Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

Välkomna till Tivoli Empatia!

PB - inge skoj med mosade paddor. Så många har vi inte här. Fast vår trädgård är full med sniglar med skal, och det krasar otrevligt när man går emellanåt.

Minnen från när jag var på Kuba - de har någon sorts krabba som ger sig ut i buskarna från stranden, för nattliga partyn eller rajtantajtan kanske, och sen ska alla tillbaka i havet. Detta oavsett vägar och hus som står i vägen. Där kan vi snacka om att det krasade under hjulen på bilen/bussen. Urk!

• Liten med Mindre

Det påfrestande med en trädgård med röjbehov, är att jag inte får röja bort allt på en gång. I alla fall inte om jag ska följa trädgårdsråden. Tålamod är tålamodskrävande!

Jag får stå ut med risiga vinbärsbuskar några år till jag hunnit klippa bort alla gamla grenar med max 1/3 i taget. (Hoppas ju att jag genom att skriva det här, får någons kunniga tips om att jag kan ta bort alla gamla grenar i ett nafs och ändå få en buske som överlever nästa år.)

• Liten med Mindre

AM - ja tydligen är svartvinbärsbuske tåligare än rödvinbärs dito. Och de får bär på årsskott om jag förstod det rätt. Jag tycker ett helthetsgrepp låter bra, och personligen kan jag tycka att ätbara saker kan vara kul att ha på innegårdar och offentliga parker. Inga massor som dråsar på marken, men lagom för de boende att förse sig med när lusten faller på.

(Jag stör mig på alla bigarråträd på lekparker,som tillåtits bli så höga att ingen kan plocka bären men ungarna får klafsa omkring i nedfallna bär. Eller som lilleman - stoppa dem i munnen till mammas förtret.)

• Liten med Mindre

Nenne - enda jordnötsreceptet jag har är en kaka/godis som en kompis bjöd på för evigheter sen. Då var det smaskigt värre - vet inte vad jag skulle tycka idag. (Förmodligen lika för jag är fortfarande gottegris.)

Reese’s Cookies (Amerikanskt jordnötsgodis)

200g margarin / smör

200g (1 pkt) grahamskex)

340g (1 burk) jordnötssmör

250g florsocker

200-250g ljus blockchoklad

Smält smöret. Smula sönder kexen noga.

Blanda ihop allt utom chokladen.

Smörj en form lite i botten (rund med löstagbar botten, eller liten långpanna/gratängform. Bred ut smeten i formen.

Smält chokladen över vattenbad. Häll över smeten i formen.

Låt formen stå i kylen 30 minuter. Ta ut och skär i fyrkanter/snibbar (ganska svårt).

Förvaras i kyl.

• Liten med Mindre

Röda vinbär - används för att sysselsätta barnmunnar, och blanda i när man gör rabarbersaft. När jag var yngre gjorde vi mycket sorbet också.

PB - det enda jag har att komma med i restaurangväg är ju Mancini som vanligt. Lite dyrt men det har alltid varit trevligt. Inser att jag är långsint när jag tänker på Godthem, för vi var där för mer än 15 år sen och fick supertrist mat. Med andra ord går jag aldrig dit igen... (Fast som det låter är det ingen förlust...)

• Liten med Mindre

nenne - kommer inte på något "äckligast" just nu. Vet att det funnits några tillfällen. Tugga snus är ju inte mumma direkt.

Och som några sett fick jag fart på kaminen igår. Den gillar inte att brinna med luckorna stängda. Maken upptäckte att när vi stänger luckan stängs en lucka till uppe i skorstenen, så att bara ett litet hål blir kvar. Borde ju funka med etablerad brasa, men jag har inte fattat riktigt när det är läge än. Och inte ska veden stå upp heller - för då brinner det bara i toppen för att sen slockna. Så det blir pyramid à la Nenne.

• Liten med Mindre

PB - hoppas att ni blir nöjda. Vi har ätit avsmakningsmeny och provat ett eller två viner till det. Något jag uppskattat är att man faktiskt känt sig behagligt mätt o nöjd efteråt, men inte stoppmätt o däst.

Nenne - kom på en sak som Mindre ägnat sig åt. Förutom att skyffla in sand och snö med spade alltså. Några gånger när hon var under 2 så la hon sig på mage i vattenpölar och sörplade. Urk!

• Liten med Mindre

Men hjälp - det skulle ju kunna bli ett forum med riktiga namn på medlemmarna! Hur ska mitt huuvud klara det? Jag ska kolla med mannen om han kan visa ett exempel, innan något beslutas.

• Liten med Mindre

Tinga - trycker på "gilla-knappen" för matframgångarna.

Oupsie - det kanske är samma typ av forumlösning som ni kikat på, som maken hade i åtanke. Får se om han fixar nåt underdagen. Skulle ta 10 min sa han.

PB - klart du kommer fixa att gå upp på morgonen. Det enda du ska göra är att lägga iordning allt på kvällen - och LÅT BLI ATT TÄNKA! Jag har ägnat mig åt morgonpromenader några omgångar i livet, och det gäller att egentligen inte tänka till eller stanna till förrän man är ute och iväg.

Och - igår blev det äntligen skor till Mindre. Begagnat och med bra prutning av mig. Kändes lätt att pruta då jag faktiskt inte kände mig desperat efter skorna. Och se det funkade.

Hattis - jag minns med saknad tiden när Mindre sov på våra bröst framför tv på kvällen, och middag intogs i soffan för att ingen ville flytta sig. Med barn två blir det liksom inte på samma sätt.

Oms - du kanske är gjord för att fungera i lite högre temperaturzon. Du säger ju själv att du inte gillar vinter o kyla. Dags att testa bikramyoga kanske?

• Liten med Mindre

PB - jag har inga bra tips på energikakor. Men du borde ju kunna hitta några förslag på nätet att pröva. Vet att ICAs Buffé har haft en del sånt.

AM - massor med lycka till idag!

Ego - efter att ha varit utan hantverkshjälp till köksrenoveringen, så trillar det nu in förslag från både höger o vänster. Det gäller bara att bestämma sig och veta vad man vill att de ska göra, och vad vi orkar göra själva. Är det detta som är kärt besvär - eller dyrt besvär i alla fall.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!