Välkomna till Tivoli Empatia!
AM - italien?? mysigt! jag vill också åka dit ngn dag för att inte tala om maken - han mer eller mindre MÅSTE åka dit o sen vatikanen ju:) ngn gån så blri det väl av antar jag!
AM - italien?? mysigt! jag vill också åka dit ngn dag för att inte tala om maken - han mer eller mindre MÅSTE åka dit o sen vatikanen ju:) ngn gån så blri det väl av antar jag!
AM - jomne det ä rju precis å vi har valt dagis också, dvs magkänslan. självklart kollade vi med dem vi kände och så men vi såg ju också vad man gjorde på det här dagiset och hur dt låg i öfrhållande till andra. jag tror faktiskt att jag hade valt just det här dagiset om vi hade bort längre bort också just för själva dagisets läge.
med stora tjejen valde jag också efter hur dagis låg i förhållande till skog, vägar, lekparker etc och vi hade ett superdagis till henne - dock var det ca 20 min gångväg i fel riktning så det var jättestressigt varje morgon då jag visste att 20 min GÅ till dagis o sen lämna på 5-10 min o sen 15 min till tåget därifrån o på det 1 timmes resväg till jobbet - helt galet!
det är faktiskt så skönt att ha nära till dagiset som vi har idag, det rar 4 min att gå dit utan barn och ca 5-8 med barn beroend epå väglag - jätteskönt!
Ja def ska jag till italien ngn gång så är det! jag o maken hade ju plnaer på en itaielweekend för 1-2 år sen men då gjorde vi ngt annat för pengarna istället o sen blir det ju allti att amn åker till makens hemland iaf vartannat år på vinterhalvåret och då är man borta så pass länge att gemensam sommarsemestern försvinner
mer semester åt folket!!! jag skulle kunna tänka mig att ha en arbetsdag till per vecka för att få balans på jobbet (alltså 8 dagar totalt i en vecka, inte ta bort ngn helgdag inte!) och sen 3v semester till per år - då e jag nog rätt så nöjd faktiskt
Lilltjejen är verkligen skruttig nu - brukar kalla sig själv för "en stor lite tjej" men nu sa hon "mamma jag är jätteliten nu, jag är så sjuuuuk" och tyvär har hon rätt, 40,2 i feber för 30min sen resulterade i kaskadekräkningar, frossa och gråt... nu ligger hon o tittar på playhouse disney och har fått behålla ipren'en som hon fick för 15 min sen - nu väntar jag bara på att den ska börja hjälp så att hon kan dricka lite, stackars lilltjejen, det blir ju så jobbigt med hennes kräkningar också när hon blir sjuk, hon kräks ju hela tiden då
Parnassia - men herregud - 11 dgr feber? har han haft hög feber också eller? hru var sänkan? det är inte körtelfeber - går mkt sånt nu!
ORe - korrekt! virus är virus och bakterier är ngt helt annat och det kan medicineras bort. virus som man har haft längre kan dock bilda/dra till sig bakterier så då kan man medicinera det. klassiskt exempel är luftrötrskatarr som slutar i lunginflammation, eller lite halsont som slutar i halsfluss etc...
Nu ringde specialläraren till stora dottern, hon var på BUMM igår och gav sin version på hur stora tjejen är och hur hon fungerar i skolan, såväl i lite grupp hos henne som i stort i klasserna.
Om 2 veckor får vi beskedet!!! dvs 28 mars så ska jag, dotra och hennes pappa till läkaren och träffa hela teamet och få diagnos, ställa frågor, få veta vad som händer sen, nästa steg med skolan, medicinering etc etc eju galet nervös inför det!
I lördags var jag o maken på min äldsta brors 50-års firande! sjukt kul!! herregu d vilket drag! det var totalt 75 personer som kom och det var 3 rätters italiensk/libanesisk buffé och fantastiska viner till ( en av gästerna o tillika nära vän till min bror är en rekomenderad sommelier så oj vad mkt gott vi har druckit!)
övriga gäster var allt från barndomskompisar till nyfunna vänner men främst var det alla hans musikervänner som var där. vi hade 8 olika musiker som var uppe o spelade live (de hade med sig sina instrumnet, ljudanläggningar etc) och det var så häftigt för inget var inrepat utan de gick bara upp o körde i olika konstellationer! så bra!
vi var där mellan 17-00.30 sen var vi tyvärr tvungna att åka hem då vi skulle köra hem mamma samt att barnvakten som vi hade förvisso skulle sova kvar men vi var lite oroliga över honom då han gått igenom ngt fruktansvärt natten till lördagen ( han bevittnade ett dödsfall). Nu var han inte hemma själv utan med min stora tjej o hennes 2 närmaste kompisar men vi kände ändå att det var dags.
det som jag tycker är mest roligt i detta är att alla osm var där pratar om detta som årets händelse - och då pratar vi om världsvana herrar o damer och de flesta mellan 40-60...kul! jag var ju helt klart yngst med mina 35... haha
varför läser jag ALDRIG igenom det jag skrivit innan jag postar??? man behöver ju för sjutton vara språklärare eller ha tid att köra google translate på mina inlägg....suck...
Parnassia igen - låter ju jättekul med dessa olika mordgåtor! o vilken sida förresten! superbra ju, ska lägga en bland mina favoriter utifall att den kommer till användning på ngn framtide tillställning!
men ni har ju sprängt 15 000 vallen borde firas med krulltrumpeter och bubbel
visst har väl sthlm stad oclså Dexter som man anmäler sig via eller ha rman inte kvar det? med Mathilda fick vi besked 2 mån innan om jag inte minns fel. då ringde föreståendaren hem och ngn vecka senare ringde man från avdelningen och vi pratade igenom ur inskolningen sen skulle gå till.
studiebesök på avdelning blev det samt att de kom hem til oss och hälsade på i ngn timme eller två för att lära känna Mathilda. sen själva inskolningen var på 3 dagar då man var med men inte aktiv o sen var det klart! super!
dagiskön i stan fungerar lika som hos oss tror jag och nej, man kan inte tacka ja till andrahandsval och sen köa vidare till förstahandsvalet. dock kan man tacka nej till andrahandsvalet och köa vidare om man vill.
sen rent generellt vill man inte man oftast inte byta dagis när man väl har skolat in på ett - om det inte är ett riktigt hemskt dagis förstås