• passionsblomman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Allra käraste trådvänner.
    Vi går mot brons och guld september. Nya planer, nya val, nya möjligheter.
    Nu har vi följts åt så länge, så nu går det inte att släppa taget. Nu måste vi få veta hur fortsättningen som följer blir. För oss alla.

Det är mer värt att ha varandra i de tuffa tiderna än vad ord räcker att beskriva. Det är mer glädje än någon kan fatta att få dela alla skratt och det goda som händer med vänner tvärs över alla avstånd.

Det är med förväntan jag ser fram emot vår gemensamma höst.

Ros

"Det är inte så svårt att vara modig om man inte är rädd."/Mumintrollet

Förra tråden:www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-17 19:16
    Försöker lägga länken till gamla tråden igen då: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html
  • Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans
  • passionsblomman

Flamman, precis sådär gjorde vi i Sverige också.
    Manillaskola i Stockholm, som är en grundskola för döva, var förr en instutuionn där man låste in "Di döve, di dumme och di vilde" dvs, döva spärrades alltså in ihop med allvarligt psykiskt sjuka.

Man tvångssteriliserade samtidigt i stort sett alla kvinnor på den här typen av ställen.
    När döva senare väl fick gå i skola, skulle de lära sig tala. Det var viktigare att kunna sägaa apa, än att förstå vad en apa var. De som använde teckenspråk fick stryk.

Mina döva teckenspråkslärare -som alltså är i min mammas ålder, hör till dem som minns det.

• Norrskensflamman

passionsblomman skrev 2010-09-03 12:11:11 följande:
    Flamman, precis sådär gjorde vi i Sverige också.Manillaskola i Stockholm, som är en grundskola för döva, var förr en instutuionn där man låste in "Di döve, di dumme och di vilde" dvs, döva spärrades alltså in ihop med allvarligt psykiskt sjuka.Man tvångssteriliserade samtidigt i stort sett alla kvinnor på den här typen av ställen.När döva senare väl fick gå i skola, skulle de lära sig tala. Det var viktigare att kunna sägaa apa, än att förstå vad en apa var. De som använde teckenspråk fick stryk.Mina döva teckenspråkslärare -som alltså är i min mammas ålder, hör till dem som minns det.

Fruktansvärt !!! Jag saknar ord.

Och så slår vi svenskar oss för bröstet och tycker vi är så duktiga, humana och demokratiska och upplysta. Som att vi har varit det alltid. Men så är det ju inte.

• passionsblomman

Flamman, nej, vi ligger bara ett par generationer före. Det är väldigt viktigt att veta om det tycker jag.

Förtydligande: Mina döva lärare har ine varit inspärrade med "galningar" men de skickades till särskilda skolor, och fick alltså från 7-års åldern inte träffa sina föräldrar mer än vi sällsynta tillfällen.

Men det är ändå inte länge sedan det var verklighet för andra döva små barn. Precis som de där bilderna man såg från Rumänien och liknande.

• Norrskensflamman

passionsblomman skrev 2010-09-03 12:36:57 följande:
    Flamman, nej, vi ligger bara ett par generationer före. Det är väldigt viktigt att veta om det tycker jag.
    Väldigt viktigt! Det tycker jag med.
  • Aleta

Fru Sy, det ska bli jättekul, vi har varit i Marrakech några timmar när vi tog en dagsutflykt från Agadir. Den gången var jag gravid med första barnet och man får verkligen vip-behandling som gravid i dessa länder. Småbarn tycker de också väldigt mycket om, men vi vill åka ensamma denna gång.

Daa, Blonde Moment! Seriöst så kan du skylla allt på gravidhjärna, man blir faktiskt lite eljest som min mamma skulle säga.

Ninnis, min kompis tog tjänstledigt från jobbet i 5 veckor för att vara valpledig när de skaffade hund.

Hvidis, du får sy för hand. (Jag tog på mig ett litet extrajobb, jag ska handfålla och sy på en spets på en altarduk. Vi får väl se hur lång tid det tar!)

Flamman, jag tittar på programmet, jätteintressant! (Det håller att ladda avsnitt 5 nu.)

Hu! Vilka hemskheter Passionsblomman! Det är ju inte konstigt att vi försöker glömma bort att vi har gjort sådär i det här landet.

Nu ska jag öva på att göra ett hjärta. ♥

• passionsblomman

Just ja Aleta, MY GOD vad härligt ni kommer att ha det på det däringa plejset!

Ochvilken monumenatl och oförglömlig trådträff vi skulle ha!  

• Ninnnis

Hvidbrud skrev 2010-09-03 12:03:30 följande:
    Gardinsattyg!

Det var ju ett extremt passande skällsord på just ett tyg

(Jag vet att det blir grått och konstigt men orkar inte ändra. Dessutom vet jag inte hur man gör)

• Fru E

Ninnis-men huddagis är ju helt perfekt för vovven så blir han aktiverad hela dagen med

• Fru E

Hvidis-det är därför som jag köper gardiner

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans