• Oms

Välkomna till Tivoli Empatia!

Jaha då var det 2011 då! och i år är året som alla kommer att minnas med glädje - jag är helt hundra på det och tänker leva efter den devisen har jag bestämt mig!!

Mugglan - jag länkade olika länkar varav en fungerade - såg du det?  mitt jobbs hemsida har en sökfunktion längst ned till vänster - såg du inte den på din skärm? OBS att jag inte skrev ut adressen rent till mitt jobb utan den var en del av en länk.  Iaf så kommer det snart info om detta med värkstimulerande dropp - det måste ut och förankras i vården först så att det ger effekt där innan det får ges ut till allmänheten. Det innebär inte att man ska ta bort det men man ska vara restriktiv med det och ha mkt noga övervakning - att bara brassa på för att påskynda förloppet är ej längre ok och då ska man hellre snitta då faran för barnet där ngn gång är större än faran för mamma (man pratar totalrisker här) Alternativa behandlingsmetoder är bara tillgängliga OM de är totalt sett mindre riskfyllda för alla inblandade

Idag ska jag läsa på 1800-tals historia, sammanfatta den och sen låta dotra dottern läsa på och diskutera den innan vi förhör imorn. Imorn blir det även engelska som ska skriva massor på. Mycket läxor så här på kort tid, dock är matten avklarad och jag är jättenöjd över det!

igår var jag o shoppade loss varor för 1 300kr på apoteket - allt receptfritt inför resan... känns ju sådär att man behöver göra så himla mkt inför resan men jag har vati där tillrävkligt mågna gånger för att veta att vissa receptfira värktabletter, sårtvätt, plåster, magmediciner etc är bra att ha med sig helt klart! iaf om man som vi INTE bor på hotell och dessutom är borta så pass länge. 

jaja, nu är det mesta inköpen klara iaf skönt för jag tänker inte gå utanför dörren förrän pååndag då jag ska gå o jobba ett lågnpass så att jag sen m gott -jobb-samvete kan vara långledig såhär mitt i en omorganisation.

• Oms

halloj... har inte läst igenom, vill bara kika in o säga hej och hoppas på att ni har det bra i de 3 veckor som jag o min familj nu kommer att åka till närmare breddgrader... Jag ska in i duschen nu och sen packa klart och om jag har tur så blir det 3-4 timmars sömn inatt sen bär det iväg...

kram på er alla!

• Oms

varmare breddgrader ska det ju vara... jaja ni fattar, ni vet vid det här laget hur jag slinter på tangenterna i parti o minut, jag tänker helt klart snabbare än vad jag skriver

• Oms

hejj allihopa

tänkte bara skicka en hälasning, är nyss hemkommen o hinner inte hänga här idag, sk sjussa lilltjejen till mormor, stora är m kompisar och sens ka jag o maken STÄDA bort julpynt, packa upp väskor, handla mat , boka tvätttid osv osv... känns som om vi varit bort i 6 månader o inte 23 dagar

Snaily - han se ditt inlägg nu när jag loggade in, Mathildas ABSOLUT VÄRSTA skrikperiod var när hon på dagen fyllde 7 veckor.. mkane åkte då till Gambia och jag var själv hemma m barnen i en vecka  den längsta o jobbigaste veckan i mitt liv, en stor kram till dig, jag minns hur det var!

nä, nu ska jag mkt motvilligt betal räkningar....

• Oms

Godmorogn tjejer!

ber om ursäkt men har INTE läst igenom de senaste 3 veckornas skriverier här inne - kan någon ge mig en update om det viktigaste?

Tack för alla välkomnanden - ni är för söta!

Och ja, Resan har varit fantastisk!! kan ni tänka er men jag har haft SEMESTER! helt otroligt men jag har tom hunnit att läsa 3 böcker denna resa ( Igelkottens elegans, 100-åringen som hoppade ut genom fönstret o försvann samt skumtimmen)! känner mig nästan euforisk när jag tänker tillbaka på tiden i Gambia - så underbart!

vi har inte haft så mkt sol, tyvärr många många dagar med riktigt molnigt väder men då har man haft desto mer tid till att göra andra saker utan att känna att man måste vara på stranden - självklart har vi kunnat bada i atlanten o legat o guppat i vågorna i det salta vattnet men inte så många gånger ( TElis oroa dig inte - jag är INTE brun, har ju liksom inte det pigmentet tyvärr)

Mathilda har haft det underbart - från dag 1 så har hon varit som om hon alltid bott där, sovit borta hur mkt som helst, matat kycklingar, grisar, apor ( o tyvär jagat dem som barnen gör där nere...) ridit på krokodil ( japp - en riktig snart bildbevis på fb) badat hejvilt i havet, lekt med alla barn hon träffat dansat sena kvällar på bröllop/fester etc - ja herregud Gambia har helt klart märkt av att Mathilda varit där

stora tjejen då - jo hon har varit underbar hon med, dock inte lika utåtriktad som lillsyrran. när man är snart 15 tänker man mkt på hur man ser ut, hur man låter o hur man gör sig - ständigt lite osäker och ovillig till att verkligen ta ut svängarna men hon har varit trevlig, svarat på tilltal och inte klagat mer än max under 5 dgr på hela resan och det mina vänner är nog rekord i trevlighet

maken då, ja han har haft det stressigt, är helt slut nu... han har varje dag lagat frukost, tagit hand om  organiseringen för lunch/middag, schemalagt dagarna, fixat med bilen, tagit hand om alla kontakter med lokalbefolkningen, tagit hand om huset OCH haft totalt huvudansvar för Mathilda då hon mkt snart förstod att pappa var den man kunde räkna med på denna resa...

så vad har jag gjort då? jo jag har som sagt läst, o läst o läst, pekat på saker jag velat ha, haft önskemål om middagsmat och val av restauranger, druckit vin (MKT vin) valt klubbarna för nattlivet ( ja herregud vad vi har festat också - varit ute på klubb 7 gånger fram till 5 på morgonen...) tlat om vilka kläder jag har velat ha tvättade, ja typ så....

oj! nu måste jag ned i tvättstugan!

• Oms

godmorgon tråden

tack för en liten trådupdate Telis!

och Mugglans tvillingar drabbades av TTS?  så hon väntar enäggstvillingar alltså! men gud vad läskigt! en av de ovanliga men oerhört fruktade komplikationerna med tvillinggraviditet! och hon som varit så orolig just för komplikationer med att vänta tvillingar?  men fy vad hemskt, Idag ha rman förvisso kommit långt med laserkirurgin men ändå - det  är ett mkt allvarligt tillstånd för båda fosren men främst för mottagaren framförallat innan åtgärd men det kan också påverka många olika funktioner resten av livet. Jag hoppas verkligen att operationen har lyckats häva tillståndet i tid och att de ev kvarvarande problemen är av mindre karaktär! vilken tråkig anlednign att besöka KS Huddinge  för om än att de är oerhört kompetenta på det sjukhuset. vad skönt att de små liven för stunden verkar mår bra och att hon återhämtat sig lite, skickar massor av styrkekramar till dig Mugglan!

SMint - symptom??? är det på gång!! spännande! här hålls det tummar o tår! bor du nära ditt sjukhus?

OUpsie - du har gått över tiden va? det känns så så nu får det väl vara dags ändå!! bor ni nära sjukhuset? vart ska du föda?

sitter uppkrupen i soffan och lyssnar på en riktigt fly förbannad Mathilda som inte fick leka klart innan hon skulle klä på sig o åka till kyrkan med pappa. Pappa började med att vara pedagogisk och lät henne låsa en liten kista men när hon började bli arg för att pappa gjorde "åt fel håll" ja då gav han upp och lyfte upp en skrikande o sparkandes mathilda och började klä på henne...en "underbar" ålder.... fast själv tycker jag att det är rätt så kul att hon har så mkt temperament, det är bara nyttigt, vi vuxna får helt enkelt bara lära henne att hantera sin ilska, frustration o besvikelse.

