• Oms

Välkomna till Tivoli Empatia!

halloj tjejer...

datorn har blivit knäpp! den är skitseg i reaktionerna när man är inne på nätet idag, antar att den är sjukt överanvänd osv, har försökt rensa lite men men får se hur länge den låter mig sitta här...

jag har inte läst igenom så mkt, här har det pluggats, jobbats och bara umgåtts med familj o vänner - trevlig och jobbigt på samma gång, lustigt hur fort man känner sig trött igen efter en långsemester

Snorkis - såg ngt om alla hjärtans dag och oförstående människor. Jag beklagar att ni då o då stöter på dem som inte förstår er i er sorg. tyvärr tror jag att vi människor generellt har svårt att relatera till saker o ting vi inte vet ngt om. Det är super lätt att rent hypotetiskt kunna sätta sig in i ngt, eller att i teorin veta allt om ngt men i det verkliga livet är teori och praktik två helt skilda saker! Jag kan relatera lite till när man generaliserar våra invandrare när man tror sig veta hur det är att vara invandrare, leva med ngn bara för att man sätt en dokumentär om en familj som farit illa pga de är invandrare tex. Eller när man säger negerbollar bara för att man allltid har gjort det och själv inte funderar på/bryr sig eller förstår att andra tar illa vid sig. Detta är två helt olika saker men jag tror du förstår vad jag menar.

förresten så har jag både fött vaginalt och med kejsarsnitt och blir det fler barn blir det helt klart snitt igen. rehaben efter just förlossningen är generellt längre än efter vaginal men inte ngt som inte är hanterbart tycker jag (o då fick jag ändå infektion och ett oläkt snitt i ca 10 veckor!)

Hattis, september - allt bra med er?!

viktklubb o viktväktare, nutrillet, allevo, Modifast, Gi och LCHF och ISOdiet - jag har prövat allt genom åren! jag har ju liksom alltid varit överviktig, kom ut på 4,5kg ngt sånt, var tjockast i klassen genom alla skolår och har liksom alltid fortsatt så. har dock alltid tränat sjukt mkt genom åren fram till ungefär 5 år sen då jag helt plötsligt blev sådär sambolat /nygift och nöjd!... den nöjdheten slutade med 10kg plus helt plötsligt och sen en graviditet med nästan 30kg plus på det och ni kan ungefär tänka er hur nöjda jag är med det... ligger ff 20-25kg plus från tiden före 2007... känns ju sådär va?!

Jag är ju så sjukt ambivalent när det kommer till att välja "rätt" diet... oenasidan känns GI rätt för det äter ca 40% av jobbarkompisarna strikt efter. sen har vi kanske 15% VV oc lika många VK, ett fåtal allätare och ett helt gäng LCHF:are.... vad f-n ska man välja liksom? alla pratar så gott om "sina" dieter/matstil men samtidigt så baktalar man alla andras och jag kan helt galet hålla med om allt de säger ju!!

GI var det jag gick ned mest på. jag mådde jättebra och följde det strikt men det tog sjukt mtk tid att bokföra allt i datorn hit o dit när man inte kunde laga sin mat själv då (ej tillåtet med medhavd mat på det jobbet)

LCHF fick jag jättemkt energi av, jag körde det hela hösten 2008 och halva våren 2009 men gick inte ned mer än max några kilon. blev väl lite smalare generellt men inget viktras inte. mamma som följde samma gick ned 25kg på samma tid - helt galet och vi lagade exakt samma mat varje dag!

nu kör jag efter devisen att det som verkar gott äter jag och inte det andra typ... totalt ohållbart, varannandag GI varannandag VV typ... måste väl bestämma mig men orkar liksom inte. får laga egen mat till mig samt stå upp för vad jag vill äta varje lunch (vi äter ute) vilket gör det svårare att följa en diet...

nä nu måste jag logga ut och strecha lite - har jätteont i ryggen efter dagens träning ( som jag hastig o lustigt tog mig tid till) ska försöka schemalägga 3pass i veckan men det är svårt att få till det utan att tulla på jobb eller barntid helt klart...

• Oms
    BS - jag har helt missat att du har det så pass svårt med oliak sjukdomar/tillstådn/krämpor!! förstår fullständigt att det inte är en piece of cake för dig att bara börja motionera direkt! jag håller dock tummar o tår för att du ska uppleva känslan som du hade juli-2007, förhoppningsvis infinner den sig tidigare än vad du tror om du lyckas gå ned några kilon, minska centimetrar eller vad du nu vill göra
  • Oms
    fru AM skrev 2011-02-23 11:14:14 följande:
    För intresseklubben kan jag meddela att jag idag testar frisyren i skarpt läge: med mousse och spray. Sitter som en liten hjälm på huvudet med glitterspänne och allt - hoppas det inte ringer på dörren då lär de tro att jag har storhetsvansinne
    fnissade till - såg framför mig dig sådär super östermalmspiffig och så ngn som ringde på dörren, haha
  • Oms

