familj.. tre barn..
    betydligt billigare att baka själv!

Bjud hem er till släkt och vänner på helgerna så går det av lite från matkontot =)

Man skulle även kunna ha knytkalas på bröllopet, kan faktiskt bli riktigt mysigt!

Finns det inte buss mannen kan åka till jobbet med?
    Ställa av bilen tills efter bröllopet kan man tjäna en del på..

Gör buketterna själv! Där tjänar du kosing!

• Cherrygirl

Ni kan inte önska er saker till bröllopet av gästerna som bröllopspresent.
    Jag får tex min klänning och de av min mormor och morfar
    samt att vi får fotograf av min pappa och hans sambo.

• JBB

Ja bröd kostar väldigt mycket, vi har fram tills nu köpt enbart köpbröd men vi får försöka börja baka mer eget bröd nu när vi ändå har tillbehör och bakmaskin.

Släkt och vänner bor en bit ifrån men ibland åker vi och äter hos svärföräldrarna.

Tyvärr har inte fästmannen möjlighet att åka buss, han jobbar kväll/natt och har svårt att ta sig till och från jobbet utan bil. Däremot sover han ibland hos sina föräldrar, så vi sparar på så sätt bensin.

• JBB
    Cherrygirl skrev 2010-03-23 22:33:45 följande:
    Ni kan inte önska er saker till bröllopet av gästerna som bröllopspresent.Jag får tex min klänning och de av min mormor och morfarsamt att vi får fotograf av min pappa och hans sambo.
    Vi har fått mat och dryck som bröllopsgåvor av våra föräldrar. Och brudklänningen köpte min killkompis till mig. Vi har inte önskat oss något särskilt av våra övriga bröllopsgäster iomed att de kommer resa långt till vårat bröllop och vi inte vill att de lägger alldeles för mycket på resa till och från vårat bröllop, ev övernattning och "present". Så vi bestämde att om de vill så får de gärna ge ett bidrag till våran bröllopsresa men deras närvaro är viktigare.
Svar på tråden Vi gifter oss om några månader och pengarna räcker inte till...