klockarbol - grattis till bilen, kul!!
Snorkis - vad fint med rosorna på graven och så fint att ni var där först på julafton, lät som om julen blivit bra ä'ndå trots allt och makens migrän, vad skönt att släkten förstod att ert barnbesked är ngt som ska stanna inom familjen och att man ser på det med tillförsikt. kram till er!
Snigel - men vad tråkigt att du känner så eran första jul, men ska jag vara ärlig så är det nog inte så mång asom faktiskt tycker att den första julen som ny famij är ngt speciellt. nu ska man hitta nya traditioner och man saknar alla och det alla alltid har gjort inför julen om det så är mat, julklappar eller att ngn brukar sjunga en specifik sång eller att ngn blir för irriterad osv osv... Det är också då man oftat märker hu "långt"borta man plötsligt bor, då det krävs så mkt i planerande för att få till resor kors o tvärs ( jag har som längst 7 mil till ett av våra julfiranden men det e nog så långt med ett åksjukt barn)
Min föräldrar skilde ju sig för 5 - 6 år sen och den första julen var inte rolig alls... det var jag, min man och min mamma. min stora tjej var hos sin pappa och vi hade ju inte fått mathilda än... mamma var jätteledsen o kände sig ensam och vi andra hade faktiskt skittråkigt vi med på dan, mamma bodde i ett mkt mindre boende så det var inte läge att bjuda in stora familjen ( vi hade alltid varit i mina föräldras villa tidigare). och all Michaels familj var ju flera tusen mil bort... så. vi var hos mamma o sen åkte vi hem, böt klöder, gick i kyrkan (midnattsmässan) och promenerade sen genom stan på julnatten - jättemysigt blev det tillslut.
första julen m Mathilda var jag o maken och mamma. Mathilda var nästan en månad, kunde ju inte ligga ned så hon bara kräktes och vill bara äta hela tiden iom att hon kräktes... jag var skit irriterad minns jag, blev nästan ingen julmat alls pch kunde ju inte äta ngt som hon kunde reageramot, bla mjölprodukter, kolsyra, kål, lök etc etc... nä, det var inte kul och jag saknade min stora släkt än mer då faktiskt.
nu har vi en ny rutin, vi firar m släkten på annandagen, dvs imorn, då träffas mamma, pappa m ny fru, alla syskon och kusiner hemma hos en av mina bröder. hans frus mamma, syskon och syskonbarn kommer också och det brukar vara jättekul.
igår hemma hos oss var det jag, maken båda döttrarna och makens ena brors samt 2 kusiner osm var med oss - mkt trevligt och många julklappar till barnen blev det - skoj skoj! en inte helt vanlig konstellation men i vår familj är ingen jul den andra lik så det e bara o gilla läget
Nu är maken inne i stan på mellandagsrea för att köpa bärbara dvd:er till barnen att ha på resan - han får åka land o rike runt för allt är slut överallt... hoppas han hittar några som är bra men som inte kostar skjortan, vi har nämligen tänkt att bara använda de i 3 veckor o sen lämna kvar de hos släkten...
ikväll är det gambisk-katolks fest som vi har varit med att annordna i 2 år tid nu varje större katoslk högtid... denna gång blir det i en lokal inne i stan och det kan innebära mkt folk - får se om jag åker med, vi har Mamma som barnvakt om jag vill, Mathilda vill sova där men jag är inte så sugen, är trött av allt ätande och vet inte om jag orkar festa till kl 5 på morgonen och sen ner till brorsan till kl 13... jaja, än är kvällen ung...
kram på er!