AAAAAAAARRRRGH!

dj-vla dator (eller tidigare användare??)  har kommenterat massor här OCH på FB men ungefär 90% har inte postats har det visat sig, hmm kan det vara ngt fel m caschminnet? virtuellt minne? *erkänner min totala okunnighet för detta*

datorn segar ner helt plötsligt och så fryser liksom bilden i ca 5-10 sekunder sen rullar det på igen... märkte första att det jag skrivit igår på FB var borta och sen upptäckte jag att allt jag skrivit idag här inne inte plötsligt visades på skärmen -skumt!!

jag spm har all tid i världen då maken kollar fotboll och stora tjejen redan gjort klart läxan för idag...

jaja, skickar en lite hälsning till alla iaf! hoppas ni mår bra o Porchez - det är helt normalt att vela fram o tillbaka för ngn som betytt mkt för än - oavsett om den personen är ra eller ej! kram på dig!

AM - usch vad jag lider med dig! fy för dum sömmerska! och du som känt detta på dig o allt!!! hoppas att hon kan göra ngt som passar dig bra!! men stort grattis till Yasuragi iaf!

Ngn som vet varför datorn agerar såhär förresten? vet att vi haft probem med en version av flashplayer men det ska väl inte påverka det här? Eller?

• Oms

Halloj datorproffs - e ff så trött på datorn, har sett att snorkis sagt ngt och sen hänvisat till mugglan men av ngn anledning vill inte explorer öppna en anna BT sida... JAg vill inte blåsa datorn, vi gjorde det med den förra o det blev inte bra ändå och vi kommer att behöva göra det med stora dotterns stationära.

Lite facts:

Psysical memory use : snittar på 54%

CPU: ligger runt 10% om jag inte gör ngt speciellt utan bara surfar runt. används av virusskyddet (AVG), just nu av taskmanager av förståeliga skäl,  internet explorer men inget annat!

Vi har ju dessutom Windows Vista home edition vilken jag VET suger men det var den som var på datorn.

datorn är en Laptop, ASUS intel Core 2 Duo, 116 GB varav endast 30% ledigt...hmmm, verkar var en hel del saker sparade på datorn om inte används...

jag bara känner att jag inte orkar ta tag i det också... det är säkert jättelätt men jag bara känner att jag inte orkar...

imorn hade jag tänkt att jobba hemma, behöver max koncentration för ett par knepiga ärenden samt att jag tänkte hämta lillskrutt på dagis för omväxklignsskull såg henne i 5 min igår kväll och 5 min i morse så vill tanka lite gosig 3-åring nu jaja, får se om jag lyckas maximera kapaciteten ikväll

tack för input - förhoppningsvis kan jag läsa dem också

• Oms

Har het plötsligt lyckats läsa lite - men man ska väl inte ropa hej misstänker jag...

LAppis - vad häftigt med fd chefen! tycker att det lät skitbra att du bredde på ordentligt under lunchen OCH lät han betala för det! du visar att du ÄR bra och att du är värd den lön du har och en betald lunch! You go girl!

AM - håller tumarna för att klänningen ska bli än finare än vad den var innan när sömmerskan är klar med den. hon kan säkert sy, hade hon itne spillt ut symaskinsolja hade du säkert varit jättenöjd vid det här laget!

September - Hurra för ett fint KUB!!! 12+ 3 e ju fantastiskt!!! jättekul!

Klockarbol - hej hej kul att se dig igen här inne, ett livstecken då o då är värt mkt

PB - härligt att ni har så mkt kul m lilla Truls! låter mkt lovande! om än att det är jobbigt såklart!

Mugglan o Kokosen - Inget virus här, har gjort fullständig sökning 2 ggr på raken och tyvärr så är det så att fläkten är på rätt så ofta, den för ett fasan oljud tycker jag som störs av surrande generellt. oandra sidan är det en effktiv fläkt så det kanske är därför den låter mkt vad vet jag....

Porchez -  Aloe Vera produkter, ja det verkar var inne igen nu... jag prövde det för 10 år sedan då det såldes på jobbet av ngn som kände ngn, jag drack dessa olika kurer och jo, visst mådde jag bra men det gjorde jag såväl före som efter också   deras heatlotion salva däremot är RIKTIGT bra! det är mång amassörer o sjukgymnaster som jobbar med den - så ska du köpa ngt så köp den i
    nu måste jag posta vågar inte hålla det längre....