Japp - semestern var fantastisk och det är få förunnat att få åka med familjen och ändå vara ledig så jag är mkt tacksam för det! Men den har varit välbehövlig - hösen har ju varit sjukt jobbig och nu sätter det igång igen med läsxor, möten, läkarbesök, nattvandring, och väldigt mkt arbete, inte minst det fackliga med anställningsintervjuer, organisationsförändringar etc.... på måndag börjar det!

nu ska jag logga in på jobbdatorn och börja plöja igenom mina mail...

• Oms

BS - tack för mer update jobbigt med Iris vikt/Storlek etc jag vet ju precis vad du pratar om då jag varit överviktig i hela mitt liv - vägde 4,3 ngt sånt när jag föddes och har sen alltid genom alla år legat över alla kurvor. min mamma gick till dietist med mig, skolsköterksa läkare ja u namet it, första gången på viktväktarna var jag 16 år...

min största rädsla är at ngn av mina döttrar ska drabbas, jag vet ju hur jobbigt det varit/är och det är ngt jag inte vill att mina barn ska behöva gå igenom. stora tjejen ligger bra till även om on anser sig vara tjock så har hon XS i kläder o väger 53 kg till sina 159 cm och det är väl däromkring hon kommer att ligga.

lilla tjejen är redan nu både längre o tyngre än "medel" men inte speciellt märlkbart ändå dock har hon en aptit som inte är av denna värld och henne måste man ha koll på, både vad hon äter o när hon äter... hon äter ff välling 1-2 ggr dag men ingen läsk, saft, godis, bullar etc, itne ens bröd utan bara vanlig mat så hon har helt klart mian anlag om än att hon inte är överviktig som jag var i den åldern. men visst är det så så trist att man redan i så unga år måste tänka på detta...

kram till dig!

• Oms

Ore - tack för ytterligare update!

så Frullan var gravid igen? det hade jag missat. himla tråkigt med ett så sent missfall, v.16 usch... det måste vara jättejobbigt att gå igenom - många styrkekramar till Frullan

minns inte om Hattis o izzie hann plussa innan jag åkte, har ett svagt minne av att Hattis gjorde det eller så ville jag det bara så jag tror att det hände

tack för alla välkomnanden! Det värmer att veta att man har så många nätvänner outhere

Snartis  - välkommen tillbaka till tråden igen är det månne så att hon är gravid med en tvåa?? grattis isf annars så får jag hålla tummarna för en sådan

nu har vi rebootat och total återställt dotterns HTC som fått tuppjuck och skickar ett felmeddelande hela tiden... hoppas att det fungerar denna gång för nu måste jag i säng - jag har en låååång dag imorn!

• Oms
    PB - vilken magnifik sammanfattning - som vanligt beskriver du saker o ting på ett målande sätt så jag sitter här o hoppas, håller tummar, nickar, suckar,, sörjer och hejar åt allt som hänt i tråden under min frånvaro

Klockarbol - herregud vilken ridlektionskalabalik - fick direkt flashback  till de ridlektioner jag själv höll i på ridskolan som min pappa drev en gång i tiden - ibland så ville jag skicka ut föräldrarna med huvudet före! vilket pucko till papp ni träffade på där - hoppas att ngn av er vuxna pratade med honom om vad han orsakade!

*Läser ikapp*
  • Oms
    Oupsie - heja heja!!!

September - men visst precis så var det ja, Fragmin kontra andra blodförtunnande för att minska proppbildningen i placentan. Men oj så spännande att du snart är i v.10 hoppas hoppas att detta verklgien fungerar och att du får gå en full graviditet denna gång!

Koko - Igelkottens elegans tycker jag var en vacker bok att läsa om än att det tog en stund innan man kom in i den - kanske kan vara ngt?

Sweet, Mugglan, PB och Piggelin - ETT STORT GRATTIS I EFTERSKOTT!!!

MSW - så op är avblåt för denna gång? skönt och hoppas att värdena stabiliserar sig yterligare då!!
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!