• Oms

På mitt jobb söker vi 3 ny erfarna ********. Och lustigt nog känner jag de 3 som är aktuella i nuläget, kan ju bero på att det är gamla kollegor som jag har rekomenderat samt att de har CV'n som talar för dem i dessa fall. DET är inte helt klart än men det vore ju bara för underbart när iaf 2 av dem får veta om att de får tjänsten OM de får det - detta då de varit nära kollegor men ingen av dem vet om att den andra har sökt

Maken har engagerat sig lite mer i jobbjakten... han har nu kontaktat ett företag som både anställer o hyr ut konsulter samt förmedlar jobb direkt, tror det är 50/50 faktiskt och då mkaen är intresserad av i stort sett vad som inom IT-branschen just nu så toga han tag i saken o ringde upp rekryteraren och det lät lovande på samtalet men som sagt, han är ju inte den enda... önskar att jag hade kontakter i den branschen, eller nja det har jag men på en mkt högre nivå och det hjälper ju inte - då skulle han behöva minst 20 års erf till och det på mer specifika saker (Wintel etc) jaja, jag får hålla tummarna för att han får ett jobb som HAN vill arbeta med och som passar honom - en mer serviceminded person finns inte!

sitter o tittar på BIG BROTHER!!! herregud! jag som inte har tittat på detta sen andar omgången det gick för lääänge sen sitter nu som 35-åring och tittar OCH tycker att det är riktigt underhållande att se denna förnedringstv, helt galet!

• Oms

Vickan - men snacka oma tt tekniken gått framåt! När var det vi började med trådlöst nätverk o öht? 10 år sen eller var det bara 5-6 år sen? iaf så har tydligen vissa BUSSAR eget WLAN idag - helt otroligt trevlig helg på dig och hoppas att utbildningen ger mer än vad det verkar så här innan

EGO - nu har jag uppdaterat och felsökt och diskrensat och peppar peppar så verkar datorn än så länge var riktigt rapp - bättre än på länge dock vågar jag ju inte ropa hej ännu som sagt - TACK FÖR ALLA INPUT!!! tråden är ju så fantastisk som vanligt!!!

Idag har jag tänkt att jobba hemma och jag tror jag gör det, har dock inte helt clearat det med min chef som just nu är hos sin BM - japp hon ska ha bebis sista juli och droppade nyheten i förra veckan... känns sådär ska jag säga för vi har en superrealtion där hon är förstående till allt som har med mig o stora tjejen att göra, jag har ju kunnat komma o gå som jag vill utan att förklara mig så länge jag gör mitt jobb, en del av de andra cheferna är fortfarande inne på det gamal tänket då det är tiden på arbetsplatsen osm räknas... hoppas vi inte får ngn sån som tf under chefens långa mammaledighet 1-1,5 år ska hon vara hemma, hennes make bygger just nu upp en ny organisation i ett projekt som pågår till nästa sommar så det var ju liksom inget alternativ att han skulle vara hemma i den familjen...skit också säger jag! iaf så är det begränsat hur många som kan jobba hemifrån under samma dag o det är därför jag måste veta om jag kan det, jag är redan inne o jobbar men jag vet ju inte om alla som ska jobba hemma har kommit in ännu....

har jagat de personer som är engagerade i vården kring den stora och fått ett besked att i mitten av mars kommer vi att få ett beslut, ett beslut som exakt visar på vilak svårigheter den stora har och vad vi ska göra åt detmd KBT, terapi, kurser och medicinering samt vilek hjälp som skolan kan- SKA- bidra med. sen blir det möte i skolan efter det och sen hoppas jag att allt ska fungera bättre! nedräkningen har börjat...

• Oms
    Telis skrev 2011-02-25 09:22:19 följande:
    Vickan, jag har hittat pilarna! Tjohoo! Först 123-knappen längst ner till vänster och sen {&=-knappen till höger om abc-knappen. *puh*
    JAg som inte har en HTC och dessutom glömt bort vad ni pratade om finner ju detta citat lite lustigt det gäller att man vet det pratas om (tänker på alla smygläsare som hoppar in här o där)
  • Oms

Kokosen eller ngn annan - vilken dag har ni sagt på Winjas (för visst var det ost o vin vi pratade va?) jag vet inte om jag också skulle kunna komma, får se lite hur et ser ut i schemat såväl som ekonomiskt maken var ju föräldraledig nu hela jan och så ska de ju åka till england och gå på konsert och sen ska det firas 9 (!) födelsedagar etc så utgångsläget är inte liiika bra som vanligt... men det vore roligt!

kan ibland bli irriterad på alla dessa födelsedagsfiranden. nu fyller min äldsta bror 50 år, mellanbrorsan 45 och hans fru likaså (Tror jag), min tjej 15, 2 nära kompisars döttrar fyller 16, 2 brorsöner fyller 21, mina 2 bästa kompisar blir 36 och 39... känns ju sådär då vi pratar presenter, kläder, fester, barnvakt osv osv... vill inte ens tänka på hur många tusentalskronor som kommer gå till alla dessa firanden denna månad...

fast samtidigt så ÄR det ju kul att träffas och att få ge bort presenter men ibland så blri det bara så hopklupmat och stressigt. varje helg kommer att gå åt hela mars månad samt flera veckodagar - känns som om jag borde säga nej lite mer men har svårt när det är ngt som JAG faktiskt vill göra....

nä, nu måste jag jobba!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!